شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// مدیر عامل صنایع بسته بندی تک چین استان کرمان عنوان کرد:

ریسک بالای صادرکنندگان در بازگشت سرمایه

امینیان گفت: تمام فروش محصولات بر اساس اعتماد است و اگر صادر کننده ای پول خود را دریافت نکند هیچ مرجع بین المللی و سفارتخانه‌های نمی‌تواند پیگیر مسائل حقوقی آن شود.

ریسک بالای صادرکنندگان در بازگشت سرمایه

به گزارش شمانیوز؛ محمد امینیان، مدیر عامل صنایع بسته بندی تک چین ،  رئیس انجمن صنایع غذایی استان و نایب رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به عمده فعالیت‌های تولیدی و صنایع غذایی  این شرکت گفت:  تولید کشاورزی، فرآوری و بسته بندی خرما و محصولات جانبی آن شامل سرکه بالزامیک خرما، شیره خرما ، شکر خرما، قهوه خرما ، شکلات خرما ، چیپس خرما و… از مهمترین بخش های فعالیت های صنایع بسته بندی تک چین است.

وی با اشاره به بازار فروش محصولات خرما در داخل و خارج از کشور عنوان کرد: این محصولات توسط دفتر مرکزی در شهر تهران به تمام فروشگاههای زنجیره ای و محل های فروش محصولات ارسال می شود که این بخش تنها ۱۵ درصد از فعالیت فروش محسوب می‌شود و ۸۵ درصد آن توسط بازارهای بین المللی در اقصی نقاط دنیا  صادر می شود.

امینیان با اشاره به کشورهای هدف فروش محصولات خرما افزود: بازار اصلی ما هند و کشورهای جنوب شرق آسیا مانند استرالیا سنگاپور به حساب میاد و محصولات ارگانیک در بازارهای اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش میرسد.

 مدیر عامل صنایع بسته بندی تک چین با اشاره  به نوع و طعم خرمایی ایرانی و میزان استقبال آن در سایر کشورها  عنوان کرد: خرما به میزان رطوبت، چسبندگی و شیری که دارد از لحاظ کیفیت متفاوت است بر این اساس بالغ بر ۳۰۰ ریت خرما در جهان وجود دارد که حدود ۱۰۷ نوع آن در ایران کشت می شود این در حالی است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خرماهای خود را با طعم ها و رنگ های متعدد تولید می کنند.

وی افزود:  لذا با توجه به سلیقه در طعم خرما استقبال از نوع های مختلف آن متفاوت است؛ به عنوان مثال خرمای رطب مضافتی یا پیارم که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد به طور اختصاصی از تولیدات کشورمان محسوب می شود.

 

امینیان با اشاره به اثر کم آبی در  کشت محصول خرما اظهار کرد: کم آبی در کیفیت و رشد خرما تاثیر مستقیم دارد به گونه ای که خرما چیزی بالغ بر پنج برابر پسته ، از منابع آبی استفاده می کند یعنی شخصی با داشتن ۱۰ هکتار زمین خرما با همان میزان مصرف آب می تواند صاحب ۵۰ هکتار زمین پسته شود.

 

وی با اشاره به میزان حجم صادرات محصولات خرما  طی سالیان اخیر تصریح کرد: به طور کل صادرات محصولات غیر نفتی و غذایی در ایران طبق آمار گمرک در سال گذشته هشت و نیم میلیارد  دلار بوده است این درحالی است که محصول خرما بالغ بر  ۷۰ درصد صادر و حدود ۳۰ درصد آن در بازارهای داخلی به فروش میرسد.

 

 رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان با اشاره به میزان اشتغال زایی و نیروی آماده به کار  در تولید محصولات صادراتی خرما تاکید کرد: با فعالیت کشاورزی و تاسیس واحد صنعتی بالغ بر ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند و با توجه به آن که تمرکز شرکت بر روی صادرات محصولات است در دوران شیوع ویروس کرونا که اغلب کسب و کار ها با چالش جدی مواجه شدند اما این مجموعه به روند رو به رشد گذشته خود امتداد داد.

وی با اشاره به میزان اثرگذاری تحریم های اقتصادی بر صادرات محصولات خرما عنوان کرد: تحریم های اقتصادی بیشتر در بازگشت سرمایه و پول اثرگذار است اما در میزان صادرات و فروش محصولات خرما اثر چندانی ندارد بر این اساس اغلب صادرکنندگان با استفاده از راهکارهای دیگر سعی دارند سرمایه و پول فروش محصولات خود را به کشور منتقل کنند.

 

امینیان با اشاره به مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان  گفت: مهمترین چالش صادرکنندگان عدم ثبات قوانین است که اجازه برنامه ریزی بلند مدت و چشم انداز های روشن را نمیدهد  به عنوان مثال  از سال  ۱۳۹۸ تاکنون بالغ بر ۲۷۰۰ قانون به گمرک کشور واصل شده است که به طور میانگین روزانه ۵ تا ۶ لایحه و قانون تصویب شد.

 

وی افزود:  همچنین جایزه صادراتی را تا سال ۹۸ به صادرکنندگان اعطا می کردند تا هزینه های نمایشگاهی در خارج از کشور را تامین شود که این هدایا نیز  متوقف شد.از امسال نیز حدود نیم در هزار  از صادرکنندگان مالیات اخذ میشود این در حالی است که پیش از این معافیت از مالیات بودند.اگر دولت در کنار تولیدکنندگان و صادرکنندگان  باشد آنها راه خود را پیدا خواهند کرد قطعاً در این مسیر بازارهای بین‌المللی را کشف و ارز آور خواهند شد.

امینیان خاطرنشان کرد:  در در کل مشکلات قوانین داخلی، با توجه به تحریم های بانکی صادرکنندگان با ریسک بالا محصولات خود را می فرستند و به سختی هزینه فروش خود را دریافت میکنند  لذا تمام فروش محصولات بر اساس اعتماد مشتریان گذشته است و اگر صادر کننده ای پول خود را دریافت نکند هیچ مرجع بین المللی و سفارتخانه‌های نمی‌تواند پیگیر مسائل حقوقی آن شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied