شمانیوز
شما نیوز

رئیس هیات مدیره شرکت اُیاز در یک گفت‌وگوی اختصاص با شمانیوز مطرح کرد

تولید ماهانه ۲/۵ میلیون مترمربع پارچه رومبلی و تامین نقدینگی علیرغم وجود مشکلات موجود

شرکت اُیاز بزرگترین کارخانه تولیدی پارچه مبلی در ایران و خاورمیانه، علیرغم مشکلات موجود در سر راه صادرات و محدودیت‌های برق و گاز توانست در نیمه دوم سال جاری به ۲ و نیم میلیون مترمربع تولید ماهیانه دست پیدا کند.

تولید ماهانه ۲/۵ میلیون مترمربع پارچه رومبلی و تامین نقدینگی علیرغم وجود مشکلات موجود

به گزارش شمانیوز، حسن همتی در نشست خبری که به همت مجمع کارآفرینان برگزار شده بود با تشریح فعالیت و فرایند تولید شرکت اُیاز در پاسخ به پرسش خبرنگار شمانیوز، گفت: ۷۵ درصد میانگین مواد اولیه از تولید داخل و ۲۵ درصد به صورت وارداتی می‌باشد.

وی در خصوص اشتغال زایی گفت: در ابتدای شروع به فعالیت این واحد تولیدی ۱۳۰ پرسنل مشغول به کار بودند که اکنون ۹۷۳ نفر پرسنل که با احتساب نفرات قراردادی و مشاورین حدود ۱۰۰۰ نفر در کارخانه و شرکت تولیدی رومبلی اُیاز مشغول به فعالیت می‌باشند.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳ میلیون متر مربع پارچه مبلی حلقوی بافت در کارخانه اُیاز تولید شده است در خصوص روند تولیدات این شرکت در سال جاری، اظهار داشت: شرکت اُیاز، بزرگترین واحد تولید پارچه حلقوی بافت کشور و بزرگترین کارخانه تولید پارچه مبلی در ایران و خاورمیانه است که در حال حاضر و آغاز نیمه دوم سال جاری به امید خدا و تلاش کارکنان این مجموعه توانستیم ماهیانه به ۲ ونیم متر مربع در زمینه تولید پارچه مبلی دست پیدا کنیم.

حسن همتی افزود: در این کارخانه بیش از ۱۰۰ نوع طرح و بیش از ۳ هزار رنگ در آزمایشگاه و کنترل کیفی برای تولید وجود دارد.

وی با بیان اینکه این کارخانه فعالیت تولیدی خود را از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ شروع کرد، اظهار داشت: شرکت از سال ۹۸ به تولید انبوه رسید که در سال اول ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع، در سال ۹۹ به ۱۳میلیون ۶۰۰ هزار متر مربع و در سال ۱۴۰۰ با به کارگیری تکنولوژی ماشین‌آلات روز دنیا و کارآمدی نیروهایی که اکثرا بومی منطقه می‌باشند به بیش از ۲۳ میلیون و 500 هزار متر مربع تولید رسیدیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی ایران، هدفگذاری بیش از ۲۸ میلیون مترمربع تولید را برای سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و درخصوص مشکلات و معضلات پیش روی این کارخانه تولیدی، ادامه داد: بزرگترین مشکلات ما همچمون دیگر صنایع که مسئولین وزارت صمت هم به آن واقف هستند، بخشنامه‌های متعددی است که در حوزه مالیاتی، گمرکی و وزارت صمت صادر می‌شود و مجددا احتمال دارد در عرض ۲۴ ساعت لغو شود. واحدهای تولیدی که به صورت مستمر در حال تولید و فعالیت هستند، ممکن است نتوانند خود را سریعا با شرایط آن بخشنامه هماهنگ بکنند و در این رابطه ضربه می‌خورند. یکی از مصداق‌ها در زمینه بخشنامه های واردات مواد اولیه است. به عنوان مثال بخشنامه استاندارد رنگ در سال جاری دارای پروسه یک هفته‌ای تا ده روز می‌باشد که ممکن است سبب دیرتر رسیدن مواد اولیه بشود که در نتیجه خط تولید با وقفه و مشکل مواجه می‌شوند.

حسن همتی با اشاره به مشکلات مبحث تخصیص ارز نیمایی به واردات مواد اولیه، گفت: مراحل ثبت سفارش تخصیص ارز نیمایی در گذشته یک هفته ای  بود که اکنون به  ۴۸ ساعت زمان رسیده که بهتر شده است، اما مدت زمان این تخصیص از یک ماه به ۴۵ روز رسیده که می‌بایست دو ماه قبل اقدام به ثبت سفارش انجام بدهیم که با توجه به پروسه گمرک و... ۵ ماه به طول می‌انجامد. این موضوع در کنار قطعی اینترنت و سامانه که اکنون در دسترس نیست، بزرگترین مشکل این گونه واحدهای تولیدی به شمار می‌رود.

عضو مجموعه کارآفرینان اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی که از سال گذشته شروع شد بانک‌ها در زمینه تسهیلات سرمایه در گردش بسیار سختگیری می‌کنند. البته خوشبختانه ما در واحدهای تولیدی خود توانستیم با از نظر نقدینگی خودمان را تامین بکنیم. اما گفته‌شده که ۹۰ درصد فروش سال قبل را باید بانک‌ها سرمایه در گردش بدهند این در حالی است که معدل مانده و صورت‌های مالی انجام شده ولی متاسفانه در شبکه بانکی فقط ۴۵ درصد جذب شده و عملا نشاندهنده این موضوع است که خودشان منابع ندارند.

همتی با اشاره به مشکلات مالیاتی این واحد تولیدی، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی در سال جاری درباره تخصیص ارزش افزوده سخت‌گیری می‌کنند. به عنوان مثال در فصل بهار ۲۰ درصد پیش پرداخت با شش قسط را به ۴ قسط تغییر دادند که نگاهی متفاوت با شرایط بازار است. صنعت نساجی، حوزه‌ای است که مشکلات مربوط به واردات و سیاست‌گذاری اصولی از طرف مسئولین و مدیران دولتی در کشور ندارند.

وی بیان داشت: تولید پارچه مبلی در ایران در دو مدل تاروپودی و حلقوی می‌باشد که البته در رنگ و طرح تعداد بیشتر است. در ایران حدود ۱۳۸ واحد تولیدی بزرگ پارچه مبلی وجود دارد که ۱۵ واحد حلقوی بافت و مابقی واحدهای تولید تاروپودی می‌باشد.

متاسفانه امسال بدلیل  فشار بعضی افراد خاص و دادن اطلاعات غلط به این وزارتخانه موجب شدند که ثبت سفارشات بسیاری درباره این قلم کالا صورت بگیرد. پیگیری از طرف آقای عمران معاون قضایی و دادگستری در سال گذشته و امسال مکاتبه با آقای فاطمی امین وزارت صمت داشته ام که متاسفانه تا الان نتیجه منطقی و قابل استنادی که کشور نیاز به صادرات دارد حاصل نشد و استناد کردند به صحبت‌های دو اتحادیه تولید مبلمان که در کشور چه میزان مبلمان تولید می‌گردد و کشور نیازی به واردات ندارد. حقیقت مطلب این است که حامی واقعی از تولید در مدیریت جدید وزارت صمت هنوز از طرف ما احساس نشده است. نیمه دوم سال برای تولیدکنندگان پارچه مبلی نیمه برداشت میوه عنوان می‌شود ولی با توجه به وضعیت موجود بازار و مشکلات عنوان شده برای ما خیلی سخت‌ از نظر نقدینگی می‌گذرد.

رئیس هیات مدیره شرکت اُیاز، محدودیت‌ها و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان که از سال گذشته اضافه شده را از مشکلات موجود برای شهرک‌های صنعتی از جمله قرچک دانست و افزود: در سال جاری از خردادماه تا شهریورماه چهارشنبه هر هفته ۱۲ ساعت به دلیل قطعی برق بدون اعلام قبلی تعطیل بودیم که برای یک کارخانه تولیدی مانند اُیاز که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد حدودا ۵۰۰ میلیون پارچه در خط رنگ به همراه چند تا از اینورترها از بین رفت که مجبوریم اینورترها را از آلمان تهیه کنیم و ترکیه ۱۸ درصد مالیات در کنار سود قیمتی بر روی فاکتورها اضافه می‌کند و این موضوع هزینه ما را در کنار هزینه‌های سوخت مانند خرید گازوئیل به صورت سربار افزایش می دهد.

همتی اضافه کرد: بزرگترین مشکل ما و اینکه مردم این تفکر اشتباه «کالای ایرانی خوب نیست» را دارند، این است که اقتصاد ما واردات محور شده و حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل به شعار تبدیل شده و مدیران به جای حمایت از تولیدکننده از واردکننده حمایت می‌کنند و استدلال خود را هم حمایت از مصرف‌کننده و مردم عنوان می‌کنند.مشوق‌های تولیدی و معافیت مالیاتی به همراه سود بانکی کشوری مانند چین با ایران حدود ۱۵ درصد تغییر است که این نشان از اهمیت قائل شدن کشوری مانند چین برای افزایش تولید و صادرات دارد. در داخل به خاطر ۴ تا ۵ درصد تغییر صعودی قیمت کالای تولید داخل نسبت به وارداتی، مدیران و مسئولین رای به واردات آن کالا می دهند که از نظر بنده این امر توجیه‌ناپذیر است.

وی در پاسخ به یک سوال مبنی بر ظرفیت تولید کشور در حوزه تولید پارچه های حلقوی بافت رومبلی و نیاز داخل برای تولید و صادرات، گفت: ظرفیت تولید کشور براساس پایش انجمن تولید و صادرات نساجی ایران که در سال ۹۹ انجام شد و به وزارت صمت هم اعلام گردید، ۸۷ میلیون متر مربع ظرفیت تولیدکشور در انواع پارچه‌های رومبلی می‌باشد. ارزانی پارچه‌های رومبلی حلقوی بافت نسبت به کالاهای تاروپودی دلیل تولید و فروش بیشتر این کالا است. در سال گذشته حدود ۳۵ میلیون مترمربع در کشور پارچه‌های حلقوی بافت تولید شده که بیش از ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع آن توسط کارخانه اُیاز تولید شده است ولی پارچه‌های تاروپودی با توجه به تقاضای پایین کمتر تولید شده است. طبق داده‌های رسمی مرکز آمار ایران، نیاز داخل ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع است. تولید مبلمان مطابق آمار وزارت صمت و مرکز آمار، ۴۱۲ هزار دست مبلمان و براساس اعلام شورای مبلمان ۴۵۰ هزار دست مبلمان (واحدهای صنعتی) است. در حوزه تولید مبل دو نوع واحد صنفی و صنعتی وجود دارد که طبق برآورد خودمان و تولیدکنندگان مبل، یک میلیون دست مبل در کشور در این دو واحد تولید می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی ایران درباره مازاد تولید پارچه‌های رومبلی در ایران، تصریح کرد: طبق گزارش وزارت صمت که در سال گذشته اعلام شد، برای سال ۹۹ حدود ۵ میلیون مترمربع و در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶ تا ۷ میلیون مترمربع مازاد تولید داشتیم. صادرات این شرکت به کشورهای تولید و عراق که در سال گذشته انجام شد و در امسال به ایتالیا و ترکیه بود که صادرات به ترکیه ۵۰۰ هزار دلار و به ایتالیا حدود ۲ هزار مترمربع بوده که هدف بازاریابی بوده است. مازاد تولید که به دلیل نبود صادرات و تقاضای کمتر که ۹ و نیم درصد نقد بازار شده و عملا تامین نقدینگی با مشکل مواجه شده، انبار می‌شود.

 

 

 

  • ایاز
  • ایاز
  • ایاز
  • ایاز
  • ایاز
  • ایاز
  • ایاز
  • ایاز
  • ایاز
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied