شمانیوز
شما نیوز

دستیابی به تولید ۳۰۰ هزارتنی در ۹۰ روز آینده/

مدیرعامل کک طبس از صرفه جویی کلان ارزی می گوید

مدیرعامل کک طبس گفت: براساس برنامه ریزی به عمل آمده حداکثر تا سه ماه آینده با راه اندازی باتری سه و چهار این مجموعه به تولید سالیانه ۳۰۰ هزارتن خواهیم رسید که نقش موثری در صرفه جویی کلان ارزی به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل کک طبس از صرفه جویی کلان ارزی می گوید

شرکت کک طبس از زیر مجموعه های هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ( با کد بورسی “و معادن” ) محسوب می شود که با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کک متالوژی مورد نیاز کشور در کنار سایر زیرمجموعه های این هلدینگ بزرگ فعالیت می کند.

علی نصیری تصریح کرد: اکنون با ظرفیت کامل فعالیت دو باتری ماهانه ۱۰ هزارتن و سالیانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارتن تولید می شود و روش تولید در طبس در مقایسه با سایر تولید کنندگان داخلی به مراتب متفاوت تر است.

کک یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین ماده اولیه در فرایند تولید آهن به روش کوره بلند( ذوب آهن) است ،به طوری که به ازای تولید هرتن چدن در کوره بلند حداقل ۴۵۰ کیلوگرم کک مصرف شده و بیش از ۷۰ درصد فولاد جهان با روش کوره بلند ، تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت کک طبس افزود: تولید کک در طبس به روش حرارتی است و ما تنها تولید کننده با این روش در کشور هستیم، زیرا کک تولیدی در سایر کارخانه های داخلی با روش شیمیایی انجام می شود.

در روش حرارتی علاوه بر تولید کک می‌توان از حرارت ایجاد شده تولید برق انجام شود که طرح نیروگاه حرارتی ۳۶ مگاواتی در این شرکت در دست مطالعه است .

نصیری یادآور شد: میزان مصرف کک کشور بالغ بر دو میلیون تن است که نیمی از آن در داخل تامین و بقیه از محل واردات فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد : امروز بزرگترین چالش پیش روی مجموعه های کک سازی کشور ، تامین ذغال سنگ است، ضمن اینکه نیاز صنعت فولاد به کک و ظرفیت کک سازی ها در ایران ، فراتر از میزان استخراج معادن ذغال سنگ است.

مدیرعامل کک طبس اضافه کرد: توسعه معادن فعلی ذغال سنگ در کنار فعال سازی معادن جدید، علاوه بر افزایش تولید، نیاز کک سازی ها را تامین خواهد کرد و زمینه ساز کاهش و  سپس قطع واردات خواهد شد.

وی ضمن استقبال از سرمایه گذاری در توسعه معادن ذغال سنگ ، اکتشاف و استخراج این ماده معدنی ، گفت: انتظار می رود برنامه ریزی بلند مدت در این ارتباط انجام شود، زیرا صنعت فولاد  افق های بلندی را هدف گذاری کرده است.

نصیری پیرامون وضعیت اشتغال در کک سازی طبس هم گفت: اکنون ۲۲۱ نفر در قالب قراردادهای مستقیم سالیانه در این شرکت فعالیت دارند  و با افتتاح باتری های سه و چهار تعداد ۱۰۰ نفر نیروی کار جدید به این جمع اضافه خواهند شد.

وی ضمن یادآوری سهم ناچیز استخراج ذغالسنگ به روش مکانیزه در کشور گفت: اکنون در معدن پرورده بزرگ، شیوه استخراج مکانیزه است، بقیه به روش سنتی و دستی انجام می شود که در بلند مدت جوابگو نیست .

مدیرعامل کک طبس گفت: سال ۹۷ قیمت کنسانتره ذغالسنگ بر مبنای ۵. ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس مشخص شد ، این امر سبب روشن شدن تکلیف تولید کننده و مصرف کننده در این صنعت بود ولی افزایش هزینه ها باعث شد که سرمایه گذاری ها تداوم نیابد اما یک گام مثبت در دوره پنج سال گذشته است.

وی هزینه سنگین حمل ونقل را یکی معضلات این بخش دانست و افزود: مزیت شرکت کک طبس ، همجواری با معادن است که با تبدیل ذغالسنگ به کک(حجم کاهش می یابد)باعث صرفه جویی خوبی برای بخش فولاد می شود درحال حاضر با تبدیل ذغالسنگ به کک حدود ۳۵ درصد از وزن جابه جایی کاهش می یابد و علاوه بر آن صرفه جویی کلانی نیز دربر دارد.

نصیری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سهامداران کک طبس چه شرکت هایی هستند، گفت: اکنون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با سهم ۵۱ درصد بالاترین میزان را به خود اختصاص داده، سپس ۳۹ درصد مربوط به شرکت سرمایه گذاری فلات ایرانیان ( فلات) و بقیه از آن بخش خصوصی است.

میزان ذغالسنگ شناسایی شده کشور بالغ بر ۱۴ میلیارد تن است که از این رقم ۱.۲ میلیارد تن ذخیره قطعی اعلام شده و نیز از مجموع ۱۳۰ معدن ذغالسنگ در ایران ۱۰۰ معدن فعالند که ۲۰ معدن بالغ بر ۹۵ درصد تولید کشور را دارند.

 

دنیای معدن

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied