شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولیدات محصولات خودرویی سایپا

گروه خودروسازی سایپا از طریق پیوند با شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته نوآوری و هوشمندی را در چرخه تولید قرار دهد. ۶ شرکت فن آورمحور در زیرمجموعه خودروسازی سایپا مشغول به فعالیت هستند که مرکز تحقیقات و نوآوری آن از بزرگترین شرکت‌های دانش بنیان کشور است.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولیدات محصولات خودرویی سایپا

به گزارش شمانیوز، گروه خودروسازی سایپا برای تحقق اهداف خود در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و کاهش اثرات تحریمی که در شعار سال 1401 مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است، اقدامات و برنامه های اصلاحی در خور و شایسته ای را به مرحله اجرا درآورده است. شرکت سایپا امسال با کاهش چشمگیر خودروهای ناقص، افزایش تولیدات و بهینه سازی محصولات تولیدی خود اهمیتی فراوان برای شرکت های دانش بنیان در برنامه های خود قائل شده است. در این گزارش با نگاهی به عملکرد گروه خودروسازی سایپا در تولید محصولات، به نقش شرکت‌های فن آورمحور در افزایش تولید محصولات دارای کیفیت و کمک به این موضوع پرداخته شده است.

صنعت خودرو یک صنعت بزرگ و باسابقه در کشور است و ۱۴ درصد از کل آورده صنعت و ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد. صنعت خودرو یکی از صنایع مادر و استراتژیک محسوب می‌شود که همواره مورد توجه و حمایت سیاست‌گذاران قرار گرفته است. با این حال نگاه‌های غیرکارشناسی و کوتاه‌مدت باعث شده درحال‌حاضر این صنعت استراتژیک با مشکلات جدی مواجه باشد و خودروهای تولیدی از جهات مختلفی مانند کیفیت، تنوع، ایمنی و قیمت در وضعیت نامطلوبی قرار داشته و روز به روز به نارضایتی مصرف‌کنندگان دامن بزنند. موضوعی که در سخنان رهبر معظم انقلاب براساس دغدغه و نگرانی مردم به آن پرداخته شد.

شرکت های خودروسازی با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف کشورهای توسعه یافته و به اصطلاح ابرقدرت جهان برای ایران وضع شده است، با مشکلات و چالش‌های عمده ای در تامین قطعات و تجهیزات و همچنین مواد اولیه روبه رو شده اند. علاوه بر این عدم دسترسی به فناوری های روز دنیا در صنعت خودروسازی به دلیل محدودیت‌های تحریمی موجب شده تا شرکت‌های خودروسازی از دستیابی به آنها دور شوند.

اما در این میان شرکت‌هایی در گروه خودروسازی سایپا به صورت خودجوش اقدام به راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی و دانش‌بنیان کرده و سعی در دستیابی به اطلاعات روز دنیا بر پایه فناوری برای بهتر شدن کیفیت و افزایش تولید محصولات با هدف رضایت عمومی و کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده داشته اند.

طبق آخرین آمار، در سه ماهه ابتدایی سال جاری که قرار بود موانع از سر راه صنعت خودروسازی برداشته شود، ۲۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری در کشور تولید شده که نسبت به بهار پارسال، رشد ۶.۵ درصدی را تجربه کرده است.

 البته لازم به ذکر است که مشکلات صنعت خودرو فقط مربوط به تحریم و قیمت‌گذاری نیست بلکه عوامل دیگری هستند که نقش اصلی را در تضعیف صنعت خودروی کشور داشته‌اند. اگر زیرساخت‌های لازم را در خودروسازی ایجاد کنیم و با استراتژی طرح جامع هدفمند، تولید خودرو را افزایش دهیم، هم کیفیت ارتقا می‌یابد و هم قیمت کاهشی می‌شود.

گروه خودروسازی سایپا با وجود مشکلات موجود در این صنعت در سه ماهه ابتدای امسال توانست حدود ۹۷۹۳۵ دستگاه خودرو تولیدی این شرکت را تحویل مشتریان بدهد. افزایش تولید و کیفیت محصولات نارنجی پوشان سایپا، زمینه پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با بخش‌های مختلف این صنعت را فراهم کرده و این موضوع با عزم و اراده مدیران این شرکت ممکن شده است.

اگر فرهنگ تحول به سوی صنعت در مجموعه‌های خودروساز نهادینه شود، قطعا شاهد تحول و تحقق صنعتی شدن حوزه خودرو خواهیم بود. از ساختار فکری اداری، نوآوری حاصل نمی‌شود و برای رسوخ نوآوری به حوزه خودرو باید تعامل با شرکت‌های دانش بنیان و فناور محور بیشتر شود.

شرکت سایپا با ظرفیت تولید ۱ میلیون دستگاه در سال به صورت مونتاژ داخلی یا خارجی می‌باشد که زمینه اشتغال ۴۲ هزار نفر را فراهم آورده است. به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گذر از کارخانه‌داری و مونتاژ به صاحب صنعت بودن، هنگامی محقق می‌شود که بتوانیم طراحی‌ها، توسعه‌ها و تولید را به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فن آورمحور، در داخل کشور انجام دهیم. تمام صنایع موفق و پیشرفته، از چنین الگو و راهبردی پیروی می‌کنند. بنابراین با اشراف و احاطه به دانش و توانمندی طراحی، از ساختار کارخانه وارد یک ساختار صنعتی خواهیم شد.

شرکت سایپا باور دارد که با توجه به ظرفیت بالای سرمایه انسانی موجود در ایران و زیرساخت‌های موجود در صنعت خودروسازی ایران، پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان با این حوزه، می‌تواند نوآوری را در چرخه تولید قرار دهد و هوشمندی را به ارمغان بیاورد. توسعه محصولات خودرویی با نوآوری در خطوط تولید انجام پذیر است و شرکت‌های دانش بنیان به همراه حوزه پژوهش‌های پایه و توسعه دانش، دانشگاه‌ها می‌توانند نقش آفرینی خوبی داشته باشند.

در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان خوبی با گروه خودروسازی سایپا در حوزه‌های مرتبط با خودرو از مواد، فناوری اطلاعات گرفته تا ارتباطات، هوش مصنوعی، الکترونیک و راهبری همکاری می‌کنند که بهره‌مندی از توانمندی آنها، می‌تواند تحولی جدی را در این حوزه رقم بزند.

 مرکز تحقیقات شرکت سایپا از بزرگترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به همراه شرکت‌های سایپا پرس، مهندسین مشاور خودرو ایران، مگاموتور، قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا و طیف سایپا از شرکت‌های دانش بنیان در این گروه خودروسازی هستند که در این مراکز تست‌های شبیه‌سازی لرزش و جاده، تکنولوژی واقعیت مجازی، تست‌های غیرمخرب، تست‌های اندازه‌گیری دقیق، تست‌های آلودگی، آنالیز صدا و آنالیز استاتیکی بدنه و ... انجام می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied