شمانیوز
شما نیوز

با حضور وزیر صمت انجام شد:

رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی

مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس برگزار شد.

رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی

مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت صمت در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم همچنین مصطفی نخعی نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی اقدام صورت گرفته را بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: امیدواریم این طرح مقدمه ای برای ایجاد تحول در استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی باشد.

نخعی گفت: یکی از مواردی که همیشه در استان خراسان جنوبی از آن یاد می شد استفاده از ظرفیت های معدنی است اما به دلیل اطلاعات کم و ناقص از وجود ظرفیت ها می توان گفت اقدام صورت گرفته اطلاعات ما را در مورد ذخایر منطقه تکمیل می کند که می تواند ما را به تولید ثروت نزدیک کند.

وی ضمن تاکید بر تسریع در پروژه انتقال آب به منطقه گفت: اگر بناست ظرفیت های معدنی به ثروت تبدیل شود بدون ایجاد زیر ساخت های لازم مثل تامین آب و برق مقدر نخواهد شد و ما از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت می خواهیم بر توسعه و تکمیل زیر ساخت ها تاکید کنند.

شاهد تحول جدی در حوزه اکتشافات هستیم

در ادامه این مراسم همچنین محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد تحول جدی در بحث اکتشاف معادن هستیم و باید اساس اقتصاد کشور بر روی معادن قرار گیرد تا اقتصاد فعال و پویا شود.

وی افزود: بحث اکتشاف مهم و اساسی بوده که وزیر محترم صمت بر آن تاکید دارد و امیدواریم با این اکتشاف ها زمینه برای بهره برداری بهتر از معادن صورت گیرد، خصوصا در استان هایی مثل خراسان جنوبی که به تولید ثروت احتیاج دارند.گفتنی است.

انجام اکتشافات سیستماتیک برای اولین بار در یک طرح زمین شناسی مورد توجه قرار گرفت

در این مراسم علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر وجود 7 درصد از ذخایر معدنی دنیا در کشور ما و رتبه نخست ایران در این خصوص در جهان به ارائه مشخصات این طرح پرداخت و گفت: اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی از مهر ماه سال 1400 آغاز شد و در طول یک سال به سرانجام رسید که این زمان در سال های گذشته تا 4 سال نیز به طول می انجامید.

وی با اشاره به ویژگی های این پروژه گفت: تغییر پارادایم های اکتشاف، انجام اکتشافات سیستماتیک، آموزش درون و بیرون سازمانی، ارتقا فعالیت های آزمایشگاهی، انجام برخی مراحل آزمایشگاهی در محل پروژه و بایگانی سیستمتیک نمونه برداشتی از جمله مواردی بود که برای اولین بار در یک طرح زمین شناسی مورد توجه قرار می گرفت.

لازم به ذکر است که مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و مهر ماه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی تهیه شد و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارش‌های منتشر شده است.

این طرح با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و با مشارکت تمامی مولفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تامین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد.شناسایی ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل برای نخستین بار در شرق کشور، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی، شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن، روی، همچنین شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها، کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌ پنجاه‌ هزارم برای نخستین بار در کشور از جمله دستاوردهای این پروژه است.

 

شاتا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied