شمانیوز
شما نیوز

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ایران عنوان کرد :

تیرآهن بال پهن ۳۰ درصد وزن سازه را سبک تر می کند

یکی از شاخصه های اصلی توسعه پایدار در بُعد ملی،ایمنی و سلامت هموطنان مان است. به عنوان مثال توسعه پایدار در بخش ساختمان یعنی سرپناه ایمن و این موضوع برای کشور ما، که بر روی کمربند زلزله قرار گرفته و در طول سال متاسفانه حداقل دو تا سه زلزله را تجربه می کنیم،حیاتی است.

تیرآهن بال پهن ۳۰ درصد وزن سازه را سبک تر می کند

یکی از شاخصه های اصلی توسعه پایدار در بُعد ملی،ایمنی و سلامت هموطنان مان است. به عنوان مثال توسعه پایدار در بخش ساختمان یعنی سرپناه ایمن و این موضوع برای کشور ما، که بر روی کمربند زلزله قرار گرفته و در طول سال متاسفانه حداقل دو تا سه زلزله را تجربه می کنیم،حیاتی است. در یک زلزله به طور متوسط در عرض چند ثانیه فاجعه ای بزرگ رخ می دهد که آثار آن تا سال ها پابرجا و بعضاً غیر قابل جبران است بنابراین باید تولید محصولات ایمن در خدمت ساخت و ساز ایمن قرار گیرد. محمدقاسم وتر که عناوینی نظیر دکترای مهندسی عمران- سازه از دانشگاه دارمشتات آلمان،تالیف کتاب های تحلیل و طراحی لرزه ای سازه های فولادی، طراحی سازه های فولادی به روش حدی،طراحی لرزه ای پل ها،طراحی پی ماشین آلات،مهندسی زلزله برای معماران،ترجمه کتب دینامیک سازه ها باSAP۲۰۰۰،تحلیل لرزه ای سازه ها،دارای ۷ عنوان اختراع در زمینه سازه و زلزله،از بنیان گذاران انجمن سازه های فولادی ایران،استاد دروس  زلزله،سازه وفولاد دوره های تحصیلات تکمیلی در آلمان و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی ایران را در کارنامه کاری خود دارد،اهمیت استفاده از تیرآهن بال پهن در ساختمان را از زوایای گوناگون در گفتگو با خبرنگار ما تشریح نموده است که در ادامه می خوانید.  

دکتر محمدقاسم وتر گفت : ساخت و ساز ایمن،ثمره همکاری چندین سازمان و گروهی از متخصصین است به عنوان مثال تولید مصالح ساختمانی استاندارد،حضور مهندس آگاه و پیمانکار مجرب،همکاری مستمر سازمان نظام مهندسی ،شهرداری و مهمتر از همه بهره گیری از آیین نامه ها و تحقیقات به روز دنیا از جمله مهمترین پارامترها در مقوله ایمنی سازه ها به شمار می روند اما متاسفانه در این بین برخی از مسائل به نحوی ترکیب می شوند،سازمان استاندارد کشور نیاز است مانند کشورهای پیشرفته،مسئول و مرجع قانونی تدوین تمام آیین نامه ها و تفسیر آنها باشد.

تیرآهن بال پهن مکانیزه یا تیر ورق دستی بدون کنترل ؟

نویسنده کتاب تحلیل و طراحی لرزه ای سازه های فولادی در ادامه به تولید تیرآهن بال پهن در ذوب آهن اصفهان پرداخت و اظهار داشت : تولید تیرآهن بال پهن تا سایز ۳۰۰ میلی متر در ذوب آهن اصفهان جای خوشحالی دارد و انشاا... تولید تا سایز یک متر این محصول را در این کارخانه بزرگ شاهد باشیم. این تیرآهن با فرایند نورد گرم و منطبق با آخرین استانداردهای روز و تست های مکانیزه تولید می شود و قطعاً در مقایسه با تیر ورق ها که به صورت دستی و بدون کنترل های تخصصی تولید می شود،ارجحیت دارد و ارمغان آن ایمنی و آسایش برای مصرف کنندگان است .  

وی در خصوص مقایسه ساختمان های بتنی و فولادی نیز اظهار داشت : عمده ساختمان های بتنی به دلیل اینکه مشخصات و ترکیب مصالح آنها به صورت عینی و دستی کنترل می شوند،خود می تواند ایمنی را به دلیل منافع اقتصادی نوع ساخت تحت الشعاع قراردهد. به عنوان مثال تنها یک مرحله آن که ساخت بتن است تا این ترکیب استاندارد ساخته شده و به محل احداث ساختمان تحویل داده شود،تست های بسیاری را باید بگذراند که نیاز است هر یک از آنها موشکافانه کنترل شوند و متاسفانه کمتر این اتفاق رخ می دهد اما در سازه های فولادی کلیه مراحل ساخت مقاطع به صورت مکانیزه دنبال می شوند،مانند سبد متنوع محصولات ساختمانی ذوب آهن اصفهان که به عنوان یک برند معتبر از دیرباز تاکنون کیفیت خودش را حفظ نموده است.

ارزش آفرینی در بُعد ملی  

این صاحب نظر عرصه سازه های فولادی در کشور ادامه داد : وزارت راه و شهرسازی بر اساس انعقاد تفاهم نامه با کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده تیرآهن بال پهن در کشور می تواند از همان ابتدای طراحی نقشه ساختمان ها،فرایند احداث آنها را بر اساس این محصولات ایمن طراحی و محاسبه نماید و ذوب آهن اصفهان نیز سبد محصولات مورد نیاز را در بخش های گوناگون بر این اساس تولید کند. این تفاهم نامه ایمنی تضمین شده،تسریع در ساخت و ساز،کاهش قیمت تمام شده ساختمان و مزایای بسیار بیشتری را در پی دارد.  

استفاده از تیرآهن بال پهن در ساختمان تا ۳۰ درصد وزن سازه را سبک تر می کند

دکتر وتر گفت: عوامل بسیاری مانند ایمنی،معماری،نمای ظاهری،اقتصاد،سنخیت با بافت محل قرار گیری سازه،رعایت مسایل لرزه ای،زیست محیطی،بازگشت مجدد مصالح به چرخه تولید و ... بر شاکله ساختمان تاثیر گذار هستند و خوشبختانه فولاد از جمله مصالح ساختمانی است که به واقع دوستدار محیط زیست محسوب می شود زیرا اجزای یک سازه فولادی پس از تخریب،در خدمت ساخت و سازی جدید قرار می گیرند.   

وی بیان کرد : ستون و تیر اجزای اصلی تشکیل دهنده یک سازه فولادی محسوب می شوند که تیرها جهت انجام وظیفه اصلی خود (تحمل بار به صورت خمش) باید از پروفیل های مرتفع و ستون ها نیز ترجیحاً جهت انجام وظیفه بهتر(تحمل بار به صورت فشاری) به وسیله تیرآهن بال پهن ساخته شوند تا حداکثر استفاده مفید از ظرفیت پروفیل ها بعمل آید. در آیین نامه های تدوین شده با محوریت زلزله در دنیا،بسیار در زمینه شکل پذیری سخن گفته شده است لذا المان های فولادی باید قابلیت تحمل شکل پذیری بالایی در قاب های لرزه بر را داشته باشند. پروفیل های فولاد  تولیدی ذوب آهن جهت سازه از کلاس l  St-۳۷می باشند که برای سیستم های لرزه بر بسیار مناسب است زیرا هم جوش پذیری و هم شکل پذیری مناسبی ارایه می دهند. اگر بتوان با تولید پروفیل های بال پهن فولادی از کلاس بالاتر مانند St۵۲ برای  ستون ها و بقیه اجزای سازه فولادی استفاده کرد در این حالات می توان تا بیش از  ۲۰ درصد وزن سازه را سبک تر  کرد که در بُعد ملی،صرفه اقتصادی بزرگی را نصیب کشور می کند .

 اندیشه دانشگاه و تجربه صنعت دو بال مهم تحقق توسعه پایدارمهندس پایه ارشد محاسبات سازمان نظام مهندسی در خصوص ارتباط کاربردی صنعت و دانشگاه نیز گفت : نگاه صنایع در کنار بازار، نیاز است به  دانشگاه بیش از گذشته معطوف باشد زیرا تولید دانش محور و آینده نگر همواره در بازار جایگاه خودش را حفظ خواهد کرد،به نحوی دیگر می توان گفت اندیشه دانشگاه و تجربه صنعت دو بال مهم تحقق توسعه پایدار مد نظر مسئولین کشور محسوب می شوند که می تواند به تولیدات دانش بنیان منجر شود.

 

روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied