شمانیوز
شما نیوز

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان:

ایران، عضو باشگاه جهانی «پالادیوم» می‌شود

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با بیان اینکه ایران به زودی در کنار شرکت‌های آلمانی، آمریکایی و ژاپنی عضو باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست پیچیده و استراتژیک پالادیوم می‌شود، توقف و یا کاهش تولید پتروشیمی تندگویان را به دلیل‌عدم بارگذاری کاتالیست جدید تکذیب کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال تولید نه تنها کاهش نداشته که حدود ۱۲ درصد هم افزایش داشته است.

ایران، عضو باشگاه جهانی «پالادیوم» می‌شود

مهندس «امین ملک زاده» در واکنش به ادعای برخی از شبکه‌های خبری مبنی بر توقف و یا کاهش تکلیفی تولید در این زنجیره پلی اتیلن ترفتالات به دلیل پایان تاریخ مصرف کاتالایست پلادیوم، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در در روند تولید واحدهای هر دو فاز این مجتمع پتروشیمی هیچ مشکلی و اختلالی وجود نداشته و تولید با حداکثر ظرفیت در این خطوط شامل واحدهای شیمیایی و پلیمری بدون وقفه انجام شده است.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال حتی در صورت‌عدم بارگذاری کاتالیست جدید، مشکلی از نظر افت کمی و کیفی تولید در این پتروشیمی حاصل نشود، تصریح کرد: اگر چه عمر کاتالیست پالادیوم به پایان رسیده اما با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و جاری‌سازی سیستم‌های نرم افزاری نگهداشت CMMS و RBI توانسته‌ایم افزایش تولید داشته باشیم و از کاتالیست موجود استفاده بهینه کنیم با همین روند تولید را ادامه خواهیم داد.

به گفته او در این مدت تولید پتروشیمی شهید تندگویان نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته بطوری که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بالغ بر ۳۸۰ هزار تن محصول تولید داشته که نسبت به پارسال معادل ۴۰ هزار تن یعنی ۱۲ درصد افزایش تولید حاصل شده است.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان، در ادامه درباره ایرانی‌سازی و بومی‌سازی کاتالیست پالادیوم مورد نیاز پتروشیمی شهید تندگویان هم توضیح داد: با شرکت‌های دانش بنیان داخلی از یکسال قبل وارد مذاکره شده‌ایم و تاکنون توانسته‌ایم با دو شرکت قرارداد منعقد کرده وکاتالیست‌های قدیمی و مستعمل موجود در شرکت را به آنان تحویل داده تا فلز پالادیوم را استحصال و سپس از این فلز برای ساخت کاتالیست استفاده شود.

ملک زاده، ادامه داد: برای ساخت کاتالیست پالادیوم نیز با یک شرکت داخلی مذاکره و قراردادی امضا شده است که به محض استحصال پالادیوم، این فلز تحویل ان شرکت شود و از مدتی قبل کاتالیست‌های قدیمی تحویل آن دو شرکت شده و استحصال این فلز گرانبها شروع شده و به زودی برای نخستین بار ساخت ایرانی کاتالیست پالادیوم خواهیم بود.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با یادآوری اینکه در شرایط فعلی انحصار ساخت کاتالیست پالادیوم در اختیار شرکت‌هایی مثل باسف آلمان، کلارینت آلمان، کیمت ایتالیا و یک شرکت ژاپنی بوده که به زودی ایران هم عضو باشگاه جهانی تولیدکننده این کاتالیست استراتژیک و پیچیده شده و از خروج ارز واردات خارجی این کاتالیست هم جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی با شدت گرفتن تحریم ها، چهار شرکت تولیدکننده کاتالیست پالادیوم هیچ گونه همکاری و کمکی با پتروشیمی شهید تندگویان نکرده و حتی جواب مکاتبات و ایمیل‌ها را هم نداده‌اند که با داخلی‌سازی این کاتالیست، جواب دندان‌شکنی هم به تحریم و هم به این شرکت‌ها خواهیم داد.

ملک زاده با تاکید بر اینکه برای تعویض کاتالیست پالادیوم نیازی به توقف طولانی مدت تولید نیست و با توقف ۴ تا ۵ روزه تعویض کاتالیست واحد شیمیایی انجام و واحد در سرویس قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و مدیریتی که در ذخیره‌سازی پودر انجام می‌شود در توقف واحد شیمیایی برای بارگذاری کاتالیست جدید هم واحدهای پلیمری که تولید کننده محصولات اصلی این مجتمع بوده بدون هیچگونه مشکلی به تولید خود ادامه خواهند داد و نگرانی از بابت بازار وجود نخواهد داشت.

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied