شمانیوز
شما نیوز

سازمان منطقه آزاد ماکو/

کسب مدال نقره و برنز اختراعات جهانی در مسابقات بین المللی ۲۰۲۲ کشور ترکیه توسط جوان ماکویی

مخترع جوان منطقه آزاد ماکو با طرح کول باکس حمل اسپرم انسانی در جشنواره هوانوردی و فن‌آوری تکنوفست ترکیه موفق به کسب مذال نقره و برنز اختراعات جهانی شد.

کسب مدال نقره و برنز اختراعات جهانی در مسابقات بین المللی ۲۰۲۲ کشور ترکیه توسط جوان ماکویی

محمد حاجی زاده، دانشجوی منطقه آزاد ماکو سال آخر مهندسی پزشکی با ارائه طرح کول باکس با قابلیت کاربرد در حوزه پزشکی در جشنواره فن‌آوری تکنوفست در استان سامسون ترکیه شرکت و موفق به کسب رتبه برتر شد.

طرح ارائه شده توسط این جوان ماکویی در پی تحقیق و فعالیت ۳ ساله این مهندس منطقه آزاد ماکو طراحی و اجرا شده است.

حاجی زاده که مدال طلای مسابقات جهانی مخترعان در سوئیس، کانادا و آمریکا را دارد، در رابطه با اختراع خود به خبرنگار آناتولی گفت: این کول باکس را به دلیل مشکلاتی که حین حمل و نقل اسپرم انسان در کشورم پیش می‌آمد، طراحی کردم.

وی ضمن اشاره به اینکه در مرحله بعد کول باکس پیاده شده و برای حمل اعضای بدن نیز مورد استفاده قرار گرفت، افزود: قبلا کول باکس‌های انتقال اسپرم و اعضای بدن الکترونیکی نبود. با این دستگاه که دمای آن مناسب دمای بدن انسان است، اسپرم برای مدت ۴۸ ساعت قابل نگهداری خواهد بود.

این مخترع ایرانی اضافه کرد: این باکس می تواند دما را تا منفی ۶۰ و ۴۰ درجه حفظ کند. پرتوهای فرابنفش داخل جعبه، باکتری‌های روی اسپرم را از بین می‌برد و اثر ضد عفونی کننده دارند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر این کول باکس در ایران، عراق و سوئیس به فروش می‌رسد، با ترکیه و کره جنوبی هم قرارداد امضا شده ست. این کول باکس نقش بسیار مهمی در پیوند اعضا ایفا می‌کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied