شمانیوز
شما نیوز

در افتتاحیه بوت‌کمپ تربیت کارشناس خبره ارزش‌گذاری مطرح شد

ارزش‌گذاری؛ چالش مهم عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران در نشست تخصصی «اهمیت ارزش‌گذاری در بازار سرمایه و بررسی چالش‌های پیش رو» یکی از چالش‌های اصلی بورس و فرابورس در عرضه‌های اولیه را بحث ارزش‌گذاری و مسائل مرتبط دانست و با تاکید بر وجود دانش انباشته در بازار سرمایه گفت: در همین راستا چندی پیش، پیشنهاد و درخواست تربیت کارشناسان نسل جدید ارزش‌گذاری توسط مرکز مالی ایران برای همیاری بورس و فرابورس مطرح شد.

ارزش‌گذاری؛ چالش مهم عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه

میثم فدایی در افتتاحیه بوت‌کمپ تربیت کارشناس خبره ارزش‌گذاری، هدف از تربیت چنین کارشناسانی را تهیه گزارش‌های دقیق‌تر در عرضه اولیه و ارزش‌گذاری معاملات عمده دانسته و اظهار داشت: هر دانش‌پذیری می‌تواند یک مورد عرضه اولیه را آسیب‌شناسی کند که چراغ راهی برای فرابورس خواهد بود ضمن آنکه این مطالعات قابلیت تجمیع و تبدیل شدن به کتابی در واکاوی حوزه ارزش‌گذاری را دارد.

فدایی از آمادگی فرابورس برای به اشتراک گذاشتن داده‌های مربوط به عرضه اولیه خبر داد و عنوان کرد: تجربه و داده‌ها قابل انتقال است تا دانش‌پذیران بتوانند به سوالاتی مثل اینکه چرا عرضه اولیه‌ها با این قیمت ارزش‌گذاری شدند و اینکه آیا روند قیمتی منطبق با ارزش‌گذاری بوده است یا خیر، پاسخ دهند.

او در ادامه به جدی شدن چالش ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در یک سال اخیر اشاره و عنوان کرد: اکنون به دنبال تصویب ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها در بازار سرمایه، به دنبال عرضه استارتاپ‌ها هستیم که تعدادی از استارتاپ‌ها اکنون در مرحله تاییدیه سهامداری قرار گرفته‌اند و ما از این به بعد باید به دنبال ارزش‌گذار باشیم.

فدایی با اشاره به تجربه ارزش‌گذاری و عرضه سهام استقلال و پرسپولیس و تپسی در فرابورس ابراز کرد: در ادامه نیز موارد استارتاپی بیشتری خواهیم داشت که عرضه این سهام نیازمند گزارش‌های ارزش‌گذاری قابل دفاع است.

مدیرعامل فرابورس با تاکید بر اینکه خطا در ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود قابل پذیرش نیست، گفت: استادهای دوره ارزش‌گذاری در زمینه دارایی‌های نامشهود خبره هستند و تقاضا داریم این موارد را به خوبی به دانش‌پذیران آموزش دهند تا در عرضه‌های استارتاپی بعدی بتوانیم از این کارشناسان بهره ببریم.

در بخش دیگری از نشست تخصصی «اهمیت ارزش‌گذاری در بازار سرمایه و چالش‌های پیش رو» سجاد موحد مدیرعامل مرکز مالی ایران به برگزاری نخستین بوت‌کمپ ارزش‌گذاری در مرکز مالی ایران در اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و گفت: دومین دوره را با هدف تربیت کارشناس خبره ارزش‌گذاری آغاز کردیم و هدف از برگزاری این دوره ایجاد جامعه کارشناسان خبره ارزش‌گذاری است.

موحد در تشریح دیگر اهداف مرکز مالی از برگزاری دوره‌های این چنینی و همچنین راه‌های ورود کارشناسان خبره عنوان کرد: ما برای ورود چنین کارشناسانی دو مجرا در نظر گرفتیم که راه نخست، شرکت در بوت‌کمپ و راه دوم شرکت در آزمونی است که دو بار در سال برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، احمد پویانفر دبیر علمی بوت‌کمپ تربیت کارشناس خبره ارزش‌گذاری به اهداف و ترتیب برگزاری این دوره پرداخت و عنوان کرد: تاکنون مدرسان ارزش‌گذاری به صورت فردی آموزش‌های مختلفی داشته‌اند اما ارزش‌گذاری به قدری وسیع شده و تقاضاها از سمت بازار و مدل‌های کسب‌وکاری جدید تا حدی توسعه یافته که نیاز به دوره‌ای جامع و کامل در این زمینه احساس می‌شود.

او با تاکید بر اینکه تلاش شده است دوره بر اساس نیاز بازار طراحی شود، افزود: از متخصصان حوزه ارزش‌گذاری درخواست شد تا به تناسب تخصص در سرفصل‌های ترتیب داده شده حضور داشته باشند؛ همچنین سعی شده‌است تنوع در شرکت‌کنندگان رعایت شود.

الزام تعریف چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ارزش‌گذاری

علی رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا نیز در این نشست تخصصی، سخنرانی خود را به الزام تعریف چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ارزش‌گذاری اختصاص داد و در این خصوص گفت: این چارچوب در دنیا وجود دارد که باید حداقل‌هایی در زمینه ارزش‌گذاری وجود داشته باشد که در ایران هم چنین چیزی در مرحله پیش‌نویس قرار دارد اما جنبه‌هایی دیگر را در نظر دارد.

رحمانی به وضعیت استانداردهای حوزه ارزش‌گذاری در دنیا پرداخت و گفت: یکی از نهادهای مهم در این زمینه شورای استاندارد بین‌المللی ارزش‌گذاری است که سازمانی مستقل و غیرانتفایی با هدف تامین منافع عمومی است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا به‌وجودآمدن تضاد منافع را از چالش‌های ارز‌ش‌گذاری دانسته و اظهار کرد: حتی در مواردی برای ارز‌ش‌گذاری، به دادگاه هم پاسخگو بوده‌ایم. از همین رو از روش‌های پیش‌بینی استفاده نمی‌کنیم چون در دادگاه علیه کارشناس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست اسماعیل غلامی کارشناس رسمی دادگستری و معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تجربه همکاری خصوصی‌سازی و بازار سرمایه عنوان کرد: خصوصی‌سازی مدیون بازار سرمایه و بازار سرمایه مدیون خصوصی‌سازی است.

معاون اسبق خصوصی‌سازی، استقلالِ کارشناس را یکی از ویژگی‌های اساسی دانست و عنوان کرد: همچنین کارشناس ارزش‌گذاری باید از نزدیک با ویژگی‌های صنایع مورد نظر آشنا باشد و روی موضوع، اشراف کامل داشته باشد.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied