شمانیوز
شما نیوز

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد:

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات کشور ترکیه در امر صادرات

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات کشورهای موفق ، به ویژه کشور ترکیه در امر صادرات تاکید کرد .

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات کشور ترکیه در امر صادرات

علی نقیب با اشاره به تجربه موفق کشور ترکیه در بخش صادرات،رشد مستمراین کشور و تصاحب بازارهای کشورهای همسایه بیان داشت: ترکیه  استراتژی صادرات 2023 خود را در سال 2009 تدوین نموده و بیش از تمرکز بر اهداف کوتاه مدت، بر اهداف بلندمدتی تکیه کردکه بر روی تولید و صادرات تمرکز داشته‌است.

وی افزود: استراتژی صادراتی ترکیه بر پایه ارتقای تولید از بخش‌های با فناوری پایین به حوزه‌های با ارزش افزوده بالا و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های با فناوری بالا است و بر همین اساس صادرات محصولات با فناوری بالای ترکیه از 1583 میلیون دلار در سال 2009 به 3117 میلیون دلار در پایان 2019رسیده است.

نقیب تصریح کرد:  می توانیم با پرهیز از خام‌فروشی و صدور کالاهای فرآوری شده ، بهره‌گیری از تجربیات کشورهای موفق ، اعتماد  به بخش خصوصی تولیدگرا و صادرات ‌محور ، در جهت دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی در کشور حرکت نماییم  .

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با یادآوری مزیت موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه گفت: برخی از کشورهای اطراف ما مزیت‌های صادراتی از جمله انرژی ارزان، نیروهای ماهر و متخصص و راه‌های ارتباطی زمینی و دریایی را ندارند و برای صادرات و واردات نیازمند استفاده از پتانسیل و ظرفیت ژئوپوتلیک ایران می‌باشند ، لذا ما می‌توانیم با بهره‌مندی ازمتخصصان و تربیت کارگران ماهر در کشور اشتغالزایی قابل قبولی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به دشواری و چالش‌های پیش روی صادرکنندگان تاکید کرد: تحریم ها ، مداخلات دولتی و وضع عوارض گمرکی بالا موجب تاثیر منفی بر روند صادرات کالا و افزایش قیمت تمام شده نهایی محصول شده و در نتیجه از توان رقابتی کالا در بازارهای شدید رقابتی جهانی بکاهد .

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی ابراز امیدواری کرد : با حمایت‌های دولت در رفع مقررات زاید و دست و پا گیر داخلی از پیش پای صادرکنندگان کشور در شرایط پرفراز و نشیب کنونی، بتوانیم شرایط تولید محصولات با کیفیت داخلی و نفوذ به بازارهای منطقه‌ای را سرعت بیشتری ببخشیم .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied