شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک اصل در برنامه های بانک ملت

مهمترین رکن به ثمر نشستن اهداف تعریف شده در طرح‌های بانکداری اسلامی، تامین منابع مالی بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی از طریق پرداخت تسهیلات برای ارتقای سطح دانش و فناوری در جهت بومی‌سازی واحدهای تولیدی است. بانک ملت با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و در راستای تحقق شعار، اقدامات ارزنده‌ای در جهت حمایت‌های مالی شرکت‌های دانش بنیان انجام داده که سبب شده تا رتبه نخست این جایگاه را کسب کند.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک اصل در برنامه های بانک ملت

لیلا افلاکی خبرنگار شمانیوز، بانک ملت با ارائه خدماتی ارزنده در تسهیلات اعطایی برای شرکت‌های دانش بنیان توانست به جایگاه نخست در تامین مالی این حوزه برسد. تاثیر برنامه‌های تدوینی در جهت ارتقای تولید و بومی‌سازی بر مبنای فناوری در طرح‌ها و اهداف بانک ملت دیده می‌شود به گونه‌ای که این بانک خود را موظف می‌داند تا انواع خدمات و تسهیلات بانکی را به صندوق و شرکت‌های دانش‌بنیان در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بانک اعطا نماید.

کشور ما به دلیل بهره‌مندی از نیروی جوان، مزیت قابل اتکایی درزمینهٔ نوآوری دارد، درحالی که برخلاف دیگر کشورهای دنیا، بحث تأمین مالی در ایران به پاشنه آشیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده است. در اقتصاد دانش‌بنیان، ارزش‌ها به‌خوبی درک شده و روی آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

بانک ملت در سال‌های اخیر مکانیزم‌هایی برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی و اجرا کرده است و خود را مکلف به همراهی با حوزه اقتصاد دانش‌بنیان می‌داند. برای نمونه می توان به سطح همکاری‌های متقابل بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد که همچنان در حال افزایش است و براساس آن، بانک نسبت به ارائه خدمات خرد و خدمات ویژه بانکداری الکترونیک، اعتباری، سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه به‌طرف مقابل اقدام خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل بانک ملت، این بانک بالاترین ترازنامه بانکی کشور را دارد و غافل شدن آن از حوزه دانش‌بنیان متناسب با جایگاه این بانک در کشور نیست. محور برنامه ای بانک ملت بر تعامل در حوزه‌های قدیمی و جدید با زیست‌بوم نوآوری کشور قرار داده شده تا بیش از گذشته در اعطای تسهیلات و حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت داشته باشند.

حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و تحرک اقتصادی در حوزه‌های مختلف فناوری و نوآوری در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و برقراری توسعه تعاملات فی‌مابین این شرکت‌ها و بانک ملت در زمینه پرداخت تسهیلات و ارائه سایر خدمات مالی به آن‌ها از محورهای اصلی تفاهم‌نامه جدید میان صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرعامل بانک ملت است که اخیرا به امضای طرفین رسیده است.

علاوه بر موارد ذکر شده از حمایت‌های بانک ملت و تعاملات مالی این بانک با شرکت‌های دانش بنیان، افزایش حمایت بانک ملت از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت پتروشیمی را هم می‌توان اضافه کرد. تفاهمنامه ای که بر اساس آن، شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی که مورد تأیید یا طرف قرارداد هلدینگ خلیج فارس هستند در چارچوب تفاهمنامه همکاری میان بانک و صندوق از طریق اعطای تسهیلات یا  گشایش اعتبارات اسنادی داخلی به میزان حداکثر 30 هزار میلیارد ریال تامین مالی می‌شوند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری درباره آغاز فصل نو تعامل صندوق نوآوری و بانک ملت می‌گوید: «بانک ملت بانکی خوشنام در نظام بانکی کشور است که مورد توجه صندوق نوآوری نیز بوده است. ما در مدت گذشته در چارچوب همکاری‌ها فراز و فرودهای مختلفی را تجربه کرده‌ایم و امیدواریم با حضور دولت‌آبادی در بانک ملت، هدف‌گذاری جدیدی در این بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق بیفتد. مجموعه همکاری‌های صندوق نوآوری و بانک ملت از سال ۹۸، شامل ۳۰۰ میلیارد تومان اعطای تسهیلات و ۲۳۰ میلیارد تومان صدور ضمانت‌نامه می‌شود.»

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک ملت در سال گذشته به ۱۳۶۲ شرکت دانش بنیان معادل 669 هزار میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات پرداخت کرده که نسبت به دوازده ماهه ۱۳۹۹ معادل 108.2 درصد افزایش داشته است. بیشترین تسهیلات در بین بانک ها طی دوازده ماهه  ۱۴۰۰ از سوی بانک ملت به مبلغ 112 هزار میلیارد و 900 میلیون ریال به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است.

به نظر می‌رسد، بانک ملت در زمینهٔ اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه‌های گسترده‌ای را مد نظر دارد. با توجه به نوع نگاه استراتژیک این بانک به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان علاقه‌مند است تا مسئولیت‌های اجتماعی خود را در این زمینه به بهترین شکل ممکن ایفا کند و منشأ اثر باشد. مشارکت‌هایی که در طرح‌های پالایشگاهی و با هدف توسعه اقتصادی از طریق تامین منابع مالی و تسهیلات‌دهی به شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد بانک ملت انجام می‌پذیرد قطعا با هدف افزایش ارزش بازار است که خود روندی سودآور برای سهام و سهامداران این بانک به همراه خواهد داشت.

 

گزارش: فاطمه محمودی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied