شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

بهینه سازی منابع برای تامین مالی طرح‌های اقتصادی / تراز عملیاتی مثبت به همراه سودآوری بالا برای مشتریان

بانک ملت با برنامه‌ریزی‌های گسترده و ارائه طرح‌های جامع، برنامه خود را در سال جاری بر مبنای افزایش سرمایه قرار داده است، چرا که از این طریق قادر خواهد بود از منابع خود به نحو بهینه استفاده کند و تسهیلات بیشتری را برای تحقق شعار سال به مشتریان خود بپردازد. ماحصل انجام این امر افزایش تراز عملیاتی و ایجاد ارزش افزوده که موجبات رضایتمندی مشتریان را به دنبال دارد، خواهد بود.

بهینه سازی منابع برای تامین مالی طرح‌های اقتصادی / تراز عملیاتی مثبت به همراه سودآوری بالا برای مشتریان

فاطمه محمودی خبرنگار شمانیوز، بانک ملت که با نماد وبملت و سرمایه ثبتی و ثبت نشده ۲۰.۷ و ۵.۵ هزار میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حضور دارد و به لحاظ سرمایه اسمی بزرگترین بانک بورسی می‌باشد. این بانک برای تحقق اهداف موردنظر خود که تحقق شعار سال را در بر می‌گیرد، برنامه‌ها و طرح‌هایی را برای این امر تعریف کرده که لازمه آن افزایش سرمایه این بانک است. بر همین اساس گستره افزایش سرمایه بانک ملت همچنان در حال انجام است و ایده‌های درنظر گرفته شده برای این افزایش سرمایه توسط این بانک، موجب شده تا سرعت عمل در افزایش های جدید را شاهد باشیم. در این گزارش به اقدامات انجام گرفته برای افزایش سرمایه و روند این افزایش‌ها طی یکسال اخیر پرداخته‌ شده است.

بانک ملت که با نماد «وبملت» و سرمایه اسمی ۲/ ۲۶هزار میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حضور دارد، طی اطلاعیه‌‌ای در سامانه کدال از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع فوق‌العاده این بانک مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۸۰درصد خبر داد. براین‌‌اساس بانک ملت در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۲/ ۲۶ به ۲/ ۴۷هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

گزارش عملکرد مرداد و ۵ ماهه سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ را که بانک ملت در سامانه کدال بارگذاری و در دسترس سهامداران قرار داده، از ثبت تراز مثبت ۳ و ۱۲.۶ هزار میلیارد تومانی خبر می‌دهد. قبل‌تر بانک ملت از افزایش سرمایه ۵۵ هزار میلیارد ریالی در اردیبهشت ماه و سرمایه نظارتی در مردادماه خبر داده بود.

افزایش سرمایه ۵۵ هزار میلیارد ریالی

بر اساس مصوبه ۶ مرداد سال ۹۹ هیات مدیره بانک در خصوص افزایش سرمایه به میزان ۹.۲ هزار میلیارد تومان شامل ۸ هزار میلیارد تومان از محل سایر اندوخته ها ( اندوخته تفاوت تسعیر ارز) و مبلغ ۱.۲۹ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته ، شهریور سال ۹۹ در سامانه کدال منتشر شد، که سازمان حسابرسی در سال ۹۹ ذخایر منظور شده در صورت های مالی برای مالیات، مطالبات مشکوک الوصول و کسری تعهدات اکچوئری را کافی ندانست اما با پیگیری های بانک ملت، نظر سازمان حسابرسی تامین و افزایش سرمایه ۵۵ هزار میلیارد ریالی مورد موافقت سازمان حسابرسی قرار گرفت.

در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، بانک ملت از افزایش سرمایه ۵۵ هزار میلیارد ریالی از محل اندوخته تفاوت تسعیر ارز دارایی ها و بدهی های ارزی و سود انباشته خبر داد تا جایگاه نخست در میان بانک های بورسی را فتح کند. با این افزایش، سرمایه این بانک از حدود ۲۰۷ به ۲۶۲ هزار میلیارد ریال رسید و توانست به اولین شرکت بزرگ بانکی بورس از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شود.

افزایش سرمایه نظارتی بانک ملت در مردادماه سال جاری

در مردادماه سال جاری از سوی روابط عمومی بانک ملت اعلام شد که با موافقت بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر، سرمایه نظارتی این بانک در مقطع منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، از مبلغ ۳۹۹.۵۱۵ میلیارد و ۱۹۳ میلیون ریال به ۴۷۴.۸۳۲ میلیارد و ۱۰۳ میلیون ریال افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش معادل ۷۵.۳۱۶ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال است.

سرمایه نظارتی (Regulatory Capital)، میزان سرمایه مورد نیازی است که بر اساس مقررات ابلاغی مقام ناظر محاسبه و نگهداری می‌شود.

افزایش سرمایه نظارتی (سرمایه پایه نافذ) که مبنای بسیاری از شاخص‌های نظارتی سلامت بانک‌ها به شمار می‌رود، قدرت بانک ملت در پرداخت تسهیلات و تعهدات کلان، کاهش ریسک‌های بانک (اعتباری، بازار و عملیاتی) و کمک به رونق تولید و مشارکت در پروژه‌های دارای ارزش اقتصادی کلان، افزایش خواهد یافت.

ثبت تراز مثبت ۱۲۶۵۶ میلیارد تومانی برای «وبملت»

براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال وبملت در مرداد ماه برای  ۶.۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی شناسایی شد و ۳.۷ هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری پرداخت کرد و در نتیجه تراز عملیاتی مثبت ۳ هزار میلیارد تومانی ثبت شد. در عملکرد ۵ ماهه منتهی به مرداد، نیز حدود ۳۱۵۷۷ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات اعطایی خود کسب نمود. هم چنین جمع سود اعطا شده به سپرده‌های سرمایه گذاری شده در این بانک به ۱۸۹۲۱ میلیارد تومان رسید. گفتنی است تراز این بانک در ۵ ماهه ۱۲۶۵۶ میلیارد تومان مثبت بود.

گفتنی است که انجام افزایش سرمایه ۸۰ درصدی اعلام شده بر روی سامانه کدال از طرف «وبملت» منوط به موافقت سازمان بورس و تصویب در مجمع عمومی فوق‌العاده است.

بانک ملت با افزایش سرمایه قادر خواهد بود از منابع خود نیز به نحو بهینه استفاده کند و تسهیلات بیشتری را در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی به مشتریان ارزنده و بزرگ خود بپردازد که این عوامل موجب افزایش تراز عملیاتی و سودآوری می‌شود و در نهایت موجبات رضایتمندی بیشتر سهامداران و سپرده‌گذاران را فراهم خواهدآورد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied