شمانیوز
شما نیوز

در کارگاه آموزشی گردهمایی مسینو مطرح شد:

تعدد افکار و پذیرش تفاوت‌ها نوآوری را ممکن می‌سازد

در اولین روز از گردهمایی نوآوری و فناوری «مسینو» شرکت ملی مس در مجتمع مس شهربابک، کارگاه توسعه زیست‌بوم نوآوری در صنایع بزرگ با حضور دکتر مصطفی کریمیان اقبال برگزار شد.

تعدد افکار و پذیرش تفاوت‌ها نوآوری را ممکن می‌سازد

دکتر کریمیان اقبال استاد پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در این کارگاه آموزشی که روز دوشنبه 28 آذر ماه در حاشیه گردهمایی نوآوری و فناوری «مسینو» برگزار شد، با اشاره به تجربیات بیش از سه دهه خود در ایجاد نوآوری در فناوری و صنایع گفت: نوآوری در جایی ممکن است که تعدد افراد و تنوع افکار و همچنین پذیرش این تفاوت‌ها وجود داشته باشد.

وی با معرفی مدلی به نام جنگل بارانی به آموزش اکوسیستم نوآوری در صنایع پرداخت و عوامل ایجاد این اکوسیستم را سرمایه، استعداد، ایده، پژوهشگران و سازمان‌های بازرگانی و دولتی بیان کرد و گفت: با تجمیع این عوامل یک اکوسیستم ایجاد شده سپس رشد کرده و تکامل می‌یابد.

 کریمیان اقبال، ایجاد اکوسیستم نوآوری در صنعت را نیازمند افراد کلیدی، موثر و چارچوب‌شکنی عنوان کرد که می‌توانند به نیروی انسانی جوان اعتماد کرده، کارها را با دیگران تجربه نمایند و به اشتباهات به عنوان تجربه‌ای برای آموزش بنگرند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بررسی شرکت‌های صنعتی دولتی و خصوصی، ایجاد نوآوری در شرکت های خصوصی را به دلیل آزادی عمل در تصمیم گیری، عدم وجود قوانین بی‌شمار و اثر پذیری کم آنها از مسائل سیاسی، آسان‌تر از شرکت‌های دولتی عنوان کرد و برای ایجاد اکوسیستم نوآوری در شرکت‌های دولتی توجه به توسعه فرهنگ نوآوری، استفاده از مدیران بخش خصوصی، ایجاد مراکز نوآوری و رشد و تدوین برنامه‌های راهبردی برای توسعه را حائز اهمیت دانست.

دکتر کریمیان با بیان این نکته که کشور ایران اگرچه در زمینه برخورداری از منابع و نیروی انسانی در رتبه ی بالایی در سطح بین المللی قراردارد، اظهارکرد:  در رابطه با استفاده از بهره‌وری از شبکه بندی فعالیت‌ها و استفاده از پتانسیل کارهای گروهی در رتبه پایین‌تری قرار دارد؛ این امر ناشی از توجه پایین به فرهنگسازی و عوامل نرم‌افزاری اکوسیستم نوآوری می باشد.

وی این نقص را مانند دره‌ای در مسیر توسعه کشور توصیف کرد و گفت: توجه به این نکته در اولویت کار مدیران نوآور و صنایع در حال توسعه قرار گرفته است.

گفتنی است این کارگاه با هدف بررسی ایجاد زیست بوم نوآوری در صنایع به خصوص صنعت مس و در راستای توسعه با حضور مدیران و سرپرستان مجموعه مس شهربابک تشکیل شد.

 

مس پرس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied