شمانیوز
شما نیوز

یک نماینده مجلس عنوان کرد:

ادامه لاتاری با ارائه دلایل غیر موجه برای خروج خودرو از بورس کالا

وزارت صمت مدعی شده بورس کالا مربوط به عرضه کامودیتی است و به خودرو مربوط نمی‌شود! خوب، کجای دنیا برای عرضه خودرو قرعه کشی وجود دارد؟! استدلال های وزارت صمت درباره این تصمیم برای ما قابل قبول نیست و این موضوع را بسیار جدی پیگیری خواهیم کرد. وزارت صمت باید برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا به مجلس توضیح دهد.

ادامه لاتاری با ارائه دلایل غیر موجه برای خروج خودرو از بورس کالا

مهدی طغیانی درباره عرضه خودرو در بورس کالا مدل بسیار خوبی است گفت: طرح عرضه خودرو در بورس کالا از جمله طرح‌های قابل توجهی بود که مجلس از ابتدای امر موافقت خود را به دلیل شفافیت، جلوگیری از رانت و فساد و مهمتر از همه قطع قیمت‌گذاری دستوری اعلام کرد.

نماینده مردم اصفهان عنوان کرد: متاسفانه این طرح توسط وزارت صمت متوقف شد که به گفته مسئولان این وزارتخانه این اقدام در پی مصوبه وزارتخانه در پاییز سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اعلام فراخوان رسمی بورس کالا برای عرضه دو خودرو در این بستر و اخذ پیش پرداخت از سوی مردم برای خرید، گفت: چرا باید با گذشت مدت‌ها از این مصوبه، ساعاتی قبل از آغاز عرضه این خودروها در بورس کالا، یک دفعه وزارت صمت بر مبنای مصوبه ماه‌ها پیش خود چنین تصمیمی بگیرد؟! چرا این مصوبه به عنوان مثال در زمان عرضه کارا اجرا نشده است؟! مسئولان وزارت صمت تاکنون پاسخ قانع کننده ای ندادند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: وزارت صمت به جای اینکه به امور حاکمیتی خود بپردازد چرا در حوزه‌های تولید و تصدی و غیره که خارج از حیطه اصول یک مدیریت حاکمیتی و حکمرانی در عرصه‌های صنعتی دخالت می‌کند؟

طغیانی ادامه داد: به گفته وزارت صمت بورس کالا مربوط به عرضه کامودیتی است و به خودرو مربوط نمی‌شود! خوب، کجای دنیا برای عرضه خودرو قرعه کشی وجود دارد؟!

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: استدلال های وزارت صمت درباره این تصمیم برای ما قابل قبول نیست و این موضوع را بسیار جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ساز و کار بورس کالا، یک مدل حراج منصفانه‌ برای خریداران است، افزود: در بورس کالا فاصله بین قیمت کارخانه و بازار دستکم برای خودروهایی که مشمول عدم قیمت‌گذاری می‌شود برداشته و توقع ما بر این بود که این عرضه مرتب افزایش یابد، یعنی از دو مدل خودرو فراتر رفته و تعداد بیشتری از خودروها را در برگیرد.

طغیانی تصریح کرد: بورس کالا رانت موجود در اختلاف قیمت بازار و کارخانه را حذف می‌کرد این در حالی است که متاسفانه وزارت صمت تا کنون برنامه ای برای حل این معضل ارائه نکرده است.

وی با بیان اینکه روند مثبت و خوبی با این طرح در کشور شروع شده بود، گفت: نگاه مجلس این بود که مدل بورس کالا می‌توانست برای خودروها آزمون و امتحان شود و به طور قطع اگر آثار آن در بازار مثبت بود، می‌توانست در آینده هم ادامه یابد.

وی یادآور شد: بسیاری از کارشناسان، حراج خودرو در بورس کالا را تایید می‌کنند اما وزارت صمت بدون توضیح قانع‌کننده‌ای جلوی این عرضه را گرفته است. بنابراین، وزارت صمت باید در این باره به مجلس توضیح دهد؛ اتخاذ چنین تصمیم‌های آنی معنا ندارد، این مسیر غلط است و اقدامات باید به سرعت به ریل اصلی بازگردد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وزارت صمت به استقبال اینکه بازار توسط تولیدکننده‌ها و یا فروشنده‌ها دستکاری می‌شود رفته که اصلاً دلیل موجهی نیست.

به گفته وی؛ باید روش ارائه و فروش خودرو در بورس شروع شود و این می تواند تجربه موفقی در کشور باشد و اگر طرح ناموفق بود می تواند تجدید نظر کرد.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied