شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

نگاهی به عملکرد هلدینگ میدکو، یکی از 3شرکت برتر فلزی و فولادی در بازار سرمایه

شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با شعار استراتژیک «توسعه ما از معدن آغاز می‌شود» فعالیت‌های خود را در حوزه صنعت معدن و فلزات ایران از سال 1386 آغاز کرد.

نگاهی به عملکرد هلدینگ میدکو، یکی از 3شرکت برتر فلزی و فولادی در بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار شمانیوز؛ شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با شعار استراتژیک «توسعه ما از معدن آغاز می‌شود» فعالیت‌های خود را در حوزه صنعت معدن و فلزات ایران از سال 1386 آغاز کرد. با نگاهی به عملکرد «میدکو» طی 15 سال گذشته، رشد ارزش شرکت، با در نظر گرفتن تورم و کم کردن اثر آن، همچنان یکی از بهترین ارقام به ثبت رسیده در بازار سرمایه و همچنین اقتصاد ایران است. این شرکت با ارزش بازار حدود 250 هزار میلیارد تومان، در حال حاضر جزو ابرشرکت‌های فعال بورس تهران محسوب می‌شود.  

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، به صورت صددرصد خصوصی و سهامی عام است به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور، آغاز به کار کرده است. این هلدینگ به همراه مجموعه ای از شرکت های تابعه، در راستای تحقق اهداف و چشم‌انداز توسعه‌ای، قصد دارد در آینده نزدیک به هلدینگ معدنی صنعتی رتبه یک در منطقه خاورمیانه تبدیل شود و تمامی برنامه‌های خود را معطوف به این افق کرده است. در حال حاضر «میدکو» با 140میلیارد برگه سهم و شناوری حدود 20 درصد در بازار دوم بورس معامله می‌شود.

از معدن تا تولید محصول نهایی

حوزه اصلی فعالیت شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سرمایه‌‎گذاری در شرکت‌هایی است که در زمینه اکتشاف و انجام تحقیقات زمین شناسی متالورژی، استخراج و بهره برداری از معادن، تولید و فرآوری مواد معدنی و تولید شمش فعالیت می‌کنند. میدکو در بخش فعالیت‌های فرعی، به ایجاد کارخانه‌های آهن و فولادسازی و تولید کنسانتره، آهن اسفنجی، فولاد، کُک و لوله و کاتد مس مشغول است.

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا و تخصص و دانش فنی مدیران و کارکنان خود، عملکرد مثبت و بزرگی را در عرصه صنایع معدنی کشور و منطقه، شروع کرده است و تلاش می‌کند تا در بازه زمانی کوتاهی به یکی از شرکت‌های پیشرو ایران در این صنعت تبدیل شود.  

«میدکو» همچنین رکورد بالاترین سرمایه‌گذاری معدنی را در میان صنایع معدنی طی سال‌های اخیر ثبت کرده است. ازجمله اهداف و ماموریت‌های این هلدینگ را می‌توان در رشد ارزش سهام سهامداران، رضایت ذی‌نفعان، ارتقای رتبه جهانی، ایجاد ارزش پایدار و بلندمدت برای سهامداران از طریق طراحی و همچنین اجرا و توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد مدلی برای توسعه معدن و صنایع معدنی کشور برشمرد. ارتقای سطح مدیریت و فناوری و تاثیرگذاری و سهم آن در تولید ناخالص داخلی (GDP) موارد دیگری هستند که در میدکو به خوبی اجرا شده‌اند.

کدام شرکت‌ها تحت مدیریت میدکو قراردارند؟

عملکرد شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) نشان می‌دهد که تعداد زیرمجموعه‌های این هلدینگ در طول سال‌های اخیر افزایش یافته است و به 15شرکت می‌رسد. شرکت فولاد زرند ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت بابک‌مس ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت فروسیلیس غرب پارس (سهامی خاص)، شرکت فرآوران زغال سنگ پابدانا (سهامی خاص)، شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا (سهامی خاص)، شرکت مهندسی معیارصنعت خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکت بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه (سهامی خاص) ، شرکت کارآوران صنعت خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکت ماناساز (سهامی خاص)، شرکت سمنگان‌ترابر ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی خاص) ، شرکتWMI ، شرکت  GMI Project Ltd و شرکت معدنی جهان زیرمجموعه‌های میدکو محسوب می‌شوند.

پیش‌بینی سودسازی زیرمجموعه های «میدکو» در سال 1401

در گزارش عملکرد شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه، پیش‌بینی شده است که این شرکت سالانه 2هزار میلیارد تومان درآمد و 400میلیارد تومان سود خالص کسب کند.  که بخش بزرگی از این درآمد و سودآوری به شرکت‌های زیرمجموعه آن اختصاص دارد.  

 میدکو در سال مالی گذشته، از محل سود سهام زیرمجموعه‌های خود حدود 4هزار و 200میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده بود که نسبت به سال 99 با رشد 115درصدی همراه بود.  

مهم ترین پروژه میدکو بهره‌برداری از کارخانه فولاد سازبوتیا با ظرفیت تولید سالانه 5/1میلیون تن شمش فولاد است که افزایش سودآوری را در سال‌های آینده برای سهامداران درپی خواهد داشت.

جایگاه میدکو در صنعت فلزات اساسی

در حال حاضر میدکو رتبه سوم تولید کنسانتره سنگ آهن در ایران را با سهم 12درصدی از کل ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن کشور به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت، دارای رتبه دوم تولید فولاد خام در ایران با سهم 10درصدی از کل ظرفیت تولید فولاد در کشور است.

برنامه افق پنج‌ساله شرکت در زنجیره تولید، دستیابی به تولید سالانه 2/ 4میلیون تن فولاد، 5/ 7میلیون تن گندله سنگ آهن، 8میلیون تن سنگ آهن، 2/ 1میلیون تن کک، 1/ 1میلیون تن زغال فرآوری شده، 24هزار تن فروسیلیسیوم، 400هزار تن آهک و دولومیت، 50هزار تن کاتد مس، 12هزار تن لوله مسی و 500مگاوات برق در سال است.

خالص ارزش دارایی های (NAV)شرکت طبق آخرین صورت مالی ارائه شده در سه ماهه بهار1401 حقوق صاحبان سهام میدکو بیش از 66.370.526میلیون ریال بوده و سرمایه‌گذاری در سهام بورسی و فرابورسی صفر در نظر گرفته شده است. در نتیجه مازاد پرتفو بورسی شرکت هم صفر است. از آنجا که میدکو زیرمجموعه‌های ارزشمندی در پرتفو غیر بورسی خود دارد، بهای تمام‌شده پرتفوی غیر بورسی شرکت 63.956.973میلیون ریال است و مازاد ارزش پرتفو غیر بورسی میدکو با در نظر گرفتن رشد دارایی‌های خریداری شده طبق تورم در چند سال اخیر 1.390.235.079میلیون ریال برآورد می شود.

با این تفاسیر، خالص ارزش دارایی با اضافه کردن حقوق صاحبان سهم به 1.456.605.605میلیون ریال می‌رسد و سرمایه شرکت در آخرین گزارش ارائه شده 60.000.000میلیون ریال بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied