شمانیوز
شما نیوز

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار:

پیوند زنجیره حمل و نقل و بخش خصوصی در چابهار حائز اهمیت است ‌

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه پیوند زنجیره حمل و نقل و بخش خصوصی حائز اهمیت است گفت: باید ارتباط تجار و بخش خصوصی با شبکه جهانی حمل و نقل برقرار شود.

پیوند زنجیره حمل و نقل و بخش خصوصی در چابهار حائز اهمیت است ‌

نصرالله ابراهیمی در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از حمل و نقل کشورهای حوزه جنوب و جنوب‌شرق آسیا در محدوده بندر اقیانوسی چابهار خلاصه می شود و اگر بتوانیم با تکمیل زیرساخت های ارتباطی سهمی سه تا ۱۰ درصدی را در بحث لجستیک ایجاد کنیم قطعاً برای کشور اثربخش خواهد بود.

وی تصریح کرد: شاید هنوز نتوانستیم ظرفیت های چابهار را به عنوان یک بندر اقیانوسی به دنیا معرفی کنیم چرا که بندر چابهار تنها یک منطقه نیست بلکه یک قطب اقتصادی بین‌المللی به شمار می‌رود که می‌تواند در جی‌دی‌پی کشور نقش موثری ایفا کند.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: محدوده منطقه آزاد چابهار طی یک سال و نیم گذشته از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار افزایش یافته است و این اتفاق می‌تواند چالش‌ها و همچنین مزیت هایی را به دنبال داشته باشد و اگر بخواهیم از ظرفیت بندرچابهار استفاده کنیم بایستی در بحث  زیرساخت‌های ارتباطی، تجهیزات و امکانات جانبی بندر چابهار، منابع و ایجاد نهادهای پولی بانکی در حوزه ارزی و شناساندن ظرفیت‌های درون بندر چابهار به بیرون آن به عنوان یک نقشه راهبردی که بتواند ارتباطات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشور جمهوری اسلامی ایران و کشورهای هدف را پیگیری کند به عنوان محورهای مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید به تمامی مسائل به صورت کامل و یکپارچه بپردازیم تا بتوانیم نقش موثری در حوزه‌های ذکر شده ایفا کنیم.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: بنابراین نیاز است زنجیره حمل و نقل را با بخش خصوصی پیوند دهیم و ارتباط تجار و بخش خصوصی ما باید با شبکه جهانی حمل و نقل برقرار شود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار می تواند بسیار فراتر از شبکه‌سازی فعالیت داشته باشد و کار کند اظهار داشت: در بحث شبکه‌سازی هم بایستی به پیوند شبکه جهانی حمل و نقل توجه کنیم که روابط ما با کشور ها تقویت پیدا کند، هم بخش خصوصی کشور ها همدیگر را بشناسند و با ظرفیت ها و مشوق های منطقه آزاد چابهار آشنا شوند و لازمه همه اینها داشتن یک استراتژی‌پلن بین بندر چابهار و بندر های کشور های هدف است.

ابراهیمی ادامه داد: در واقع بخش خصوصی کشور ها باید این برنامه استراتژیک را به خوبی بشناسند.

وی اضافه کرد: پس از اینکه زیرساخت‌ها تکمیل شد باید به سراغ معرفی ظرفیت‌ها برویم و سرمایه‌گذاران با اشراف کامل به ظرفیت‌های موجود در منطقه آزاد چابهار بتوانند ‌ در حوزه های مختلف فعالیت کنند.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ۷۲ هکتار پارک لجستیک این منطقه در مرحله احداث است و پنج هکتار از زمین های آن به ساخت انبارهای عمومی اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد:  مطالعات احداث ۲۰۰ هکتار پارک لجستیک در محدوده شهر فرودگاهی منطقه آزاد چابهار در حال انجام است.

ابراهیمی گفت: همچنین یک مسیر بیش از ۶۰۰ کیلومتری ریلی و جاده‌ای به سمت زاهدان داریم که باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود، پیشرفت فیزیکی طرح خط آهن چابهار ۳۰ درصد اعلام شده است در حالیکه این طرح می‌بایست در بازه زمانی سه ساله تکمیل می‌شد.

وی اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد چابهار به دلیل اینکه نمایندگی دولت را بر عهده دارد این آمادگی را اعلام می‌کند که در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی برای پیشرفت و توسعه منطقه و بندر چابهار همکاری همه جانبه داشته باشد .

 

ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied