شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

۱۰ مقصد شگفت انگیز غذاهای خیابانی در دنیا

این روزها با تنوع گسترده‌ای که در نوع رستوران‌ها و فودکورت‌ها به وجود آمده‌است، دیگر غذا خوردن تنها رفع یک نیاز اساسی محسوب نمی‌شود بلکه صرف غذا در فضای رستوران‌های مجلل و لوکس شهر را می‌توان یک تفریح دسته جمعی ساده و رایج در میان مردم دانست که اغلب افراد تمایل دارند دست کم هر از چند گاهی در روزهای پایانی هفته آن را انجام دهند.

۱۰ مقصد شگفت انگیز غذاهای خیابانی در دنیا

این روزها با تنوع گسترده‌ای که در نوع رستوران‌ها و فودکورت‌ها به وجود آمده‌است، دیگر غذا خوردن تنها رفع یک نیاز اساسی محسوب نمی‌شود بلکه صرف غذا در فضای رستوران‌های مجلل و لوکس شهر را می‌توان یک تفریح دسته جمعی ساده و رایج در میان مردم دانست که اغلب افراد تمایل دارند دست کم هر از چند گاهی در روزهای پایانی هفته آن را انجام دهند. با این حال وقتی صحبت از مزه کردن غذاهای جدید در طول سفر می‌شود، اغلب گردشگران شکم‌گردی با طعم لذیذ غذاهای خیابانی را به صرف غذا در رستوران‌های مطرح و به اصطلاح لاکچری ترجیح می‌دهند. در واقع این دسته از گردشگران ترجیح می‌دهند به جای آنکه در یک مکان ثابت مثل سالن رستوران بنشینند و غذایشان را میل کنند، با تجربه غذاهای خیابانی این امکان را برای خود فراهم کنند تا در حین صرف غذا با فرهنگ مردم میزبان آشنا شوند و در کنار آن از یک خیابان‌گردی دلچسب هم لذت ببرند.

به عبارت دیگر آنچه بیش از همه منجر به محبوبیت غذاهای خیابانی شده‌است تنها به غذاها مربوط نمی‌شود، بلکه به تلفیقی از چشیدن طعم یک غذای جدید با شور و حال پرسه زنی در خیابان‌هایی پر از رنگ و بوی غذا مربوط است. در سرتا سر این خیابان‌ها غرفه‌های ریز و درشتی به چشم می‌خورند که بوی خوش غذا از آنها استشمام می‌شود و صدای موسیقی از هر طرف آن به گوش می‌رسد و همین لذت وصف ناپذیری به چشیدن غذاها در این فضا بخشیده ‌است. در نهایت همگی اینها تجربه صرف غذاهای خیابانی را به یک تجربه دوست داشتنی و به یادماندنی تبدیل کرده است بنابراین این بار در این مطلب از سفرمارکت قرار است شما را با ۱۰ مقصد شگفت انگیز غذاهای خیابانی در دنیا آشنا کنیم که کمتر گردشگری است که بتواند به سادگی از خیر آنها بگذرد.

شهر چیانگ مای تایلند (Chiang Mai)

تایلند از آن مقاصد گردشگری جذابی است که اغلب ایرانیان به آن سفر کرده‌اند، این کشور علاوه بر دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، مکان ایده‌آلی برای مزه کردن انواع غذاهای بومی محسوب می‌شود. بنابراین اگر برنامه سفر به تایلند را در سر دارید و عاشق غذاهای خیابانی هم هستید، خوب است بدانید که شهر چیانگ مای تایلند از این منظر یکی از بهترین گزینه‌ها است. برای رفتن به این شهر می‌توانید از شهر معروف بانکوک با بلیط هواپیما خارجی ظرف مدت یک ساعت به شهر غذاهای خیابانی خوشمزه یعنی همان چیانگ مای برسید. این شهر پر است از بازارهای محلی که بسیاری از گردشگران علاقمند به گشت و گذار و خرید سوغات در آنها دارند. در اغلب این بازارها مکان‌هایی زیادی وجود دارند که انواع غذاهای تایلندی را طبخ می‌کنند. با این حال بازار شبانه چانگ پاک گیت (Chang Puak Gate Night Market) یکی از آن بازارهای معروفی است که مخصوص طرفداران پر و پا قرص غذاهای خیابانی است و دست کمی از بازارهای شبانه بانکوک ندارد. این بازار که در طول روز غرفه‌های فروش برای انواع و اقسام خوراکی‌ها را در خود جای داده‌است، عصرها بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر با آمدن غرفه‌های سیار غذا به محل تجمع علاقمندان به غذاهای محلی تبدیل می‌شود. انواع سوپ‌ها، نودل‌های برشته، فست فودها و غذاهای تایلندی را می‌توان در این بازار سفارش داد. از آنجا که اغذیه فروشان این بازار غذاها را با مواد اولیه تازه و با کیفیت طبخ می‌کنند، گردشگران می‌توانند با حیالی آسوده برای شکم گردی به آن بروند. گفتنی است این بازار تا نیمه‌های شب برقرار است و حتی گاهی با افزایش مراجعه‌کنندگان چند ساعت بعد از آن نیز همچنان فعال است.

شهر رم ایتالیا (Rome)

شهر رم در کشور ایتالیا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیدا کردن خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین غذاهای خیابانی باشد. مسلم است که معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین غذاهای ایتالیایی را می‌توان انواع پیتزا، لازانیا و انواع اسپاگتی دانست. با این حال طعم و مزه غذاهای خیابانی شهر رم نیز دست کمی از این غذای معروف ندارند. از جمله این غذاها می‌توان چیتی، پارمیگینا الانزیین، بیستکا الا فیورنتینا، فتوچینی آلفردو، سالتیمبوکا و ریزوتو را نام برد. گذشته از طعم بی‌نظیر غذاهای ایتالیایی، چشیدن غذاهای محلی مزیت دیگری هم به همراه دارد و آن هم امکان گشت و گذار در بافت بومی شهر و معاشرت با مردم رم است. به همین دلیل هم هست که علیرغم وجود رستوران‌های درجه یک و لوکسی که در سطح شهر قرار دارد گردشگران بیشتر تمایل دارند تا برای وعده‌های مختلف غذا به فروشندگان غذاهای خیابانی مراجعه کنند. گفتنی است معمولا غرفه‌های فروش این نوع غذاها را می‌توان در مناطق مهم شهر و همچنین در حوالی مناطق گردشگری پیدا کرد.

شهر استانبول ترکیه (Istanbul)

برای اغلب گردشگرانی که به کشور ترکیه سفر می‌کنند استانبول اولین و جذاب‌ترین مقصد آنها بشمار می‌رود. از طبیعت بی‌نظیر و جاهای دیدنی شگفت‌انگیز آن که بگذریم به غذاهای خیابانی خوشمزه آن می‌رسیم که جدای از طعم لذیذشان، در مقایسه با غذاهایی که در رستوران‌های این شهر سرو می‌شوند، قیمت مقرون به صرفه‌‌ای دارند و همین امر هم یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این غذاها در میان مسافران تور گردشگری سفرمارکت است. افزون بر این از آنجا که شهرداری همواره نظارت شدیدی بر روی دست فروش‌ها، دکه‌های اغذیه و ساندویچی‌های شهر دارد می‌توان غذاهای خیابانی استانبول را یکی از ایمن‌ترین نوع خوراکی‌ها به حساب آورد. پس این بار که به این شهر جذاب ترکیه‌ای سفر کردید برای چشیدن غذاهای خوش طعم ترکی به نقاطی از این شهر بروید که محل تجمع فروشندگان سیار غذاهای محلی است. غذاهای خیابانی ترکیه تنوع زیادی دارند و اغلب آنها با ذاعقه گردشگران به ویژه ایرانی‌ها سازگاری دارند. از جمله معروف‌ترین و لذیذترین این غذاها می‌توان به ساندویج ترکی، سیمیت، بلال های ذغالی، دونر کباب‌، کوفته ترکی و لاهماجون اشاره کرد. هرچند در میان این غذاها انواع کباب‌هایی که به شیوه ترکیه طبخ می‌شوند از پرطرفدارترین غذاهای خیابانی این کشور محسوب می‌شوند، اما جالب است بدانید که گیاه‌خواران نیز گزینه‌های زیادی برای سفارش غذا در استانبول دارند. به عنوان مثال پیده پنیری و کوفته خام دو نمونه از این غذاهای گیاهی هستند که طرفداران زیادی هم دارند. اغلب مراکز فروش غذاهای خیابانی در حوالی جاذبه‌های توریستی مهم این شهر مانند بازار بزرگ استانبول قرار گرفته‌اند. ضمن آنکه خیابان معروف استانبول یعنی خیابان استقلال نیز مملو از اغذیه‌فروشی‌هایی است که این نوع غذاها در آن طبخ می‌شوند.

رپرتاژ

شهر مکزیکوسیتی مکزیک (Mexico City)

مکزیکوسیتی مهم‌ترین شهر و پایتخت کشور مکزیک است که در رده شهرهای گردشگری خوب برای شکم‌گردی و امتحان کردن غذاهای خیابانی قرار دارد. بی‌تردید برای گردشگران ایرانی نیز غذاهای خیابانی به شیوه طبخ مکزیک خالی از لطف نیست؛ زیرا در حال حاضر هم شاهد این هستیم که بسیاری از ایرانیان از رستوران‌هایی با غذای مکزیکی در داخل کشورمان استقبال می‌کنند. بنابراین بد نیست که شما هم در هنگام انتخاب یک مقصد گردشگری خوب با فرصت ایده‌آل برای لذت بردن از غذاهای خیابانی، از مکزیکوسیتی غافل نشوید. در این شهر انواع و اقسام غذاهای خیابانی در نقاط متعدد پراکنده شده‌اند و قیمت غذا در آنها فوق العاده ارزان و مقرون به صرفه است. تاکوی مکزیکی از آن دسته غذاهایی است که حتما در مراجعه به غرفه‌ها و مراکز فروش غذاهای خیابانی باید آن را مزه کرد. ناگفته نماند که این غذا انواع مختلفی دارد که بر حسب سلیقه شخصی می‌توان از میان انواع آن دست به انتخاب زد. علاوه بر آن توصیه می‌کنیم به هیچ وجه فرصت چشیدن مزه خاص و لذیذ تامالز، گوردیتا، تلاکویا و فلاتاس را نیز از دست ندهید.

شهر شانگهای چین (Shanghai)

کمتر کسی است که از عجیب و غریب بودن برخی غذاهای چینی و تنوع گسترده آن نشنیده باشد؛ از این رو امتحان کردن غذاهای بومی این کشور را می‌توان یکی از جالب‌ترین و هیجان انگیزترین بخش‌های سفر به چین دانست. در این بین غذاهای خیابانی چین بخش مهمی از فرهنگ غذایی آن را شکل می‌دهند و از همین رو است که هر گردشگری که به این کشور سفر می‌کند تمایل دارد برای یک بار هم که شده آنها را تجربه کند. شهر شانگهای یکی از بهترین مقاصد سفر برای علاقمندان به طعم غذاهای خیابانی چین است. بازار این نوع غذاها در این شهر شکل و فرم خاص خود را دارد و بیشتر آنها مراکز طبخ غذای سیار و یا مغازه‌هایی هستند که در داخل دیوارها و پهلو به پهلوی یکدیگر قرار گرفته‌اند. از آنجا که بیشتر آنها به شکل بیرون بر سرویس دهی می‌کنند، مشتریان نیز بعد از آنکه سفارش خود را دریافت کردند محل دیگری را برای صرف غذای خود انتخاب می‌کنند. سرتا سر خیابان یانان (Yunnan Road)  پر است از این مراکز غذای باصفا و رنگا رنگ که تقریبا هر نوع غذای چینی که بخواهید در آنها پیدا می‌شود. جالب است بدانید که قدمت برخی از این دکه‌های غذایی به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد و از آنجا که سازه‌های این خیابان به قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد بسیاری از آنها مورد مرمت و بازسازی اساسی قرار گرفته‌اند. گفتنی است گلدان داغ مغلی، دامپلینگ و دیم سام از جمله محبوب‌ترین غذاهای خیابانی هستند که می‌توانید از ایستگاه‌های غذا در این خیابان سفارش دهید.

شهر دهلی هند (Delhi)

غذاهای هندی که بیشتر به عنوان غذاهای پر ادویه و تند معروف هستند همواره طرفداران زیادی داشته‌اند. از همین رو گردشگرانی که به هند سفر می‌کنند نیز دوست دارند طعم و مزه این غذاهای خاص را در طول سفرشان امتحان کنند. در این میان بازار غذاهای خیابانی هندی بسیار داغ است و بهترین این بازارها را می‌توان در دهلی، یکی از معروف‌ترین شهرهای توریستی این کشور پیدا کرد. اگر بخواهیم محدوده‌ای از این شهر را به عنوان مکان عمده طبخ انواع غذاهای خیابانی هندی معرفی کنیم بهترین جا خیابان پارانته والی گالی (Paranthe Wali Gali) است. این خیابان که در میان علاقمندان به غذا شهرت زیادی دارد مملو است از دوره‌گردها و دکه‌های غذایی که در طبخ غذاهای محلی مهارت زیادی دارند. با این حال شهرت آنها بیشتر به طبخ یک نوع نان خاص هندی به نام پارانته مربوط است که هر یک از این مراکز طبخ دستور پخت خاصی برای این نان دارند بطوری که در سرتاسر خیابان ۳۰ مدل مختلف از این نوع نان پخته می‌شود. سوهان حلوا، چانتی، شیرینی کالا کند، سمبوسه پیستا و موتیچورلادور از دیگر غذاهای لذیذی هستند که می‌توان در سرتاسر این خیابان سفارش داد. لازم به ذکر است که این خیابان اغلب مملو از گردشگران و مردم بومی است و از این نظر مکان پر ازدحامی بشمار می‌رود بنابراین لازم است درباره زمان مورد انتظارتان برای دریافت غذای مورد نظرتان کمی صبورتر باشید. از سوی دیگر رعایت مسائل بهداشتی در برخی از مراکز طبخ غذاهای خیابانی در این منطقه چندان رعایت نمی‌شود. به همین دلیل شاید لازم باشد قبل از سفارش غذا یا خوراکی‌های مختلف کمی محل طبخ غذا بررسی شود تا از میان این مراکز انتخاب بهتری داشته باشید.

شهر ایروان ارمنستان (Yerevan)

در میان غذاهای آسیایی یکی از متنوع‌ترین و البته خوش طعم‌ترین دستور پخت‌ها متعلق به ارمنستان است. از این رو اگر فکر سفر به این کشور توریستی جذاب را در سر دارید و یا بلیط چارتری آن را خریداری کرده‌اید وبه زودی عازم سفر به آن می‌شوید، خبر خوب این است که در کنار جاذبه‌های فراوانی که این مقصد گردشگری محبوب در خود جای داده است، غذاهای متنوع و خوشمزه ارمنی هم در انتظارتان هستند. پس اگر به غذاهای خیابانی علاقه وافری دارید، از حالا خودتان را برای یک شکم‌گردی اساسی در آنجا آماده کنید. در میان شهرهای مختلف این کشور، پایتخت آن یعنی شهر ایروان را می‌توان یک مقصد شگفت انگیز برای لذت بردن از طعم غذاهای خیابانی دانست. در محله‌ها و نقاط مختلفی از این شهر می‌توانید اغذیه‌فروشی‌های متعددی را پیدا کنید که چنین غذاهایی در آنها طبخ می‌شوند، اما خیابان معروف تامانیان (Tumanyan) در مرکز شهر یکی از بهترین انتخاب‌ها است به ویژه اگر اهل فست فودها باشید. علاوه بر آن اغلب مراکز تهیه غذاهای خیابانی که در این خیابان واقع شده‌اند، محوطه‌های بزرگ و تمیزی دارند و از این جهت غذاهایی که در آنها طبخ می‌شوند از استاندارهای بالا برخوردارند و خیال گردشگران از جهت سلامت غذا و کیفیت مواد استفاده شده در آنها آسوده است. گفتنی است در این غذاخوری‌های بزرگ امکان سرو غذا در فضای داخلی و یا فضای باز بیرونی بطور همزمان برای مشتریان فراهم است. در این مراکز غذاهای معروف ارمنی از جمله شاورما و لاهماجونی و همچنین انواع فست فودها نظیر ساندویج‌های هات داگ، همبرگر و مرغ سوخاری تیکه‌ای را می‌توان سفارش داد.

رپرتاژ

شهر هانوی ویتنام (Hanoi)

ویتنام از آن مقصدهای گردشگری است که به هر طرف آن که نگاه کنید چشمتان به غذاهای خیابانی رنگارنگی و وسوسه انگیز می‌خورد. در واقع به عنوان یک گردشگر در همه جای کشور ویتنام از شمال تا جنوب آن جایی پیدا می‌شود که غذاهای خوشمزه ویتنامی را به بهترین نحو برای شما طبخ کنند. از این رو نمی‌توان به یک شهر خاص در این کشور به عنوان گزینه ایده‌آل برای غذاهای خیابانی اشاره کرد، اما در مجموع می‌توان گفت با توجه به آنکه شهر هانوی پایتخت این کشور محسوب می‌شود، امتحان کردن غذاهای خیابانی آن نیز در مقایسه با دیگر شهرها در اولیت قرار دارد؛ زیرا انتظار می‌رود که باکیفیت‌ترین نوع این غذا را در چنین شهری تهیه کنند. در شهر هانوی نیز از دکه‌های کوچک ساندویج در کنار پیاده روها گرفته تا بازارهای غذای محلی که تعداد زیادی از غرفه‌های غذا را در خود جای داده‌اند، همگی جزو محل‌های طبخ این نوع غذاها هستند. از نظر قیمت این غذاها بطور کلی مقرون به صرفه و اقتصادی تلقی می‌شوند و از منظر سلامت نیز می‌توان گفت یکی از ایمن‌ترین غذاهای خیابانی در کل دنیا متعلق به غرفه‌های غذای این کشور است. همه اینها منجر به افزایش تعداد گردشگرانی شده‌است که این غذاها را برای وعده‌های غذایی خود در طول سفر انتخاب می‌کنند. گفتنی است از جمله معروف‌ترین غذاهای ویتنامی می‌توان سوپ نودل، رول برنجی بن کوئن، بن سئو، ساندویج بن می و کاخوتو را بیان کرد.

شهر سنگاپور (Singapore)

شاید برایتان جالب و البته کمی عجیب به نظر برسد اگر بدانید که در میان مقاصد شگفت‌انگیز غذاهای خیابانی، نام شهر سنگاپور پایتخت کشور کوچک اما ثروتمند و مدرن سنگاپور، عنوان بهترین مقصد گردشگری از دیدگاه اکثریت گردشگران را به خود اختصاص داده است. حتی اگر سنگاپور را بهترین مقصد برای غذاهای خیابانی در نظر نگیریم، بی‌شک باید اعتراف کرد که یکی از بهترین مقاصد سفر از نظر تنوع و کیفیت غذاهای خیابانی است. در حقیقت تا قبل از دهه ۱۹۷۰ میلادی همانطور که چهره این شهر شکل دیگری داشت، فرهنگ غذایی آن نیز متفاوت بود؛ اما پس از آن همزمان با تغییرات بسیاری که در سطح کلی کشور رخ داد و پیشرفت‌های زیادی که در زمینه شهری‌سازی انجام گرفت، مسئولان آن کشور نیز تلاش کردند تا مراکز دستفروشی غذا و مجموعه‌های رو باز برای طبخ غذا را گسترش دهند و مناطق مختلفی از شهر سنگاپور را به آن اختصاص دهند. امروزه مراکز فروش غذاهای خیابانی زیادی در این شهر فعالیت می‌کنند که معمولا در محوطه آنها میزهای بزرگ بطور مشترک برای پذیرایی از مشتریان غرفه‌های مختلف غذا تعبیه شده‌است. گفتنی است از آنجا که اغلب این مراکز در نقاط مشخص و نزدیک به مرکز شهر قرار گرفته‌اند پیدا کردن آنها کار دشواری نیست. دورین، کاری، باکوته، فرنی غورباغه، لاکسا کاری و ماهی پهن سمبل از غذاهای پر طرفدار خیابانی در این شهر بشمار می‌روند.

شهر دبی امارات (Dubai)

شاید به جرات بتوان گفت برای عاشقان غذاهای خیابانی در آسیا هیچ کجا بهتر از کشور امارات نیست. دلیل آن هم دست پخت بی‌نظیر و منحصر به فردی است که شیوه طبخ غذای عربی را به یکی از پر طرفدارترین دستور پخت غذا به ویژه در میان شیوه‌های پخت آسیایی تبدیل کرده‌است. بعلاوه بطور کلی غذاهای اماراتی ترکیبی از شیوه خاص پخت غذاهای عربی و انواع غذاهای نقاط مختلف دنیا است و همین امر هم موجب آن شده‌است تا این غذاها با ذاعقه اکثر گردشگران دنیا سازگار باشد. در شهرهای جنوبی کشورمان نیز غذاهای عربی زیادی طبخ می‌شوند که از نظر طعم و مزه زبانزد هستند و برخی فست فود‌ها نظیر سمبوسه و ساندویج فلافل از غذاهایی هستند که تقریبا در همه شهرهای ایران طبخ می‌شوند و طرفداران بسیاری هم دارند. با این حال ویژگی بارز غذاهای اماراتی در استفاده مکرر از گوشت‌ها و طبخ غذاها به همراه ادویه‌هایی مانند زعفران، آویشن، ادویه‌های عربی خاص و هل است. از این نظر می‌توان گفت برای طرفداران گیاه‌خواری پیدا کردن یک وعده غذایی تماما گیاهی در این کشور کمی دشوار باشد. برای چشیدن طعم این غذاها بهترین جا همان شهر دبی است که در نقاط مختلف آن در میان رستوران‌های فوق لوکس به راحتی می‌توان مراکز غذاهای خیابانی متعددی را پیدا کرد. با این حال یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توان به این منظور به آنها رفت منطقه دوبی مارینا واک (Dubai Marina Walk) است. در این منطقه یک خیابان بزرگ وجود دارد که مملو از مکان‌هایی برای طبخ غذاهای خیابانی هستند و اغلب از مشتریانشان در محوطه بیرونی خیابان پذیرایی می‌کنند. در بیشتر آنها امکان لذت بردن از انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوع نیز فراهم است و این کار لذت صرف غذاهای عربی را دو چندان می‌کند.

رپرتاژ

سخن آخر

مهم نیست مقصد سفرتان کجا باشد، اما به هر حال برنامه ریزی برای صرف وعده‌های غذایی مختلف در طول سفر بخش مهمی از فرایند سفرتان محسوب می‌شود. زیرا تجربه غذاهای جدید در مقصدی که به آن سفر کرده‌اید از یک سو در نوع خودش تفریح لذت‌بخشی است و از طرف دیگر راهی است برای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ مقصدی که به آن سفر کرده‌اید. تجربه چشیدن طعم غذاهای تازه برای اولین بار می‌تواند در مکان‌های متعدد بدست آید؛ از رستوران‌های درجه یک و لوکس گرفته تا اغذیه فروشی‌های کوچکی که در حوالی جاذبه‌های توریستی قرار گرفته‌اند. انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها می‌تواند بر مبنای سلیقه شخصی شما تجربه‌ شیرینی به همراه داشته باشد اما سفرمارکت به شما توصیه می‌کند که همیشه امتحان کردن غذاهای خیابانی را در بین برنامه‌های تفریحی خود بگنجانید. در حقیقت با این کار نه تنها یک غذای جدید را با نوع طبخ خاص و بسیار ساده مزه می‌کنید بلکه هزینه کمتری برای غذای خود صرف می‌کنید و از این طریق شاید بتوانید هزینه زیادی که برای خرید بلیط هواپیما خارجی (https://safarmarket.com/flights/international) به کشورهای خارجی پرداخت کرده‌اید را تا حدی جبران کنید. علاوه بر آن از آنجا که این غذاها اغلب در فضای خاصی سرو می‌شوند، از این طریق فرصت بیشتری برای گشت و گذار در محله‌های اصلی شهر و برخورد با مردم بومی در مقصد سفرتان خواهید داشت.  

 

*****

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied