شمانیوز
شما نیوز

گام‌های موفقیت پتروشیمی اروند در مسیر دانش بنیان

شرکت پتروشیمی اروند با موفقیت در داخلی‌سازی به روش مهندسی معکوس و با توجه به تحریمی بودن برندها و به‌دلیل تخصصی بودن تجهیزات و نبود امکان تأمین قطعات یدکی از سازنده اصلی، زمان‌بر بودن تعمیرات و سرانجام کاهش تولید ناشی از تعمیرات و به‌منظور حفظ تداوم تولید مجتمع و جلوگیری از توقف تولید، اقداماتی را در راستای بومی‌سازی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان به انجام رسانیده است.

گام‌های موفقیت پتروشیمی اروند در مسیر دانش بنیان

به گزارش خبرنگار شمانیوز، مجتمع پتروشیمی اروند، حرکت‌های موفقیت‌آمیز و در خور تقدیری را به سمت داخلی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در مسیر دانش بنیان و ایده‌های پیشران نخبگان برای بومی سازی قطعات آغاز کرده و در این راه به موفقیت هایی دست یافته است. موضوعی که سبب شد تا علی عسگری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از روند مطلوب داخلی‌سازی این مجتمع تقدیر و چابکی شرکت و تولید محصولات و گریدهای جدید در این مجتمع را کاری مهم ارزیابی کند.

کنترل هزینه‌ها و موفقیت در افزایش فروش از دلایل بالاتر بودن میانگین نسبت سود ناخالص و خالص شرکت پتروشیمی اروند نسبت به میانگین صنعت پتروشیمی کشور است که در این راستا، بازدهی فروش نیز در پتروشیمی اروند نسبت به میانگین صنعت پتروشیمی کشور بالاتر است.

این شرکت در سال ۱۴۰۰ از واردکننده ‌محصول EDC به یکی از صادرکنندگان اصلی این محصول به بازارهای جهانی تبدیل شده که افزون بر نیاز خود، به عنوان مادر پتروشیمی‌های غدیر و بندرامام وظیفه‌ تامین خوراک شرکت‌های پیرامونی را برعهده دارد.

پتروشیمی اروند در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها با تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با نگرانی تمام تلاش خود را برای تامین قطعات و تجهیزات خود به کار می‌گیرند، توانست خود را از این شرایط جدا کند و هر سال افزایش تولید داشته باشد. این شرکت در تصمیم‌های خود و داخلی‌سازی فداکارانه اقدام کرده و کارهای بسیار بزرگی در این شرکت انجام شد که تداوم افزایش ظرفیت پتروشیمی اروند زمینه افزایش تولید دیگر شرکت‌ها شد.

داخلی‌سازی استراتژیک‌ترین تجهیزات و قطعات مورد نیاز این پتروشیمی با حمایت‌های این مجتمع از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌گیرد. چرا که اقدامات و برنامه‌های پتروشیمی اروند برای حمایت از تولید داخل و بومی‌سازی در حالی انجام ‌می‌گیرد که ایران اسلامی تحت شدیدترین تحریم‌ها در سطح بین‌الملل قرار گرفته است. مجتمع پتروشیمی اروند در نظر دارد قطعات یدکی کمپرسورها را با هدف جلوگیری از توقف تولید یا کاهش تولید واحد اس‌پی‌وی‌سی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی کند.

کمپرسورهای لیکویید رینگ شرکت پتروشیمی اروند با اعتماد به متخصصان داخلی، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به روش مهندسی معکوس بومی‌سازی شد. این کمپرسورها که در مجتمع وظیفه‌ ایجاد خلأ و هواگیری در فرآیندهای مختلف برای فیلتراسیون و تخلیه مخلوط‌های گاز و بخار برای خشک کردن را عهده‌دار هستند، نقشی حساس و حیاتی در روند تولید واحدهای CA/S-PVC/EDC/VCM پتروشیمی اروند ایفا می‌کنند.

بر اساس این گزارش، یکسال پس از اعتماد شرکت پتروشیمی اروند به شرکت‌های داخلی و بومی سازی تجهیز «سانتریفیوژ دکانتر» واحد SPVC، این مجتمع پتروشیمی با اعلام رضایت و موفقیت تجهیز ساخته شده، رسماً ایران را به باشگاه سازندگان این تجهیز – فنی تخصصی وارد کرد.

 پتروشیمی اروند در آستانه نخستین سال رونمایی از داخلی‌سازی یکی از استراتژیک‌ترین تجهیزات خود، با ابراز رضایت از کیفیت «سانتریفیوژ دکانتر» ایرانی، خبر از داخلی سازی دیگر سانتریفیوژها و قطعات مورد نیاز خود داد تا ارمغان‌آور خودباوری در صنعت پتروشیمی باشد.

پتروشیمی اروند از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس است که توانسته با عملگرایی در شعار حمایت از تولید داخل اقدامات و برنامه‌هایی را در جهت بومی‌سازی تحقق ببخشد و دانش ایرانی را بیش‌ از پیش با بی‌اثر کردن تحریم‌ها برای تامین برخی قطعات و تجهیزات موردنیاز با استفاده از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان به رخ جهانیان بکشاند.

پتروشیمی اروند که تاکنون موفق به داخلی‌سازی بیش از ۳۰ نمونه کاتالیست و مواد شیمیایی مصرفی مجتمع شده است، گام بلند دیگری برای ایرانی‌سازی برداشت تا تأمین همه کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مصرفی این مجتمع به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی سپرده شود. ۵۰ نوع کاتالیست و مواد شیمیایی در این مجتمع استفاده می‌شود که تاکنون ۳۲ نمونه از آن از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، داخلی‌سازی شده و با گام بلندی که در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» برداشته شده است، بناست حدود ۱۱ هزار تن مصرف مجتمع پتروشیمی اروند به شرکت‌های ایرانی سپرده شود.

بر اساس اعلام کمیته‌ خودکفایی مجتمع پتروشیمی اروند، اعتماد به شرکت‌های داخلی در شرایطی تحقق یافته که نمونه‌های خارجی کاتالیست‌ها و مواد شیمیاییمصرفی این مجتمع در دسترس بوده و امکان تأمین آن از خارج وجود داشته است، بنابراین با توجه به راهبرد شرکت مبنی بر قطع وابستگی به خارج و تأکید بر بومی‌سازی و بهره‌گیری حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، تأمین کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز به شرکت‌های ایرانی سپرده شده است.

کاربرد اصلی مواد مصرفی داخلی‌سازی‌شده در فرآیند تولید واحدهای کلرآلکالی، VCM و سرانجام تولید محصولات نهایی کاستیک، S-PVC و E-PVC بوده و در هفته‌های گذشته مجتمع پتروشیمی اروند موفق به شکستن رکورد تولید با بهره‌گیری از کاتالیست‌های ایرانی شده است‌.

هدف شرکت پتروشیمی اروند به‌عنوان تأمین‌کننده‌ اصلی کاستیک پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پی‌وی‌سی خاورمیانه، تحقق بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی مواد شیمیایی و کاتالیست‌های مصرفی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است‌.

تأمین مواد اولیه شرکت‌های پایین دستی و صنایع پیرامونی یکی از مأموریت‌های شرکت پتروشیمی‌ اروند به شمار می‌رود که سبب پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور شده است.این مهم در کنار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت خودکفایی و جاری‌سازی منشور حاکمیتی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از دیگر مأموریت‌های تعریف شده مجموعه پتروشیمی اروند است که می‌تواند منجر به موفقیت و رضایتمندی روز افزون سهامداران و ذینفعان مجموعه شود.

 

خبرنگار: الهام رجب لاریجانی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied