شمانیوز
شما نیوز

سقوط بیت‌کوین خاموشی‌های کشور را کاهش می‌دهد؟

در سال‌های گذشته فعالیت استخراج‌کنندگان رمز ارز در کشور به دلیل جذابیت‌های قیمتی روز به افزایش بوده است.

سقوط بیت‌کوین خاموشی‌های کشور را کاهش می‌دهد؟

خاموشی‌های گاه و بیگاه تابستان سال گذشته یک مقصر اصلی داشت. ماینرها که با مصرف بیش از حد برق در پیک مصرف منجر به خاموشی‌های گسترده، با برنامه و اعلام قبلی و یا حتی بی‌برنامه و ناگهانی می‌شدند.

 

آنطور که سال گذشته بین مردم و رسانه‌ها گفته می‌شد، ماینرها مقصر اصلی کمبود انرژی برق و خاموشی در اوج گرما معرفی شدند. استخراج رمزارز آن هم در دوران شکوفایی و سوددهی خود، انگیزه کافی برای روی آوردن به این بازار پرسود را داشتند.

 

این روزها که بیت‌کوین در محدوده بیش از ۲۰ هزار دلار قرار گرفته و کاهش قابل توجهی در سقوط قیمت نشان داده، گمانه‌زنی‌های بسیاری در این خصوص مطرح است که آیا این ارز دیجیتال هنوز هم محبوب بوده و آیا قیمت آن به سقف قبل باز می‌گردد؟

 

به اعتقاد چانگ پنگ ژائو مدیرعامل بایننس رشد قیمت بیت‌کوین در مدت زمان کوتاه امکانپذیر نیست و به این زودی نمی‌توان چنین برآوردی داشت. بیت‌کوین که در نوامبر سال گذشته به ۶۹ هزار دلار رسیده بود اکنون در محدوده ۲۰هزاردلاری قرار گرفته است و به اعتقاد موسس صرافی بایننس، پس از افت بسیار زیاد بیت‌کوین از بالاترین رکورد خود، مدتی طول می‌کشد تا بازار دوباره شاهد رشد قیمتی تا سقف سابق خود، باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اعتماد به بیت‌کوین بین سرمایه‌گذاران کاهش یافته اعلام کرد: در حال حاضر ۴۲.۵۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۴۸ درصد کاهش داشته است.

 

رابطه ماینرها و قطع برق در سطح کشور چه بود؟

 

در حالی که مردم و بعضا رسانه‌ها به این امر اشاره می‌کردند که مقصر اصلی کمبود و قطع برق سودای ارزهای دیجیتال است، اما تایید رسمی در اینباره وجود نداشت.

 

هرچند در همان سال گذشته نیز سخنگوی صنعت برق رسما اعلام کرد مشترکان خانگی که از دستگاه ماینر و تجهیزات مربوط برای استخراج رمز ارز در منزل استفاده می کنند سریعتر نسبت خاموش کردن اقدام کنند در غیر اینصورت علاوه بر ضبط تجهیزات تا تعیین تکلیف برق منزل آنها قطع خواهد شد.

 

مجری طرح تامین برق رمزارزها در شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران نیز سال گذشته از مجازات حبس و قطع دائم و جمع آوری انشعاب برق و یا گاز محل وقوع استخراج غیرمجاز رمز ارز برای کسانی که به کار خلاف خود ادامه دهند، خبرداده بود.

 

این دست هشدارها توجه افکارعمومی را به ماینرها جلب کرد. البته این مساله که ماینرها تنها عامل خاموشی‌های مکرر در سال گذشته بودند، به این صورت رد شد که چون ما همیشه روی مرز تولید و مصرف برق حرکت می کنیم و ورود یک بار اضافه به شبکه موجب برهم زدن شبکه و خاموشی برق مصرفی مراکز مسکونی تولیدی، صنعتی و غیره می‌شود.

 

گفتنی است، ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌ صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

 

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

 

بهر حال خاموشی های مکرر برق در تابستان ۱۴۰۰ گمانه زنی‌های زیادی را در مورد قطعی برق امسال رقم زده است.

 

به خاموشی ماینرها امیدوار باشیم؟

 

برآیند سطور بالا حاکی از این است بیت‌کوین و استخراج آن در شرایط گمانه‌زنی و بیم و هراس قرار دارد. هرچند که ممکن است جذابیت بالای آن خدشه‌ای به طرفدارانش وارد نکند، اما بهرحال با تردیدهایی مواجه شده است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

 

همین امر شاید بتواند تعدادی از مزارع استخراج بیت‌کوین را مجاب کند که عطای آن را به لقای هزینه‌های نگهداری ماینرها ببخشند.

 

نکته آخر اینکه در زمان کاهش محبوبیت بیت‌کوین باید منتظر ماند و دید امسال متهم ردیف اول خاموشی‌های گسترده در کشور کیست؟

 

اخبارپول

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied