شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل فرابورس ایران در یک نشست تخصصی اعلام کرد:

تامین مالی 300 میلیاردتومانی حوزه نوآوری از درگاه صندوق‌های جسورانه و خصوصی

میثم فدائی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «تامین مالی دانش‌بنیان از مسیر بازار سرمایه» که در جریان نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی برگزار ‌شد با تاکید بر اینکه عرضه اولیه تپسی نخستین عرضه اولیه واقعی بازار سرمایه بود، عنوان کرد: فرابورس آماده پذیرش استارتاپ‌هاست و فرایند پذیرش تعدادی از استارتاپ‌های متقاضی ورود به فرابورس، پس از انجام استعلامات طی خواهد شد.

تامین مالی 300 میلیاردتومانی حوزه نوآوری از درگاه صندوق‌های جسورانه و خصوصی

در این نشست که با حضور علیرضا دلیری دستیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی و میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی برگزار شد، فدائی در تشریح فعالیت‌های فرابورس در زمینه دانش‌بنیان‌ها اظهار داشت: در بازار سرمایه ۱۵ صندوق VC و ۵ صندوق PE داریم که تامین مالی صورت‌گرفته از مورد نخست مربوط به سال‌های نخست تشکیل استارتاپ‌ها و مورد دوم برای ادامه عمر و مرحله تولید محصول تجاری است.

به گفته وی از طریق این صندوق‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان صرف تامین مالی دانش‌بنیان شده است که عدد قابل قبولی است.

فدائی در ادامه به وضعیت تامین مالی جمعی در فرابورس پرداخت و با اشاره به وجود ۱۵ سکوی تامین مالی جمعی در فرابورس بیان کرد: در یک سال اخیر ۳۲۰ میلیارد تومان تامین مالی جمعی توسط ۲ هزار و ۴۷۵ نفر طی ۸۰۰۰ مرتبه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که اعتماد خوب شکل‌گرفته در این حوزه را نشان می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران با پرداختن به برنامه‌های فرابورس برای پذیرش استارتاپ‌ها با ویژگی‌های مختلف اظهار کرد: در مورد شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند یا شرایط پذیرش در تابلوی اصلی را ندارند، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس به زودی بازطراحی خواهد شد تا قابلیت پذیرش این نوع شرکت‌ها ایجاد شود.

فدائی با اشاره به اینکه «سود» یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی ورود به فرابورس با سود شرکت‌های بورس تهران مشابه است، عنوان کرد: در فرابورس میزبان ۱۹ شرکت دانش‌بنیان هستیم و با مساعد شدن وضعیت بازار عرضه‌های اولیه دیگری در این حوزه نیز خواهیم داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران مواردی همچون کنترل نرخ بهره در بودجه سال آینده و اصلاح دستورالعمل بازارگردانی را از جمله متغیرهای بنیادینی عنوان کرد که برای بهتر شدن شرایط بازار باید مورد توجه قرار گیرند.

عرضه اولیه پایدارترین روش تامین مالی شرکت‌ها

علیرضا دلیری دستیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان دیگر سخنران پنل تامین مالی دانش‌بنیان‌ها با پرداختن به تفاوت جایگاه بازار سرمایه و بازار پول در تامین مالی در ایران و استاندارد جهانی عنوان کرد: تامین مالی از طریق عرضه اولیه پایدارترین راه برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ است.

دستیار معاونت علمی ریاست جمهوری با یادآور شدن دغدغه‌های موجود پیش از عرضه اولیه تپسی اظهار کرد: اکنون شاهد این هستیم که مطالبه امکان خرید سهم تپسی برای سرمایه‌گذاران حقیقی هم جدی شده است.

دلیری با تاکید بر اینکه روش تامین مالی جمعی در ادامه می‌تواند جایگزین بسیاری از روش‌های تامین مالی شود گفت: این حوزه می‌تواند نقطه تمرکز منابع مالی خرد باشد که در جامعه ما زیاد است؛ سودی که این سکوها برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند هم‌ردیف تورم است.

او با یاد کردن از اوراق بدهی به عنوان سومین روش تامین مالی گفت: اکنون ده‌ها شرکت منتظر اجرایی شدن رکن ضامن برای استفاده از این روش در حوزه فناوری هستند.

فرابورس مقصد دارایی‌های خرد

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در ادامه پنل، با صحبت در خصوص اهمیت قانون جهش دانش‌بنیان به برخی چالش‌ها در زمینه عرضه اولیه تپسی اشاره و بیان کرد: مسئله ارزش‍گذاری دارایی نامشهود چالش مهمی بود که در این مسیر مورد بررسی قرار گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عناصر شفافیت و استانداردها در بازار سرمایه گفت: تا پیش از این دارایی‌های خرد در مقاصدی مانند سکه یا زمین منجمد می‌شدند، امروز اما فرابورس مقصد خوبی برای این دارایی‌هاست.

در ادامه این پنل، علی علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به اهمیت همسویی با قوانین جهش تولید و اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: همگی شاهد بودیم که ساختار بازار سرمایه متناسب با استقبال سال‌های اخیر چیده نشده بود. از این رو در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تلاش بر رفع نواقص بازار و حداکثری شدن امنیت سرمایه‌گذاری و شفافیت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از فرابورس به عنوان شکننده سد غیرممکن‌ها یاد کرده و اضافه کرد: پذیرش تپسی نوعی باز کردن دروازه ورود استارتاپ‌ها بود.

اهمیت پیوند استارتاپ‌ها با بدنه رسمی اقتصاد

در بخش دیگری از نشست تامین مالی دانش‌بنیان، میلاد منشی‌پور مدیر عامل شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس با تاکید بر اینکه پلتفرم‌هایی مانند تپسی در رفتار مردم تغییر ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: اقتصاد دیجیتال به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و تاکنون این سرمایه‌گذاری محدود بوده است.

مدیرعامل تپسی با اشاره به اهمیت عرضه اولیه این نوع پلتفرم‌ها اظهار داشت: اگر رویکرد سازمان بورس و شرکت فرابورس نبود، دلایل و موانع زیادی بر سر راه عرضه اولیه تپسی به وجود می‌آمد؛ قیمت خوردن استارتاپ‌ها مهم است و بدنه اقتصادی و نظارتی باید این موجود ناشناخته را بشناسد. تحول صنعت استارتاپی در گرو پیوند با بدنه رسمی اقتصاد کشور است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied