شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد

توسعه زیرساخت ها، اصلی‌ترین موضوع جذب سرمایه‌گذار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جواب سوال بسیاری از خبرنگاران، توسعه زیر ساخت‌ها را از جمله اصلی‌ترین موضوع جذب سرمایه‌گذار را عنوان کرد که نشان‌دهنده حساسیت و اهمیت بالای این موضوع در اهداف تدوینی و اولویت‌های برنامه‌ای حوزه گردشگری و تجارت است.

توسعه زیرساخت ها، اصلی‌ترین موضوع جذب سرمایه‌گذار

به گزارش شمانیوز، مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در یک نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش برگزار شده بود، به برنامه‌های در دست اقدام و گزارش فعالیت پرداخت و در پاسخ به سوال خبرنگار شمانیوز مبنی بر فعالیت‌های انجام شده در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: نیاز آموزش و ساخت زیرساخت‌های مربوط به آن و حوزه درمان دو موضوع اساسی می‌باشد که جزیره در این‌ سالها محروم بوده و برنامه‌های ما براساس آنها تدوین می‌شود.

مهدی کشاورز با بیان اینکه جزیره زیبای کیش جزو اولین منطقه از مناطق آزاد بود که در سال ۱۳۷۲ مصوب شد، اظهار داشت: یکی از بزرگترین صنعت‌هایی که در کشور ما مغفول باقی مانده، صنعت گردشگری است. همانطور که از مضمون صحبت‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب متوجه می‌شویم، می‌توان از صنعت گردشگری درآمدی برای تامین بودجه یا همان ردیف تامین منابع بودجه‌ای استفاده کرد. براساس طرح جامع مصوب دو حوزه اصلی تجاری و گردشگری در چشم‌انداز جزیره کیش طراحی‌شده است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه همه مدیران اسبق در تمامی سال‌های گذشته بر روی این دو حوزه معطوف شده بود، ادامه داد: از ابتدا تمام تلاش‌ها بر این بوده که طبق طراحی انجام شده جذب توریست پیاده‌سازی شود، اما متاسفانه برنامه‌ریزی برای آن نگاه علمی وجود نداشته و تمام سعی ما بر این است که در این دوره خدمتی به نگاه علمی در حوزه تجارت و صنعت توجه ویژه‌ای بشود.

کشاورز شناخت ذی‌نفعان را در حوزه تجاری براساس پیش‌نیازها از اولویت‌های خود عنوان کرد و اظهار داشت: مطابق با اکوسیستم تعریف شده در حوزه‌های تجاری، صنعتی و بازرگانی اولین نیاز تسهیل فرآیندها از زمان درخواست تا صدور مجوز است. اولویت‌بندی‌ها باید براساس شرایط منطقه و حل مشکلات تجار و بازرگانان در مسیر حرکت‌شان است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش، توسعه متوازن را مبحث بعدی برنامه‌های این منطقه در دوره مدیریتی خود دانست و افزود: ما در بحث توسعه متوازن همیشه مشکلاتی داشته‌ایم و قرار است در این مدت ما توسعه زیرساخت‌ها را با جدیت و با نگاه توسعه‌ای دنبال کنیم. نگاه به کشورهای اطراف، موضوع بعدی در بحث تجارت است که سعی شده در این مدت با نگاه علمی با این موضوع برخورد بشود، یعنی از تمام ظرفیت‌های کشورها خاصه ارتباط با کشورهای همجوار است. عدم وجود زیرساخت‌های لازمه همچون ایرلاین مورد نیاز، سبب وجود مشکل و کندی در برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای مورد بحث است که در این مدت سعی شده تا زیرساخت‌های لازمه ایجاد شود.

مهدی کشاورز با اشاره به پرونده‌های بسیار زیاد بر زمین مانده در حوزه سرمایه‌گذاری و تجار که موجبات عدم اعتماد به سازمان را فراهم کرده بود، بیان داشت: پس از طی مراحل بررسی،  ۲۸ پرونده که در مدت زمان ۲ تا ۱۴ سال تعیین تکلیف نشده بود در این مدت زمان کوتاه تصدی مدیریت جدید به جریان افتاد که در نتیجه آن حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه حذف شده از دولت که در جزیره وجود داشت و نیازمند پیگیری پرونده ها بود، وصول شد. پرونده گل‌شهر با ارزش بالغ بر ۵۰-۶۰ هزار میلیارد تومان که اکنون در حال طی مراحل نهایی حقوقی و قضایی است.

وی با بیان اینکه نگاه ما نگاهی سطحی در حوزه تجارت نبوده است، اضافه کرد: در موضوع صنعت و تجارت ما در دو حوزه نرم‌افزاری قوانین و سخت‌افزاری زیرساخت‌ها وارد شدیم. به عنوان مثال برای بررسی عوامل بالابودن قیمت تمام شده تجارت و گردشگری در جزیره کیش، پیش‌نیازها و زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنیم. وقتی همه چیز فراهم بشود ولی باند فرودگاه نداشته باشیم مشکل برای تجار به وجود می‌ آید. نخستین کارگو هوشمند کشور نسبت به تجهیزات بسیار خاص به کار رفته که در مدت ۱۱ سال ۴۰ درصد و ۶۰ درصد طی ۹ ماه پیشرفت دارد. علاوه بر این ترمینال فرودگاه به عنوان یکی از زیرساخت‌ها ۷۲ درصد تا ابتدای امسال بوده که در مدت ۹ ماه به ۹۲ درصد رسیده و از یک ماه و نیم دیگر به مسافرگیری خواهد رسید. ۸ درصد باقی مانده برای بهره‌برداری و رسیدن به حداکثر ظرفیت حدودا یکسال تا یکسال‌ونیم به طول می‌انجامد. البته حوزه زیرساخت معطوف به باند فرودگاه نمی‌شود و ما از اکنون برای ورود مسافران در ایام نوروز سال‌ بعد و تعطیلات حتی سال‌های بعد می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. حل معضل دفع فاضلاب از دیگر زیرساخت‌هایی بود که ظرفیت از ۱۰ هزار متر مکعب به ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مدت ۴ ماه رسیده است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته برای حوزه‌ گردشگری در این منطقه، گفت: ۱۸ نوع گردشگری در دنیا شناسایی شده که با توجه به بوم منطقه‌ای کیش و براساس بررسی‌های انجام‌گرفته با ضریب وزنه متفاوت ۱۶ نوع از این مقدار داخل جزیره زیبای کیش قابلیت اجرایی شدن دارد، در صورتی که تاکنون توجه خاصی به این موضوعات نشده است. در رونمایی که از این بسته‌ها خواهیم داشت، انواع گردشگری دانش‌بنیان، خرید، فرهنگی، مذهبی، سالمندی، آموزشی، غذا، تندرستی و ورزشی و... برنامه‌هایی در دست اقدام داریم. به عنوان مثال در گردشگری ورزشی فقط ۴ تا زمین بین‌المللی ساخته شده که اولین زمین چمن هیبریدی یکی از این طراحی‌های اجرا شده می‌باشد. ۱۴ تا پورت تنیس در کمتر از ۴ ماه در سطح بین‌المللی آماده شده است. ظرفیت‌هایی وجود دارد ولی تاکنون به صورت گردشگری توده‌واری(حجم زیاد، بهره‌برداری کم) مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی با اشاره به گردشگری تندرستی و اینکه بهترین پزشکان را نسبت به دنیا داریم، بیان داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس پزشکان متخصص را از سراسر دنیا با امکانات زمین و مسکن جذب می‌کنند و با ساخت بیمارستان جذب توریست و سرمایه می‌کنند. چرا ما که دارای طب‌های بوعلی و سنتی هستیم نباید از این ظرفیت استفاده کنیم. اکسیژن موجود در جزیره کیش به صورت خالص است که می‌تواند در  گردشگری سبز و پایدار مورد استفاده قرار بگیرد. چرا باید خدمات پس از فروش صنعت فرش ایران به صورت متمرکز در کشور ترکیه باشد. اخیرا تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسیده تا بتوانیم این امکان را در داخل کشور به اجرا درآوریم. در حوزه گردشگری رسیدن به خواست مطلوب امکان‌پذیر نیست مگر اینکه مدلی درست در تعادل‌سازی میان بخش دولتی و خصوصی فراهم شود.

مهدی کشاورز در ادامه درباره میزان سرمایه‌گذاری جذب‌شده و برنامه‌‌های مدون برای جذب این مقدار سرمایه‌گذاری در دوره مدیریت خود، اظهار داشت: مجموع صادرات مناطق آزاد حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار طی یک‌سال گذشته بوده ولی در بحث سرمایه‌گذاری مبلغ چشمگیری نبوده است. براساس قوانین و محدودیت‌های ایجاد شده توسط این قوانین برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که اعداد متعاقبا به صورت دقیق‌تر اعلام خواهد شد.

وی درباره مصوبه یک ماهه اخیر در بورس بین‌الملل، افزود: در مورد جذب سرمایه‌گذار حدود ۷۰ میلیون دلار مصوب شد اما وقتی سرمایه‌گذار برای تامین مالی و پولی مشکل داشته باشد این موضوع جذابیت چندانی برای او نخواهد داشت. مصوبه بورس بین‌الملل یکی از این راهکارهاست که با استفاده از ظرفیت داخلی و بورس‌های بین‌المللی فعال، تلاش شده تا برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، این راه‌ها هموار گردد. بانک و بیمه آف‌شور در زمینه کمتر کردن ریسک‌های موجود برای سرمایه‌گذارانی است که در زمان تحریم‌ها با مشکل سرمایه‌گذاری و مالکیت قطعی زمین روبرو می‌شوند. البته مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی را درنظر گرفته‌ایم و در بحث اصلاح قوانین که به دنبال آن هستیم، اجرا خواهد شد.

کشاورز در خصوص اهداف مناطق آزاد و صادرات محور بودن آن، تصریح کرد: یکی از تاکیدات مکرر و فراوان رئیس جمهور در جلسات مختلف رسیدن به این گونه اهداف بوده است. مناطق آزاد دیگر کشورهای جهان در ابتدا توسط دولت‌ها آماده‌سازی می‌شوند و سپس مانند کشور عمان تسهیلاتی به آن تعلق می‌گیرد. در ایران این تسهیلات وجود ندارد و از طریق توسعه زیرساخت‌ها مانند عوارض و فروش زمین تامین می‌شود. لذا سرعت ما با بقیه کشورها زمانی باید بررسی شود که این زیرساخت‌ها ایجاد بشوند و سپس انتظار صادرات محور بودن را داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوال خبرنگار شمانیوز مبنی بر فعالیت‌های انجام شده در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: از نظر عموم، مسئولیت‌ اجتماعی در یک نگاه کلی می‌باشد در صورتی‌ که انواعی از مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد که بعضا مغفول مانده است، مثلا در حوزه آموزش، ذهن‌ها به سمت مدرسه‌سازی معطوف می‌شود در صورتی‌که علاوه بر این موضوع مبحث فرهنگی مهم می‌باشد. اولین کاری که از همکاران خواسته شده و در حال تدوین است؛ پس از شناخت صحیح از مسئولیت اجتماعی، شناخت نیازهای جزیره کیش می‌باشد. نیاز آموزش و ساخت زیرساخت‌های مربوط به آن و حوزه درمان دو موضوع اساسی می‌باشد که جزیره در این‌ سالها محروم بوده و برنامه‌های ما براساس آنها تدوین می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied