شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/ با نگاهی به تاثیر معاملات خودرویی در بورس اعلام شد

عرضه شاهین در بورس کالا توسط شرکت سایپا

کارشناسان تاکید دارند با شفاف شدن فرآیند معاملات خودرو از طریق عرضه در بورس کالا، زمینه‌‌‌های بروز رانت به صفر تمایل دارد و سیاستگذار می‌تواند با تنظیم عرضه و تقاضا، بازار را به شرایط متعادلی برساند. در همین راستا شرکت خودروسازی سایپا امروز با پیوستن به جمع عرضه‌کنندگان خودرو در بورس، عرضه شاهین را قطعی کرد.

عرضه شاهین در بورس کالا توسط شرکت سایپا

به گزارش شمانیوز، عرضه خودرو در بورس‌کالا نخستین گام برای حمایت هم‌‌‌زمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده و بازاری شفاف و رقابتی برای خودرو است که سبب تعادل قیمتی می‌شود. علاوه بر این نظام توزیع هم شاهد رقابت سالم در میان خودروسازان خواهد بود که ماحصل آن از بین رفتن رانت و فساد است. پس از انتشار اطلاعیه عرضه ۲ محصول گروه بهمن برای عرضه در روز ۲۶ مردادماه در بورس کالای ایران، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه خودروی شاهین خود در بورس کالا اعلام آمادگی کرد.

ایران یکی از صادرکنندگان خودرو در منطقه خاورمیانه است و خودروهای سمند و دنا از محصولات ایران‌خودرو و ساینا و کوئیک از محصولات سایپا، بیشترین صادرات را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌‌‌اند. از اواخر سال ۲۰۱۹ ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و تمام صنایع، از جمله صنعت خودرو، شاهد تغییرات بزرگی همچون ضرر و زیان، کاهش تولید و فروش و افت شدید ارزش سهام دست به گریبان بودند.

گفتنی است؛ با تصویب عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خردادماه سال جاری، نظام قیمت‌گذاری خودرو مبتنی بر سیاست‌های دستوری در آستانه تغییر قرار گرفت. طرح عرضه خودرو در بورس کالا، باز شدن مسیرهای جدید تامین مالی برای خودروسازان است. از دیدگاه کارشناسان صنعت خودرو، با عرضه خودرو در بورس‌کالا دلالی و سفته‌بازی در این صنعت از بین خواهد رفت. از جمله پیامدهای مثبت این اتفاق، تغییر در کمیت و کیفیت تولید، حذف قرعه‌‌‌کشی خودرو، شفافیت و رقابتی‌‌‌شدن بازار، حذف قیمت دستوری، معافیت مالیاتی برای عرضه‌‌‌کننده کالا و کشف قیمت واقعی خودرو خواهد بود.

به گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، تامین مالی خودروسازان و اوراق گواهی سپرده و سلف موازی استاندارد از مواردی است که برای شرکت‌های خودروسازی در نظر گرفته شده است.

پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس و اعلام آمادگی شرکت گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مرداد ماه، در تازه ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در همان هفته (هفته چهارم مردادماه) اعلام آمادگی کرده است.

شاهین، محصولی است که در تاریخ ۲۴ اسفند ماه گذشته در یکصد و چهلمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شد و دو هفته آینده نخستین عرضه این محصول در بورس انجام می‌شود. اطلاعات تکمیلی در خصوص میزان و شرایط عرضه به زودی اعلام می‌شود.

طی سال‌های گذشته تاکنون، صنعت خورو در کشور ما با چالش‌‌‌هایی مهم از جمله اختلاف بالای قیمت خودرو در کارخانه و بازار روبرو بوده که با عرضه خودرو در بورس‌کالا، می‌‌‌توان به کاهش این اختلاف به‌‌‌ گونه‌‌‌ای که قیمت کشف‌شده در بورس‌کالا چیزی بین قیمت فروش کارخانه و قیمت خودرو در بازار آزاد باشد، امیدوار بود.

احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران در این باره می‌گوید: «حذف قرعه کشی از مزایای عرضه خودرو در بورس کالا است، حداقل ۸۰ درصد از تولید سالیانه خودرو شاهین از طریق بورس کالای ایران عرضه خواهد شد، پس از آن تصمیم گیری لازم در خصوص عرضه سایر خودروها توسط سایر تولیدکنندگان از طریق بورس کالا به عمل خواهد آمد.»

از بین رفتن حاشیه بازار و حذف شکل‌‌‌گیری قیمت‌های غیرواقعی در بازار آزاد از نتایج رونق معاملات خودرو در بورس ‌کالا و حمایت کامل دولت از این شیوه شفاف معاملات است که به این ترتیب سود قیمت‌های کارخانه و بازار به جای دلالان به تولیدکننده داده می‌شود. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان را به شرایط رقابتی نزدیک می‌کند و سبب می‌شود از طریق سازوکار رقابتی اقدام به فروش تولیدات کنند. بنابراین این اقدام عاملی در جهت توسعه خطوط تولید خودروسازان به شمار می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied