شمانیوز
شما نیوز

وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور داد؛

بررسی و الحاق درخواست های کارآفرینان به لایحه بودجه سال آینده

وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور داد، کمیته ای متشکل از وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کارآفرینان کشور به منظور بررسی و الحاق درخواست ها و پیشنهادات آنها به قانون بودجه سال آینده تشکیل شود.

بررسی و الحاق درخواست های کارآفرینان به لایحه بودجه سال آینده

دکتر سید احسان خاندوزی طی سخنانی در جلسه ای با حضور کارآفرینان کشور با اشاره به برخی موضوعات مطروحه از سوی حاضرین در جلسه، اظهار داشت: همکاران من در وزارت اقتصاد از همین لحظه، بررسی و چاره جویی در مورد موضوعاتی چون "امکان دسترسی کارآفرینان به تسهیلات، متناسب با مالیات عملکرد پرداختی"، "امکان انتشار اوراق توسط شرکت های تولیدی" یا "برخورداری از تضامین دولتی، متناسب با صادرات شرکت های تولیدی" و ... را در دستور کار قرار خود قرار خواهند داد.

خاندوزی افزود: در خصوص موضوعات فراگیر مطرح شده در جلسه نیز تلاش خواهیم کرد، جلساتی با وزرا و دستگاه های مرتبط، از جمله در ارتباط با حل مشکلات برق تولید کنندگان (که در جلسه پیشین شورای گفت و گو نیز مطرح شده بود) برگزار کنیم و امیدواریم اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از همه مهمتر این است که بتوانیم به مثابه یک بسته عملکردی کوچک، چند موضوع اصلی کارآفرینان را که نیازمند موافقت قانونگذار است و مواردی مثل مشکلات ناشی از اعمال قانون جدید ارزش افزوده و یا قانون مبارزه با قاچاق بر عملکرد تولیدکنندگان را شامل می شود، در کارگروهی مشترک بین سازمان برنامه و بودجه، بانک ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حضور خود شما، مطرح و جمع بندی کنیم.

خاندوزی افزود: ماحصل جلسات این کارگروه، باید تا پیش از آذر ماه مشخص و در قالب چند بند، به لایحه بودجه سال 1402 الحاق شود و درخواست من از دوستان فراکسیون حمایت از کارآفرینان در مجلس شورای اسلامی این است که با همکاری در تصویب آن، کمک کنند، با رفع مشکلات، جمع زیادی از فعالان اقتصادی منتفع شوند.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سخنان یکی از کارآفرینان در خصوص عوارض صادرات برخی محصولات لبنی گفت: اگر قرار بر تداوم رویه سابق بود، احتمالا باید صادرات بعضی محصولات، با توجه به نیاز بازار داخل، ممنوع میشد اما چون ما اراده مان بر عدم ممنوعیت صادرات به منظور لطمه نخوردن به اعتبار تولیدکنندگان داخلی است، گفتیم که اگر می خواهید تنظیم بازار کنیم، این کار را بوسیله ابزار های بازار محور  و مثلا با افزایش دو یا سه درصد عوارض انجام دهیم؛ این همان اتفاقی است که در مورد این دسته از محصولات رخ داده است.

همچنین خاندوزی در جواب مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: ما قبل از بودجه ۱۴۰۲ قطعا با تشکیل چنین کارگروهی حدود ۲۰ بنده کار راه انداز برای پیشران‌های اقتصادی در نظر خواهیم گرفت.

همچنین در این جلسه کارآفرینان نیز به بیان مشکلات خود پرداختند.

نوید ایزدپناه مدیرعامل شرکت هفت الماس اشاره کرد: اولین مشکلی که در ساختار اقتصادی داریم پایین بودن سرمایه بانک‌ها نسبت به دارایی آن‌ها است. من تقاضا دارم که تضامین اوراق بازار سرمایه را از بازار پولی خارج کنید. من تشکر می‌کنم که محدودیت کارگزاری‌ها کنار رفته است و این موضوع باعث شده ارگان‌های تامین مالی افزایش پیداکرده است. خواهشم این است که هر شرکت تولیدی ده برابر مالیات پرداختی خود اوراق چاپ  و به بازار سرمایه عرضه کند. یکی از اتفاقات خوب سال گذشته این بود که شرکت‌های بازار سرمایه‌ای که افزایش سرمایه دادند را از مالیات معاف کردید.

شاه علی مدیرعامل شرکت بهداشت نیز افزود: دولت کنونی برای اخذ مالیات فعالیت‌های خوبی انجام داده است. از دی ماه سال گذشته تا الان سرمایه در گردش ما یک سوم شده است.

محمدرضا دیانی مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب اظهارکرد: امیدواریم این جلسات الگویی خوب برای روابط در ادامه دولت و پیشران‌های اقتصادی باشد. تصمیم‌گیری‌های دولت در سال گذشته سبب این شده است که حتی خود دولت هم نتواند بخشی از مشکلات را حل کند. نتیجه این تصمیمات سالیان آینده مشخص خواهدشد. باید کمیته‌ای عملیاتی تشکیل شود که قبل از مباحث بودجه‌ای سال آینده بررسی‌هایی انجام شود که مشکلات کنونی رخ ندهد.

گفتنی است، برخی مشکلات و درخواست های مطروحه توسط کارآفرینان در نشست با وزیر اقتصاد از جمله مسائل ناشی از تصمیمات دولت در سال گذشته در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، تغییرات ایجاد شده در معافیت ها، وابسته بودن تأمین سرمایه کشور به بازار پولی و طرح درخواست عدم اخذ مالیات از افزایش سرمایه شرکت های بورسی و تولیدی بود.

پیگیری نحوه اجرای ماده 46 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر پوشش خطرات ناشی از افزایش سالانه بیش از 10 درصدی نرخ ارز برای شرکت های تولیدی از طریق درج در بودجه های سنواتی توسط دولت از دیگر درخواست های کارآفرینان حاضر در جلسه بود که وزیر اقتصاد قول مساعد جهت پیگیری جدی آن داد.

این گزارش حاکی است، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان، عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون حمایت از کارآفرینان مجلس شورای اسلامی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مسئولان سازمان امور مالیاتی و تعدادی از معاونین و مدیران ستادی وزارت اقتصاد نیز به منظور رسیدگی هر چه بهتر به مشکلات کارآفرینان، در این جلسه حضور داشتند.

 

روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied