شمانیوز
شما نیوز

خودرو، لیدر جدید بازار سرمایه؟

معاملات امروز بازار سهام به نسبت روزهای گذشته وضعیت بهتری را شاهد بود. با توجه به تقاضایی که از انتهای روز گذشته برای گروه خودرویی شکل گرفت، در بازار امروز شاهد تسری جو مثبت این معاملات به سایر گروه ها بودیم...

خودرو، لیدر جدید بازار سرمایه؟

معاملات امروز بازار سهام به نسبت روزهای گذشته وضعیت بهتری را شاهد بود. با توجه به تقاضایی که از انتهای روز گذشته برای گروه خودرویی شکل گرفت، در بازار امروز شاهد تسری جو مثبت این معاملات به سایر گروه ها بودیم. هر چند در اواسط بازار شاهد قدرت گرفتن عرضه ها بودیم که البته نتوانست در برابر تقاضا دوام آورد و مجددا جو مثبت در معاملات حاکم شد.

در جریان معاملات امروز 142  میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام خارج و 129 میلیارد  به سمت صندوق های با درآمد ثابت روانه شد. ارزش معاملات خرد همچنان  در سطحوح پایینی رقم خورده و به محدود 2 هزار 153 میلیارد تومان رسید و در نهایت شاخص کل با رشد 7 هزار واحدی به ارتفاع 1 میلیون و 437 هزار واحد رسید.

کاریزما

کاریزما

زمان ایست خروج نقدینگی از سهام؟

تقریبا نزدیک یک سال است که خروج نقدینگی مهمترین تهدید بازار سرمایه گردیده و در این یک سال حدود 145 هزار میلیارد تومان از بازار نقدینگی خارج شده است. از مهمترین دلایلی که سبب این اتفاق شده بی اعتمادی ای است که به دلایل دستکاری قیمتی و وعده های مدیران دولتی اتقاق افتاده است. در روز های اخیر می توان عوامل رکود بازار های جهانی و نرخ بهره را نیز اضافه کرد که باعث ایجاد ترس در سرمایه گذاران شده و این خروج سرمایه را رقم زده است.

موضوع مورد توجه در روز های اخیر بحث سود نقدی ای است که شرکت ها در مجامع خود پرداخت کرده اند. این سود نقدی اگر راهی بازارهای دیگری شود می توان آسیب جدی ای به بازار سهام زده و باعث رشد تورم در کشور شود. برای مثال اگر یک نمونه ذکر کنیم می توان به سود شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد. فولاد مبارکه از سود خود به میزان 50 هزار میلیارد تومان را در بین سهامداران تقسیم کرده است. این مبلغ در اواخر شهریور پرداخت خواهد شد و اگر تا آن زمان اوضاع بازار بهتر نشود احتمالا این نقدینگی راهی سایر بازار ها خواهد شد. این تنها یک نمونه از کل بازار بود. با توجه به ریزش سنگینی که اکثر شرکت ها طی یک ماه اخیر داشتند، احتمالا در این قیمت های پایین دیگر خروج پول را شاهد نباشیم و سود های نقدی ای که سهامداران دریافت کرده اند به مرور خود را در ورود نقدینگی نشان داده و همین عاملی باشد برای آغاز رشدی دیگر.

برخورد سنگین و قاطع سازمان خصوصی سازی

طی اخباری که در مورد مجمع شرکت فجر پخش شد مبنی بر این بود که از ورود نماینده سهام عدالت به جلسه ممانعت به عمل آمده بود. به همین دلیل در اواخر روز گذشته سازمان خصوصی سازی با نامه ای تند تعلیق تمام مجوز های هلدینگ خلیج فارس خبر داد. همچنین در این نامه آمده بود که هزینه تجدید جلسه مجمع عمومی بفجر هم باید از حساب شخصی مدیرعامل و هیات مدیره پرداخت شود.

باتوجه به روالی از امسال در برخی از مجامع مبنی برعدم اجازه ورود به برخی سهامداران در حال شکل گیری بود. امید است این برخورد ها ادامه دار بوده و دیگر شاهد چنین برخورد هایی از سمت شرکت ها نباشیم.

وضعیت صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری یکی از روش های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه میباشند که افراد می تواند با انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری در بلندمدت از بازدهی قابل قبولی برخوردار باشند. یکی از مهمترین عاملی که میتواند برای انتخاب بهترین صندوق منجر شود، اختلاف NAV روز و ابطال صندوق می باشد و هر چقدر این دو عدد بهم نزدیک باشد نشان دهنده بازارگردانی مناسب صندوق می باشد.

کاریزما

کاریزما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied