شمانیوز
شما نیوز

همراه اول/

تاثیر افزایش دیتا بر روی سود آوری سهام شرکت همراه اول

گزارش عملکرد ارتباطات سیار در سال 1401 نشان از افزایش دیتا دارد که این موضوع می تواند منجر به رشد سهام این شرکت نسبت به دیگر رقبا در بازار باشد. از سوی دیگر این شرکت با نماد "همراه" توانسته است از اردیبهشت 1401 با اعلام افزایش دیتا مورد توجه بیش از پیش سهامداران و فعالان بازار باشد و این سهام به عنوان سیگنالی برای انجام معاملات روزانه قرار گیرد.

 تاثیر افزایش دیتا بر روی سود آوری سهام شرکت همراه اول

مدیرعامل همراه اول با اشاره به رکوردهای سال گذشته این اپراتور در مجمع فوق العاده این شرکت در 30 اردیبهشت 1401، بیان کرد که این شرکت تنها اپراتور100 میلیونی منطقه و در زمینه «مصرف دیتا» به رکورد 5574 پتابایت مصرف کل دیتا در سال 1400 دست یافته است که این مصرف رشد 44 درصدی را نسبت به قبل نشان می دهد؛ رکورد ترافیک دیتای روزانه نیز به 19.2 پتابایت رسید که با احتساب ترافیک مبین نت به بیش از 20 پتابایت برای نخستین بار در کشور دست یافته است.

 مهدیاخوان بهابادی مدیرعامل این شرکت، در باره میزان و نوع مصرف کنندگان اینترنت گفت: همراه اول در مجموع 51.5 میلیون مصرف کننده اینترنت پرسرعت داریم که 42.7 میلیون آن، مصرف کننده دیتای LTE هستند؛ سهم ترافیک LTE در کشور برای سال 1400 به 83.8 درصد رسید که حاصل استفاده بیش از 22 میلیون مشترک دائمی و 83.5 میلیون مشترک اعتباری در شبکه همراه اول با سهم بازار 53.21 درصد است.

وی درباره وضعیت شبکه ارتباطی اپراتور اول تلفن همراه از منظر سخت افزاری و تکنولوژی اعلام کرد: در حال حاضر 39 هزار و 200 سایت تکنولوژی «نسل چهارم»، 24 هزار سایت تکنولوژی "نسل سوم"  و 29 هزار و 100 سایت لوکیشن "نسل دوم" داریم و شبکه بر مبنای آن در حال سرویس دهی به مشترکان است.

 رشد پنهای باند این شرکت در مقایسه با دیگر اپراتورها کاملا قابل رقابت است به طوری که این شاخص از 800 به 2400 گیگابیت بر ثانیه رسیده و رشد 3 برابری را نشان می دهد. سهم همراه اول از تولید ترافیک دیتا در کشور در سال 98 حدود 800 گیگ (مصرف کل اینترنت) بود؛ در همان زمان حدود 30 گیگابیت بر ثانیه ترافیک در داخل دیتاسنترها تولید می شد که اکنون به 734 گیگابیت بر ثانیه رسیده است و بیش از 20 برابر رشد را نشان می دهد.

 همراه اول براساس آمارهای دریافتی، تا انتهای سال 1400 تعداد 105.47 میلیون مشترک HLR و 65.86 میلیون مشترک VLR داشته که 9.8 میلیون مشترک آن در سال 1400 جذب شده است.

 مدیرعامل همراه اول به رشد سهم فنی و اقدامات فنی این اپراتور سال گذشته اشاره کرد و اعلام کرد: «راه اندازی مراکز PS جدید به منظور پاسخ به نیاز افزایش مصرف دیتا خصوصا افزایش ناشی از آموزش مجازی»، «تهیه طرح های APN دانش آموزی به منظور ارائه سرویس متناسب به رده دانش آموزان»، «افزایش ظرفیت اینترنت و شبکه ملی اطلاعات NIN و IXP»، «بهینه سازی اینترنت بین الملل»، «داینامیک کردن ترافیک های شاد و روبیکا بین دیتاسنترهای همراه اول»، «توسعه 300 درصدی ترافیک اینترنت» و «توسعه 200 درصدی ترافیک های IXP است.

 شرکت ارتباطات سیار با نماد "همراه"، با ارزش بازار۳۸۲٬۳۲۰ میلیارد ریال توانسته است سهم قابل توجهی را از بازار سهام به دست آورد. این موضوع با افزایش حجم معاملات روزانه حتی در شرایط منفی بازار هم به چشم می خورد. میزان نقدشوندگی آن در بازار 93 درصد و دوره 6 ماهه 95 درصد بوده است.

شرکت ارتباطات سیار (سهامی خاص) طبق اطلاعیه مورخ 22 خرداد 1401 در مجمع فوق العاده خود ۵۹۰ ریال (۵۶٫۷۹ درصد) از سود ۱٬۰۳۹ ریالی خود برای سال مالی 1400 توزیع کرد.

همچنین "همراه" با سرمایه اسمی 4.7 هزار میلیارد تومانی، با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه نخست خود در ابتدای تیرماه 1401 نزدیک به 8.7 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد.

براین اساس، نماد"همراه" در دوره خرداد ماه از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری ، استفاده از امکانات شبکه توسط سایر شرکت های تلفن همراه (اتصال متقابل )، فروش خطوط جدید تلفن همراه و سایر بالغ بر 3.2 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

بیشترین درآمد کسب شده طی دوره خرداد از کارکرد مشترکین خطوط اعتباری به میزان 1.7 هزار میلیارد تومان (معادل 54 درصد درآمد) و کارکرد مشترکین خطوط دائمی بالغ بر 1.2 میلیارد تومان (معادل 39 درصد درآمد) بوده است.

این شرکت بورسی در عملکرد سه ماهه بالغ بر 8.7 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 34 درصدی روبرو شد.

شرکت ارتباطات سیار ایران، درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی خود را با 22 درصد رشد به 29814 میلیارد تومان اعلام کرد و سود خالص شرکت اصلی را نیز با 13 درصد رشد به 4905 میلیارد تومان نسبت به سال گذشته اعلام می کند.

این شرکت بورسی در عملکرد 12 ماهه سال 1400 خود نیز 28.8 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 23 درصدی روبرو شد.

بررسی بازدهی سهام این شرکت از ابتدای سال 1401 تا 31 خرداد، نشان می دهد قیمت هرسهم "همراه" در ششم فروردین 1401 ، 783 تومان بوده و با احتساب سود 59 تومانی هر سهم طی 56 روز کاری به قیمت 855 تومان رسیده که حکایت از بازدهی 19.3 درصدی دارد.

با اعلام آمار مذکور و رشد مورد توجه شرکت ارتباطات سیار با نماد "همراه" این گونه به نظر می رسد که علاوه بر رشد درآمدی شرکت و رشد قیمتی آن می تواند از جمله دلایل جذابیت در بازار محسوب شود، لذا همانطور که گفته شد اعلام افزایش دیتا از سوی شرکت می تواند با اعلام افزایش درآمد این شرکت، نگاه سهامداران را به این سمت بیشتر کند و جذابیت آن را نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشان دهد.

 

نبض بورس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied