شمانیوز
شما نیوز

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۷ مرداد ۱۴۰۱

در هفته منتهی به ۷ مرداد برای سومین هفته پیاپی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم و هفته گذشته یکی از شارپ‌ترین کاهش قیمت‌ها در بازار آهن رقم خورد.

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۷ مرداد ۱۴۰۱

در هفته منتهی به ۷ مرداد برای سومین هفته پیاپی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم و هفته گذشته یکی از شارپ‌ترین کاهش قیمت‌ها در بازار آهن رقم خورد. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۱۰۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۶.۲ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۹۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۴۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۲۱۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۹.۱ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۱۵۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۴۲۶ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۲۹ تیر ۱۴۰۱، کاهش ۱۰۶۰ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۶.۹۶ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی با قیمت میانگین موزون ۱۲۶۰۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۳۷۳۷ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۰۹۷ تومان به ازای هر کیلو یا ۸ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۳۱ تیر ۱۱ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۲.۳ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۶۴ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۹۹ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. از هفته گذشته، عرضه‌های شمش به روزهای دوشنبه هر هفته منتقل شده و از این به بعد، قیمت پایه میلگرد در هر هفته، ۱۱ درصد بالاتر از قیمت پایه شمش در همان هفته خواهد بود. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود از این به بعد قیمت میلگرد در بازار همبستگی بیشتری با قیمت شمش در بورس کالا خواهد داشت و تغییرات قیمتی شمش به‌صورت آنی به تغییراتی قیمتی مشابه در بازار مقاطع منجر خواهد شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد ثبات نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار در آغاز و پایان هفته گذشته، ۳۱۹۰۰ تومان بود. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۶۵۴۶ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۲۲۸ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی قیمتها با برخی نوسانات نه چندان بزرگ باشیم. قیمتها در بازار داخلی هم در بخش مقاطع و هم شمش در هفته گذشته اصلاح عمیقی را تجربه کرد و در بازارهای خارجی نیز قیمت محصولات فولادی در یک ماه گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است. قیمت شمش در بورس کالا و همین‌طور قیمت شمش صادراتی هر دو زیر ۵۰۰ دلار به ازای هر تن هستند و برخلاف هفته‌های گذشته قیمت شمش در بورس کالا دیگر بالاتر از قیمتهای صادراتی قرار ندارد. لذا پیش‌بینی می‌شود در کوتاه مدت شاهد اصلاح شارپ قیمت پایه شمش در بورس کالا نباشیم و این موضوع باعث خواهد شد تا حداقل در کوتاه مدت بازار وارد فاز ثبات نسبی شود. البته ساخت و ساز در کشور عمیقا در رکورد قرار دارد و تقاضای مصرفی اصلا چنگی به دل نمی‌زند و همزمان با وضعیت بد بازارهای خارجی، بسیاری از شرکتها بازار داخلی را بر صادرات ترجیح می‌دهند. این امر باعث اشباع بازار داخلی شده و پیش‌بینی روند میان مدت بازار را دشوار کرده است. در هر صورت، روند بازار داخلی برای هفته‌های پیش رو با قیمتهای پایه عرضه در بورس کالا مشخص خواهد شد.

 

فراطرح فولاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied