شمانیوز
شما نیوز

کاریزما بررسی کرد؛

نگاهی به عملکرد ذوب در دو سال اخیر

ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگ ترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است. این شرکت با ظرفیت 6 میلیون و 70 هزارتن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

نگاهی به عملکرد ذوب در دو سال اخیر

ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگ ترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است. این شرکت با ظرفیت 6  میلیون و 70 هزارتن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. این شرکت نقش مهمی در شکل‌گیری دیگر صنایع فولادی ایران ایفا کرده است و به همین دلیل، لقب مادر صنعت فولاد کشور را به آن نسبت داده‌اند. در ادامه به بررسی وضعیت شرکت از منظر تولید و فروش و سودآوری خواهیم پرداخت.

زنجیره تولید ذوب آهن اصفهان

2

سنگ‌آهن پس از استخراج از معادن به صورت ریلی و جاده ای به انبار‌های شرکت منتقل می‌گردد که بخشی از آن برای تولد آگلومره به واحد آگلومراسیون انتقال داده شده و بخشی از آن بطور مستقیم وارد کوره بلند برای تولید چدن استفاده می‌گردد. زغال‌سنگ نیز مانند سنگ‌آهن از معادن به سیلو‌های شرکت انتقال و به واحد کک‌ سازی ارسال می‌شود. کک تولیدی سوخت اصلی واحد کوره ‌بلند برای احیا سنگ‌آهن و تولید چدن است. برای بدست آوردن فولاد خام چدن تولیدی بخش کوره بلند به واحد کنورتور فولادسازی انتقال می‌یابد، فولاد خام تولیدی در مرحله ریخته‌گری تبدیل به شمش می‌شود. شمش تولیدی بر حسب برنامه تولید و فروش شرکت به واحد‌های نورد برای تولید محصولات نهایی از قبیل ریل، تیرآهن، کلاف و… فرستاده و بخشی از آن نیز تحت عنوان شمش کالایی به فروش می‌رسد.

ترکیب سهامداران

در جدول زیر ترکیب سهامداران ذوب را مشاهده می کنیم و همانطور که مشخص است سازمان تامین اجتماعی حدود 56 درصد از مالکیت شرکت ذوب آهن اصفهان را در اختیار دارد.

3

عملکرد تولید و فروش

4

شرکت ذوب به طور میانگین در سال گذشته حدود 198 هزار تن از انواع محصولات تولید داشته که این مقدار در چهار ماهه سال جاری به 225 هزار تن رسیده و رشد 14 درصدی داشته است. همچنین از لحاظ مقدارفروش نسبت به چهار ماهه سال قبل با رشد 13 درصدی همراه بوده است.

5

همانطور که مشاهده می کنیم عمده رشد نرخ محصولات در سال 99 تا 1400 اتفاق افتاده و در یک سال گذشته با اینکه نرخ محصولات فولادی رشد زیادی داشته، ولی در شرکت ذوب به طور میانگین نرخ ها ثابت بوده اند و دلیل رشد 14 درصدی مبلغ فروش، از جهت مقداری بوده است.

روند حاشیه سود

با توجه به اینکه ذوب از معدود شرکت های ایرانی است که برای تولید فولاد از روش کوره بلند استفاده می کند، پس در فصول اخیر به دلیل صعودی بودن نرخ زغالسنگ، کک و سایر مواد مصرفی، و همچنین افزایش کمتر نرخ محصولات، شرکت در دو فصل اخیر وارد حاشیه زیان شده است و همچنین با توجه به روند ریزش کامودیتی ها، احتمالا در گزارش های پیش رو نیز شاهد زیان این شرکت خواهیم بود.

6

حال برای مشاهده اقلامی که باعث کاهش حاشیه سود شرکت می شود در ادامه به بررسی ترکیب بهای تمام شده شرکت می پردازیم

ترکیب بهای تمام شده ذوب

1

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود، حدود 80 درصد از بهای تمام شده از محل مواد مستقیمی است که در فرایند تولید به مصرف می رسد. این مواد مستقیم عمدتا از ذغالسنگ، سنگ آهن و کک تشکیل شده است.

نسبت های مالی مهم ذوب

2

 

کاریزما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied