شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در آیین رونمایی از مرحله نخست واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی شهری:

واردات خودروهای دست دوم تحمیل بار اضافی بر دوش دولت است

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در این شرکت گفت: تولیدکنندگان داخلی ظرفیت نوسازی ناوگان را دارند، اما جریان هایی به دنبال واردات خودروهای دست دوم به کشور است و با این اقدام نه تنها نوسازی اتفاق نخواهد افتاد، بلکه باری اضافی بر دوش دولت بوده و این به صلاح کشور نیست.

واردات خودروهای دست دوم تحمیل بار اضافی بر دوش دولت است

جواد توسلی مهر در آیین رونمایی مرحله نخست واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، ماشین آلات و تجهیزات عمرانی و خدمات شهری که با حضور وزیر کشور و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مصلای تهران برگزار شد، با تاکید بر این‌که ایران خودرو دیزل برای کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کاملا مجهز و آماده است، گفت: با وجود این‌که هنوز قراردادی از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است، ۴۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه ون با سرمایه ایران خودرودیزل، به ارزش بیش از شش هزار میلیارد تومان تولید  شده که تا پایان شهریور و مهر ماه تحویل خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از اراده دولت و شخص وزیر کشور برای حمایت از تولید ملی و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور گفت: توقف بیش از یک دهه در این حوزه، صدمات بسیاری را بر کشور وارد کرد و این تصمیم راهبردی و بزرگ که در زمان کوتاهی اتفاق افتاد، به حل مسایل کلان کشور کمک کرد.

توسلی مهر، یکی از مشکلات کلان کشور را فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور دانست و گفت: از یک میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه خودروی تولید شده در کشور، ۴۵۱ هزار دستگاه از رده خارج شده و ۷۷۹ هزار دستگاه در حال تردد در ناوگان است و طبق آمار وزارت صمت، ۳۲۱ هزار دستگاه از این ناوگان فرسوده است و باید نوسازی شود و ۴۹ هزار دستگاه آن مربوط به اتوبوس و ون است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با بیان این‌که فرسودگی ناوگان حمل و نقل، منجر به اتلاف بسیار زیاد  منابع ملی  می‌شود، اظهار کرد: در حوزه اتوبوس و ون، سالانه حدود ۹۵۰ میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف می شود، یعنی طی هفت سال باقی مانده از دولت فعلی، حدود ۶.۵ میلیارد دلار اضافه مصرف سوخت داریم و جلوگیری از این بحران و هزینه، معطل تصمیم عملیاتی دولت است.

وی با اشاره به این‌که طبق مطالعات رسمی بانک جهانی درباره شهر تهران، ۷۰ درصد از عوامل آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه است، تصریح کرد: با وجود این‌که تنها دو درصد از کل وسایل نقلیه در حال تردد، خودروهای تجاری است، همین مقدار۶۰ درصد آلودگی هوای تهران را رقم می زند و تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان، به شدت به کاهش آلودگی و پاکیزگی هوای تهران کمک خواهد کرد.

به گفته توسلی مهر، خودروهای فرسوده در حال تردد در شهر تهران، هشت برابر بیشتر ذرات معلق و سه برابر بیشتر NOX  در مقایسه با خودروهای تولید فعلی ایجاد کرده و صدمات بسیار زیادی را به سلامت جامعه وارد می کنند.

وی با اشاره به این‌که اجرایی شدن نوسازی ناوگان حمل و نقل، مستلزم یک تصمیم جدی در حوزه وزارت نفت است، اظهار کرد:  تعداد کامیون و کشنده‌های فرسوده کشور، چندین برابر اتوبوس و ون های فرسوده است که لازم است از رده خارج شوند و تامین منابع مالی، منوط به ایفای نقش فعال توسط وزارت نفت است، این درحالی‌است که مکانیزم فعلی برای تحقق این امر، طی سال‌های گذشته نیز کارکرد عملیاتی نداشته، بنابراین مستلزم تصمیمی جدی تر است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به اقدامات این خودروساز در سال جاری، بیان کرد: در بیست و دو ماه گذشته، ۷۱۰۰ نفر جذب نیرو در شرکت ایران خودرو دیزل و شرکت های زیرمجموعه های آن صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که در حوزه تولید اتوبوس، ون و سایر محصولات، ظرفیت سازی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید ۷۵۰۰ دستگاه ون در دیزل وجود دارد که پنج هزار دستگاه آن به درخواست وزارت کشور (با انعقاد قرارداد) ظرف یک‌سال آتی قابل تحویل است. از این تعداد، دو هزار دستگاه تا پایان سال جاری تولید و تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که ایران خودرو دیزل نسبت به سال گذشته ۲۵۷ درصد رشد تولید داشته است، اظهار کرد: تا پایان سال جاری در حوزه تولید به رشد هزار و ۳۰ درصدی دست خواهیم یافت و در حال حاضر ۸۱ درصد از سهم بازار اتوبوس و ۷۰ درصد از سهم بازار خودروی ون متعلق به ایران خودرو دیزل است.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل با اشاره به تنوع بالای محصولات تولیدی این خودروساز، گفت: یکی از محصولات اتوبوس برقی کاملا ایرانی است که تاکنون چند هزار کیلومتر نیز پیمایش داشته و در حال حاضر یک دستگاه آن به شهرداری مشهد تحویل شده است.

وی تنها راه حل رفع  آلودگی کلان شهرها را استفاده از اتوبوس برقی دانست و گفت: ون و مینی بوس برقی نیز طی چندماه آینده عرضه خواهند شد.

توسلی مهر، با تاکید بر توجه به محصولات دانش بنیان گفت: ایران خودرو دیزل آمادگی تولید سالانه هزار دستگاه اتوبوس برقی را دارد که با کمک دانش بنیان ها طراحی و تولید شده است.

به گفته وی، تولید ایران خودرو دیزل از روزانه ۱۴ دستگاه به ۱۱۴ دستگاه افزایش خواهد یافت، بدهی شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت نیز صفر شده و در حال حاضر سودآورترین خودروساز کشور به شمار رفته و از زیان عملیاتی کاملا خارج و به سود عملیاتی دست یافته است.

توسلی مهر با تاکید بر این‌که در بازار سرمایه، شاخص کل بورس در ۲۲ ماه گذشته رشد چهار درصدی را تجربه کرده، در حالی که نماد خاور ۲۱۷ درصد رشد داشته و به این ترتیب به یکی از سهم های جذاب بازار سرمایه تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که در دهه هشتاد، ۶۱ درصد نوسازی ناوگان مسافری کشور متعلق به ایران خودرو دیزل بوده است، بیان کرد: در ۱۲ سال گذشته این سهم به صفر رسید، اما امروز با تمام توان زیرساخت های لازم را در این خودروساز فراهم کرده و آماده هستیم تا در کنار دولت، به سرعت نوسازی ناوگان کشور را محقق کنیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم، وزیر کشور و هیات همراه، از مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ایران خودرو دیزل به دلیل مشارکت و تعامل این گروه صنعتی در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تجلیل و قدردانی کرد.

 

ایکوپرس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied