شمانیوز
شما نیوز

در نشست یک دیدار یک عرضه فولاد شاهرود تشریح شد

آینده روشن «فرود» با تکیه‌ بر دو سهامدار فولادی بزرگ

مدیرعامل فولاد شاهرود حضور شرکت‌های فولاد غدیر ایرانیان و صنعتی معدنی چادرملو به‌عنوان سهامداران عمده در این مجموعه را باعث رونق بیشتر «فرود» و حرکت در مسیر تکمیل زنجیره تولید دانست و در نشست معرفی شرکت گفت: کارخانه فولاد شاهرود طی گذر زمان برای تأمین سرمایه و همچنین تأمین مواد اولیه تصمیم گرفت با شرکت‌های بزرگ فولادی شراکت داشته باشد که این اتفاق چرخ تولید را در «فرود» به گردش در آورد.

آینده روشن «فرود» با تکیه‌ بر دو سهامدار فولادی بزرگ

سید محمد میرحسنی سهامداران مدیرعامل فولاد شاهرود در اولین نشست خبری یک دیدار یک عرضه ویژه معرفی «فرود» با اشاره به اینکه این مجموعه در سال 1380 با سهامداری 10 شرکت فرعی تأسیس شد، گفت: در سال 1386 خط تولید راه‌اندازی شد و سهامداران هم مردمی بودند.

شراکتی با طعم رونق

وی با اشاره به اینکه سرمایه شرکت طی این سال‌ها در مسیر افزایش قرار داشته است، گفت: کارخانه فولاد شاهرود بعد از شراکت با دو مجموعه فولاد غدیر ایرانیان و صنعتی معدنی چادرملو؛ خط تولید ذوب فولاد را راه‌اندازی کرد تا تأمین شمش از کارخانه انجام شود.

به گفته مدیرعامل فولاد شاهرود این مجموعه برای راه‌اندازی خط تولید ذوب از سال 92 با شرکت غدیر ایرانیان و پس‌ازآن صنعتی معدنی چادرملو مشارکت کردند.

وی با اشاره به اینکه ورود این دو شرکت رونق بیشتری را برای «فرود» به همراه داشت، افزود: در ابتدای سال 87 فاز یک فولادسازی شرکت با ظرفیت 100 هزار تن راه‌اندازی شد، با پیگیری‌های بعدی فاز دو هم در بهمن‌ماه 1400 راه‌اندازی شد. به‌این‌ترتیب در حال حاضر 200 هزار تن ذوب القایی و 200 هزار تن میلگرد در این مجموعه تولید می‌شود.

معرفی سهامداران عمده

سید محمد میرحسنی سهامداران عمده شرکت فولاد شاهرود را معرفی کرد و گفت: آهن فولاد غدیر ایرانیان با 53.6 درصد سهام، چادرملو 34.6 درصد سهام و سایر سهامداران که مردم ساکن شاهرود هستند، حدود 10.6 درصد از سهامداران عمده شرکت را تشکیل می‌دهند. باقی سهام نیز در اختیار شرکت‌های شمال شرق شاهرود، موسسه فرهنگی عمرانی شاهرود، سیمان شاهرود و جام امید البرز است.

نگاهی به برنامه‌های آتی

مدیرعامل فولاد شاهرود در تشریح برنامه‌های آتی این مجموعه گفت: در حل حاضر دو شرکت بزرگ صنعت فولاد (فولاد غدیر ایرانیان و صنعتی معدنی چادرملو) حدود 90 درصد سهام کارخانه «فرود» را در اختیار دارد و در این شرایط ازنظر تأمین مواد اولیه و نقدینگی مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی با حمایت سهامداران عمده، پروژه‌های فولاد شاهرود بدون معطلی برای تأمین مالی پیش می‌رود و تا این لحظه مشکلی در تأمین مالی برای اجرای پروژه‌ها نداشتیم.

تکمیل زنجیره تولید؛ نقطه قوت «فرود»

میر حسنی عامل اصلی رشد «فرود» و راه افتادن چرخ این شرکت را مشارکت با دو شرکت بزرگ فولادی دانست و افزود: در صنعت فولاد شرکت‌هایی رشد می‌کنند که زنجیره کامل تولید از سنگ‌آهن تا محصول نهایی را در اختیار داشته باشند.

به گفته وی طرحی در «فرود» مطرح‌شده تا سالانه 200 هزار تن آهن اسفنجی با استفاده از زغال‌سنگ و سنگ‌آهن تولید شود. مذاکرات انجام و امید است ظرف یک الی دو ماه آینده راه‌اندازی انجام شود. در صورت اجرا دغدغه‌ای برای مواد اولیه در فولاد شاهرود وجود نخواهد داشت.

وی پروژه دیگر را خط کلاف اعلام کرد و گفت: این پروژه بازار خوبی داشته و نسبت به میلگرد معمولی افزایش قیمت دارد، برای این پروژه هم شرکت در مرحله دریافت جواز تأسیس است که می‌تواند باعث ایجاد تنوع بازار و تنوع صادرات شود.

رونق صادرات

مدیرعامل فولاد شاهرود در تشریح برنامه‌های صادراتی این مجموعه نیز گفت: در سال 1399 حدود یک‌میلیون دلار صادرات انجام شد که عمده آن به کشورهای افغانستان و پاکستان به دلیل نزدیکی به محل کارخانه بود. البته «فرود» در مواردی نیز صادرات به لبنان و ترکیه داشته اما بخش قالب صادرات در کشورهای همسایه هستند که مزیت صادراتی برای این مجموعه ایجاد کرده است.

شرکتی کوچک با سهامدارانی بزرگ

در ادامه این نشست احمدرضا معروفی مدیر مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین به‌عنوان ارزش‌گذار شرکت فولاد شاهرود گفت: شرکتی نسبتا کوچک به‌خصوص در صنعت فولاد در حال ورود به بازار سرمایه است اما سهامداران بزرگی دارد.

به گفته وی دو سهامدار عمده فولاد شاهرود، از سرآمدان صنعت فولاد هستند و در جریان ارزش‌گذاری مجموعه فولاد شاهرود به‌عنوان بخشی از زنجیره ارزش و پشتیبان دو شرکت فولاد غدیر ایرانیان و چادرملو قرارگرفته‌اند.

وی با اشاره به تأمین مواد اولیه در فرود توسط سهامداران عمده گفت: این دو شرکت در بالادست صنعت فولاد یعنی سنگ‌آهن، تأمین‌کننده هستند و از این لحاظ برای مجموعه فولاد شاهرود مشکلی وجود نخواهد داشت و در بخش زنجیره آهن اسفنجی نیز در شرایطی که این روزها گلوگاهی وجود دارد، این دو شرکت تأمین هستند. اندازه این شرکت هم به‌گونه‌ای هست که سهامداران عمده به‌راحتی می‌توانند آن را تأمین کنند.

معروفی نحوه و رویکرد ارزش‌گذاری درباره دوزنجیره ارزش کوره‌های القایی و تولید مقاطع میلگرد و مفتول را موردتوجه قرارداد و گفت: این دو حوزه در سال‌های گذشته به‌شدت تحت‌فشار بودند اما به‌خوبی در این شرکت مدیریت شدند.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد این مجموعه در ارزش‌گذاری فولاد شاهرود بسیار محتاطانه بوده است، ادامه داد: هرچند اعتقاد داشتیم این شرکت می‌تواند ارزش بیشتری داشته باشد اما همه مفروضات و عددهایی که برای تولید در نظر گرفتیم، ارقامی بود که در جریان تولید گذشته تجربه‌شده بود.

جغرافیای شاهرود، ویژگی ممتاز فرود

اسدالله فرشاد مدیرعامل فولاد و غدیر ایرانیان که به نمایندگی از سهامدار عمده در این نشست حضور پیدا کرده بود، با اشاره به ائتلاف و همکاری آهن و فولاد غدیر با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سهامداری «فرود» اظهار داشت: فغدیر در سال 1392 در راستای اهداف توسعه‌ای شرکت فولاد شاهرود، سهامدار این شرکت شد.

نماینده سهامدار عمده فولاد شاهرود، تنوع بالای جغرافیایی شاهرود را از ویژگی‌های مهم «فرود» دانسته و در اظهار داشت: کارخانه با واقع شدن در جنوب جاده سمنان به سبزوار و موقعیت بسیار خوب زمین و امکانات توسعه، برخوردار است که ویژگی‌های ممتاز فولاد شاهرود برای توسعه به حساب می‌آیند.

فرشاد در تشریح انگیزه‌های آهن و فولاد غدیر ایرانیان برای وارد شدن به سهامداری فرود عنوان کرد: در سال 86 سهامدار خصوصی فرود خراج شد اما هدف فولاد توسعه بود پس فغدیر در جرگه سهاداران قرار گرفت و با اضافه شدن شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، سهامداران عزم را برای راه‌اندازی فولادسازی با ظرفیت 300 هزار تن در سال جزم کردند.

او با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای آتی سهامداران «فرود» اظهار کرد: فغدیر و چادرملو تصمیم به اجرای دو پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت 200 هزار تن در سال و خط تولید مفتول فولادی با ظرفیت 100 هزار تن گرفتند.

مدیرعامل «فغدیر» با تاکید بر اینکه این پروژه‌ها با منابع مالی سهامداران انجام خواهد شد از برنامه‌های سهامداران برای افزایش سرمایه فولاد شاهرود صحبت کرده و گفت: تا صد در صد سرمایه موجود فعلی افزایش سرمایه داده خواهد شد و و پروژه‌های فعلی و پروژه‌های جدید اجرا خواهد شد.

فرشاد در توضیح روش عرضه‌ی سهام فولاد شاهرود بیان کرد: سهامداران تصمیم گرفتند سهامی که عرضه عمومی می‌شود سلب حق تقدم کنند و از طریق صرف سهام منابع مالی را در خود شرکت نگه دارند.

مبانی و نتایج مطالعه ارزش‌گذار

در بخش پایانی نشست خبری یک دیدار یک عرضه، شهاب نجفیان، کارشناس ارزش‌گذاری نوآوران امین با ارائه توضیحاتی در خصوص سه روش ارزش‌گذاری فرود عنوان کرد: ارزش شرکت بر اساس روش P/E معادل 558 میلیارد تومان و قیمت هر سهم 206 تومان است. طبق روش دوم (FCFE) ارزش شرکت 1176 میلیارد تومان و هر سهم 435 تومان است.

نجفیان درتشریح نتایج روش NAV گفت: ارزش شرکت در این روش 1418 میلیارد تومان و قیمت هر سهم 525 تومان برآورد شد. ارزش شرکت در روش میانگین نیز 929 میلیارد تومان و قیمت هر سهم در میانگین 342 تومان شده است.

کارشناس ارزش‌گذاری نوآوران امین در ادامه به پیش‌فرض‌های ارزش‌گذاری پرداخته و اظهار داشت: در روش P/E سود 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1400 مورد استفاده قرار گرفته است. نرخ دلار در ارزش‌گذاری 27 هزار و 600 تومان و نرخ رشد دلار 20 درصد لحاظ شده است. نرخ تورم برای بازه 1402-1401 معادل 32 درصد و بعد از این دوره زمانی 20 درصد در نظر گرفته شده است.

او در مورد پیش‌بینی‌ها از روند تولید فولاد شاهرود عنوان کرد: تولید فولاد و میلگرد در بازه 1402-1401 سالانه به ترتیب 120 و 125 هزار تن در نظر گرفته شده اما از سال 1403 به بعد تولید فولاد 160 هزار تن در سال و تولید میلگرد 150 هزار تن فرض گرفته شده است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied