شمانیوز
شما نیوز

سایپا فراخوان داد

پارس خودرو فروخته می شود

گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه ای اعلام کرد قصد واگذاری سهام زیرمجموعه خود پارس خودرو را دارد.

پارس خودرو فروخته می شود

در اطلاعیه سایپا که در سایت کدال منتشر شده، آمده "شرکت سایپا در راستای اجرای راهبردهای دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و اهداف وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت در چارچوب خصوصی سازی صنعت خودرو، قصد دارد سهام شرکت پارس خودرو (سهامی عام) متعلق به گروه خودروسازی سایپا را به صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار کند". در ادامه این اطلاعیه آمده که "متقاضیان محترم می توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم های مربوطه جهت بررسی صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی از تاریخ انتشار آگهی به مدت 15 روز به معاونت اقتصادی گروه خودرو سازی سایپا واقع در کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج مراجعه کنند".

سایپا اما در حالی قرار است سهام پارس خودرو را واگذار کند که این اقدام را در ذیل فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور انجام خواهد داد. یکی از بندهای این فرمان، به واگذاری مدیریت دولتی خودروسازی اشاره دارد. به عبارت بهتر سایپا به احتمال زیاد علیرغم میل باطنی و تنها در راستای اجرای فرمان رئیس جمهور قصد فروش سهام پارس خودرو را کرده است.

پارس خودرو بیشتر مشتریان خارجی نیز داشت از جمله رنو فرانسه، با این حال سایپایی‌ها زیر بار واگذاری آن به این خودروساز فرانسوی نرفتند. گفته می شود رنو همچنان خواهان خرید پارس خودرو است با این حال به دلیل تحریم‌ها امکان این معامله وجود ندارد. به نظر می رسد در صورتی که برجام احیا و تحریم‌ها لغو شوند و رنو نیز به ایران برگردد، این خودروساز فرانسوی باز هم درخوایت خود مبنی بر خرید پارس خودرو را روی میز خواهد گذاشت.

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند هرچند خصوصی‌سازی و خروج دولت از ایران خودرو و سایپا امری لازم و ضروری است، با این حال اینکه چه کسی سهام آنها را خریداری خواهد  کرد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به عبارت بهتر، صرف خروج دولت از خودروسازی نمی‌تواند این صنعت را به سر منزل مقصود برساند و اینکه چه کسی سهام خودروسازان را می خرد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

خیلی ها معتقدند بهتر است سهام خودروسازان داخلی در اختیار شرکت‌های خودروساز خارجی قرار گیرد، زیرا با توجه به تجربه‌ای که دارند، می توانند امثال پارس خودرو را در مسیر توسعه قرار دهند. به عنوان مثال، همین رنو در گذشته شرکت داچیای رومانی را که در آستانه نابودی بود، خرید و احیا کرد و این خودروساز رومانیایی حالا صادرات نیز دارد. در حال حاضر نیز سایپایی‌ها اگر تا بازگشت خودروسازان خارجی به خصوص رنو صبر کنند و پارس خودرو را به آنها بفروشند، به نوعی آینده این شرکت را تضمین کرده اند. پارس خودرو یکی از مجهزترین خودروسازان داخلی است که میزبان محصولات با کیفیت خارجی بوده و در صورتی که به رنو واگذار شود، می تواند به هاب تولید این خودروساز فرانسوی در منطقه تبدیل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied