شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل شرکت مس در دیدار با مجمع نمایندگان استان کرمان:

برنامه‌ریزی برای تولید 600 هزار تن کاتد در استان کرمان

بنا داریم تولید کاتد در استان کرمان را به 600 هزارتن برسانیم. پارسال میزان تولید 285 هزار تن کاتد بود که حدود 240 هزار تن از کنسانتره مس و مابقی آن از قراضه مس تولید شده بود. همچنین قصد داریم میزان تولید در مجتمع سونگون را به 400 هزار تن برسانیم.

برنامه‌ریزی برای تولید 600 هزار تن کاتد در استان کرمان

علی رستمی با تأکید بر اینکه باید به عنوان سرباز جمهوری اسلامی شبانه‌روز به دنبال تحقق اهداف‌مان باشیم، با اشاره به موضوع اکتشافات گفت: در سرزمین ایران تا کنون فقط هفت درصد از مساحت کشور اکتشاف شده و هنوز 93 درصد از مساحت آن باید مورد عملیات اکتشافی قرار گیرد.

به گفته رستمی حتی در استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران هنوز در بخش اعظمی از مساحت استان و خود محدوده معدن مس سرچشمه اکتشافات کامل صورت نگرفته است.

وی افزود: یکی از دلایل این موضوع این است که شرکت ملی صنایع مس ایران با قدمت 50 ساله تا مدتی قبل حتی یک دستگاه حفاری اکتشافی یا شرکت تخصصی حفاری اکتشافی نداشت. چندماه قبل یک شرکت اکتشافی معادن مس برای کل ایران با 15 دستگاه حفاری تشکیل شد و از این تعداد قرار است دو دستگاه که به تازگی از گمرک ترخیص شده تا آخر هفته وارد مجتمع مس سرچشمه بشود. 4 دستگاه در حال حمل بوده و 6 دستگاه دیگر ظرف یک‌ماه آینده آماده تحویل می‌شود.

رستمی با اشاره به تلاش دو ماهه برای فراهم شدن شرایط و جلب موافقت هیئت مدیره برای افزوده شدن دو شرکت اکتشافی دیگر گفت: خوشبختانه این مصوبه رقم خورد و برای خریداری30 دستگاه حفاری دیگر نیز از هیئت مدیره مجوز گرفتیم.

وی بیان کرد: سال گذشته 130 هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده و هدف‌گذاری امسال ما حدود 200 هزار متر است که‌ یک رشد خوبی برای مجموعه مس در پی خواهد داشت و امیدوارم در همین سال اول، بتوانیم قول‌هایی که دادیم را عملیاتی کنیم؛ هم از حیث توسعه اشتغال و هم توسعه اکتشاف.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: طبق گزارش‌های ارائه شده، هنوز در سرچشمه در حال اکتشاف هستیم. این در حالی است که بعد از گذشت 50 سال از عمر معدن سرچشمه هنوز اکتشاف آنجا کامل نشده است و کماکان کار اکتشافی ادامه دارد. 14 دستگاه در آنجا داریم و می‌خواهیم 15 دستگاه دیگر اضافه و اکتشاف سرچشمه را کامل کنیم. عقب‌ماندگی در حوزه اکتشاف جدی است و در حد حرف یا شعار نیست.

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع معدنی در کرمان تا دهه فجر

وی به کمبود آزمایشگاه مرجع معدنی و تلاش برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دیگر اشاره و عنوان کرد: در حوزه آزمایشگاه مرجع معدنی تحقیقاً به جز در شرق کشور آزمایشگاه دیگری نداریم. کاری را در شستا در سیستان و بلوچستان شروع کردیم و قصد داریم دومی را به کمک دانشگاه‌های ولیعصر و شهید باهنر در کرمان راه‌اندازی کنیم که در دهه فجر امسال در استان افتتاح شود.

رستمی افزود: ما الان نمونه‌ها را از کرمان برای آزمایش به کرج و تهران ارسال می‌کنیم. باوجود رشته‌های خوب در دانشگاه‌ با قدمت 40 تا 50 ساله کرمان، نباید این اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین درباره ضرورت و اهمیت راه‌اندازی شرکت‌های مهندسی معدن سخن گفت و تاکید کرد: دنیا به سمت دانایی محوری رفته و باورمان این است که به شدت در این حوزه نیاز به کار ویژه داریم. افتخار برخی مدیران این است که از آفریقای جنوبی و استرالیا مشاوره می‌گیرند در حالی که جوانان این کشور این دانش و توانایی را دارند.

برنامه‌ریزی برای خرید 30 دستگاه حفاری جدید

وی با بیان اینکه در حوزه اکتشاف مصمم به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای هستیم گفت: برای تحقق این موضوع خواهش جدی ما این است که موقعیت‌های مستعد معدنی با هماهنگی سازمان صمت از سوی استاندار در اختیار شرکت مس قرار بگیرد تا عملیات اکتشاف صورت پذیرد.

دکتر رستمی تصریح کرد: با توجه به وجود امکانات و سابقه طولانی فعالیت، استان کرمان و آذربایجان شرقی اولویت اول ما برای شناسایی مناطق معدنی مس است و اگر این موقعیت‌ها در اختیار ما قرار بگیرد انگیزه‌مان بالاست که عملیات اکتشاف را در همین استان توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت مس یادآور شد: برخی نگرانی‌هایی مبنی بر بالا نبودن سرعت عملیات اکتشاف دارند، با اقداماتی که انجام داده‌ایم این نوید را خواهم داد که اکتشاف ظرف دو‌ سه ماه آینده بسیار فعال خواهد شد. 30 دستگاه حفاری جدید به استان می‌آوریم که این تجهیزات سرعت اکتشاف را بالا خواهد برد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها ایجاد زنجیره کامل مورد نیاز صنعت مس است گفت: در حال بررسی احداث کارخانه آهک در منطقه درآلو است چراکه محصولات این کارخانجات از نیازهای یومیه است که باید کارخانه‌هایش همانجا ساخته و از نیروی همان منطقه جذب و اشتغال فراهم شود. در رفسنجان همین کار را تکلیف کردیم که کارخانه آلیاژکار که از 12 سال پیش مانده و راه اندازی نشده حتماً امسال راه بیفتد. یک کارخانه آهک نیز در دست اقدام داریم.

وی با اشاره به هدف‌گذاری برای ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر برق خورشیدی و بادی با ظرفیت قریب  600 مگاوات در استان کرمان گفت: در دستور کار داریم که سال‌ «ترین‌ها» را در استان رقم بزنیم و بتوانیم کمترین نیاز به خارج و کمترین نیاز را به دیگر استان‌ها داشته باشیم و بتوانیم تحولی را ایجاد کنیم. حتی درحال برنامه‌ریزی برای ساخت هتل در رفسنجان و شهر بابک هستیم که هم مردم ایران از آن استفاده می‌کنند، هم ما و هم چهره شهر عوض می‌شود. این اتفاقات به آبادانی و رشد شاخص‌های توسعه در شهرهایی که ما داریم در آنها فعالیت می‌کنیم کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به توسعه معدن مس کرور گفت: درخواست کردم عملیات در این معدن با سرعت بیشتری انجام پذیرد. همین امسال و ظرف دوسه ماه آینده باید پیمانکار همزمان با ساخت جاده مستقر شود و زمان برای ما حائز اهمیت است تا کرور توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران حضور تیم های فوتبال کرمان در لیگ برتر را مایه افتخار استان دانست و گفت: سال 88 بود که تیم مس کرمان، آسیایی شد و افتخاری برای کرمان رقم زد و بعد از آن به لیگ برتر رفت. این تیم هشت، 9 سال نتوانسته بود به لیگ برتر برود و با حمایت‌های صورت پذیرفته از سوی همه، با رشادت بالا آمد و وارد لیگ برتر شد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های دیگر، شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی قریب به هزار میلیارد تومان هزینه کرده و برنامه‌ریزی برای حل مشکل آب و فاضلاب رفسنجان که از قبل شروع شده و باید کامل شود را در برنامه داریم. بحث آبرسانی به برخی روستاهای استان و شهرستان‌های اطراف امسال بسیار جدی دنبال می‌شود. در حوزه بهداشت و درمان سال گذشته هزینه خوبی شد و امسال هم بنا داریم در تجهیز بیمارستان‌های استان کمک کنیم. در حوزه راهسازی نیز اقداماتی در حال انجام است.

 

مس پرس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied