شمانیوز
شما نیوز

در نشست خبری امروز صورت گرفت؛

وعده رئیس سازمان بورس درباره افشای سوابق تخلف مدیران بورسی

رئیس سازمان بورس در نشست خبری امروز خود عنوان کرد: دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهاد‌های مالی تدوین شد. با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهاد‌های مالی هم منتشر خواهد شد.

وعده رئیس سازمان بورس درباره افشای سوابق تخلف مدیران بورسی

رئیس سازمان بورس امروز سه شنبه در سومین نشست خبری خود ضمن تشریح عملکرد یک ساله عنوان کرد: دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهاد‌های مالی تدوین شد. با اجرای این قانون نام متخلفان مدیران نهاد‌های مالی هم منتشر خواهد شد. بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور، قانونی بوده که ۱۳ سال بر زمین مانده و از این پس اجرایی خواهد شد.

مجید عشقی همچنین به ارائه گزارش عملکرد یک ساله خود در سازمان بورس پرداخت و گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مشکلاتی درباره بودجه وجود داشت، تصمیم‌هایی اخذ شد که برخی در بودجه اعمال و برخی در زمان تصویب اجرا شد و به آرامش نسبی که در بازار از سمت بودجه بود از جمله نرخ خوراک و سوخت صنایع و بحث‌های مشابه انجامید.

رئیس هیئت مدیره سازمان بورس اظهارداشت: موضوع بعدی پرداخت سود سهام عدالت بود که سال گذشته به صورت یکجا پرداخت شد. اقدام دیگری که بازار سرمایه پیگیر بود موضوع پرداخت الکترونیکی سود مجامع بود که دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما با پیگیری‌ها در قانون بودجه هم به صورت قانون درآمد و در حال اجرا می باشد.

عشقی ادامه داد: موضوع بعد هم سود‌های رسوبی در شرکت‌ها بود که با توجه به اطلاعات سمات این سود‌ها شناسایی و پرداخت شد و همچنان این مطالبه‌گری برای پرداخت سود‌های رسوبی ادامه دارد.

وی در ادامه با تاکید بر تقویت ساز وکار صندوق تثبیت و توسعه بازار و منابع مالی، نمایش عمق مظنه را یکی از تابو‌های بازار دانست و گفت: اکنون عمق مظنه برای همه نمایش داده می‌شود که باعث شده است اطلاعات به صورت متقارن در اختیار فعالان بازار قرار گیرد.

رئیس سازمان بورس افزود: با مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی در زمینه اصلاح قوانین و مقررات برای توسعه بازار و همچنین مواردی مانند لایحه مدیریت تضاد منافع که تاکنون در بازار سرمایه مورد بررسی نبوده است، داشته‌ایم.

موضوع دیگری که مجید عشقی به آن اشاره کرد، دستورالعمل تخلفات در بازار سرمایه بود. وی در این زمینه عنوان کرد: مقررات دستورالعمل تخلفات پراکنده بوده و رویکرد این است که با اصلاح و رفع مشکلات برای تخلف زدایی، مانع تخلفات به صورت سیستمی شویم.

وی در ادامه بیان کرد: دستورالعمل حاکمیت شرکتی تصویب شده و ابلاغ خواهد شد. در این دستورالعمل ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است. با رعایت نشدن دستورالعمل برخورد جدی خواهد شد. دستورالعمل ضوابط پذیرش شرکت‌های استارتاپی منجر به ورود تپسی بود. امیدواریم شرایط پذیرش در این حوزه برای ورود بیشتر این شرکت ها، تسهیل شود.

رییس هیئت مدیره سازمان بورس در ادامه با اشاره به گذر بورس از یک دوره پُرچالش، گفت: برنامه‌های مختلفی از اوایل مهر ماه پارسال در سه محور و در حوزه بازار سرمایه تعریف و تلاش‌های گسترده‌ای برای رسیدن به اهداف انجام شد.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه از یک دوره پر چالشی گذر کرده و در دو سال و نیم گذشته مسایل مختلفی در بازار رخ داد و منجر به ایجاد فضای روانی در بازار شد.

عشقی در ادامه عنوان کرد: وجود چنین فضایی باعث شد تا بازار سختی را برای سرمایه گذاران داشته باشیم که در این راستا معاملات بازار فراز و فرود‌های مختلفی را تجربه کرد.

رئیس سازمان بورس همچنین اظهارداشت: نقش رسانه در کنترل فضای روانی، مطالبه گری شرکت‌ها و نیز ایجاد شفافیت آشکار بوده و عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

وی افزود: ١٠ راهبرد در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با تاکید بر منافع بلند مدت و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و ارتقای اثربخشی و هوشمندسازی نظام نظارتی در نظر گرفته شد.

عشقی خاطرنشان‌کرد: در راستای تقویت بسته ۱۰بندی حمایتی دولت از بازار سرمایه و پیگیری مستمر حُسن اجرای مفاد مختلف آن براساس تاکید رئیس‌جمهوری در بهمن ۱۴۰۰، پیگیری و تعیین چگونگی محاسبات و اعمال سقف برای نرخ خوراک و سوخت صنایع، پیگیری تثبیت فرمول نحوه محاسبات حقوق دولتی معادن، پرداخت سود سهام عدالت حدود ۴۵ میلیون نفر و سود‌های رسوبی که در شرکت‌ها مانده بود، انجام شد که این اقدامات ادامه‌دار خواهد بود.

رییس هیئت مدیره سازمان بورس در ادامه اظهاراتش اضافه‌کرد: اقدامات لازم برای پرداخت الکترونیکی سود که مدت‌ها به دنبال آن بودیم، انجام شد.

عشقی خاطرنشان‌کرد: تقویت منابع و ساز و کار‌های عملکردی صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار و الزام به تخصیص ۱۰درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولت برای بازارگردان از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته بود.

رییس سازمان بورس در ادامه به افزایش میزان عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در چند وقت گذشته روند خوبی را در پیش گرفتیم و به‌تازگی پذیرش خودرو‌های پرتیراژ در این بازار انجام شد، اکنون هم عرضه‌ها با هماهنگی وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام است.

وی گفت: امیدوارم به جایی برسیم که همه عرضه‌های خودرو از طریق بورس کالا انجام شود و از این طریق روش‌های عحیب فروش خودرو جمع آوری شود.

عشقی عنوان کرد: مشکل خودروساز‌ها فقط بحث قیمت گذاری دستوری نیست، بلکه باید این مساله باید در اصلاح ساختار مالی، اصلاح مالکیتی و تصدی گری دولت دنبال شود که اکنون وزارت صمت پیگیر است و سازمان بورس هم اقدامات لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied