شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

نقش فولاد هرمزگان در توسعه و تکمیل زنجیره فولاد

شرکت فولاد هرمزگان به‌‌‌عنوان پیشرفته‌‌‌ترین کارخانه فولادی در کشور، برنامه ها و اهداف خود را در سال‌جاری را بر پایه تحقق شعار سال مبنی بر «تولید؛ دانش‌‌‌بنیان، اشتغال آفرین» قرار داده به طوری که با استفاده از دانش بومی در همه ابعاد تولید توانسته افزایش تولید و رکوردشکنی‌‌‌های پیاپی را به دست بیاورد که مشخص کننده اتخاذ استراتژی دانشی و صحیح است.

نقش فولاد هرمزگان در توسعه و تکمیل زنجیره فولاد

به گزارش شمانیوز، تاثیر توسعه و تکمیل زنجیره فولاد در اقتصاد ایران با توجه به هدفگذاری تولید 55 میلیون تن فولاد خام چشم‌انداز 1404 توسعه کشور و حدود 20 میلیون تن از این میزان برای صادرات نیازمند یک برنامه‌ریزی گسترده است. تحقق این هدف می‌تواند نقش صنعت فولاد در اقتصاد کشور را حتی پررنگ‌تر از امروز کند و این صنعت را به پیشران اقتصاد ایران بدل سازد. موضوعی که سبب شده تا بسیاری از شرکت‌های فولادی علیرغم چالش‌های محدودیتی انرژی‌های گاز و برق و مشکلات ناشی از تحریم‌ها به تکاپو و تلاش بیفتند تا سهم خود را در توسعه اقتصاد ملی کشور بیشتر کنند.

شرکت فولاد هرمزگان نشان داده که بدون توجه به این محدودیت‌ها، روبه‌جلو حرکت کرده و توقف‌ناپذیر است و حتی در برنامه‌های کلان خود طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در نظر گرفته است. آمار تولید شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر همواره روندی صعودی داشته و این شرکت دائما در حال ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه جدید در تولید محصولات بوده است.

فولاد هرمزگان یکی از شرکت‌هایی است که سابقه بسیار خوبی در صنعت فولاد دارد و بیش از 11 سال از بهره‌برداری از نخستین واحد تولیدی آن می‌گذرد. حفظ و استمرار تولید کیفی بر اساس استانداردها، پارامترهای روز و شرایط خاص این صنعت، در سرفصل کاری فولاد هرمزگان قرار گرفته است.

 از ابتدای تولید شرکت فولاد هرمزگان تاکنون سهم هزینه‌ای و تعدادی تولید و تأمین از داخل روند افزایشی داشته که این روند از نظر تعداد سفارش در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵ درصد از کل تعداد سفارش‌ها و ۵۲ درصد از هزینه‌های تأمین، مربوط ‌به سفارش‌های تأمین از داخل بوده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد مبارکه در خصوص عملکرد فولاد هرمزگان می‌گوید: «در برنامه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان نیز برنامه توسعه ظرفیت تا 3 میلیون تن تعریف شده و یک برنامه دیگر با مشارکت و سهام‌داری این شرکت تحت عنوان «ستاره سیمین» هرمز در دست اقدام است. همه این مسائل گویای آن است که در استراتژی تولیدی که فولاد مبارکه برای آینده خود ترسیم کرده، فولاد هرمزگان نقش بسیار اساسی ایفا می‌کند.»

میزان تولید، فروش، نسبت‌های مالی، صادرات، سودآوری، ایجاد ارزش‌افزوده و… پارامترهایی است که فولاد هرمزگان در آن‌ها جزو شرکت‌های شاخص صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید. میزان سودآوری این شرکت در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته که بخش اعظم آن به ساختار مدیریتی بازمی‌گردد که با تعامل با بخش‌های مختلف حاصل می‌شود.

برهمین اساس، شرکت فولاد هرمزگان در راستای حمایت از بومی‌سازی و سازندگان داخلی اقدام به پرداخت ۶۰ درصد پیش‌پرداخت نموده و همچنین تسهیل در دریافت ضمانت‌نامه‌ها برای خریدهای بومی‌سازی را در دستور کار خود قرارداده است.

صرفه‌جویی ارزی در بخش بومی‌سازی در سال جاری و براساس گزارش اعلام‌شده به سازمان صنعت معدن تجارت حدود ۴۱۸ هزار دلار بوده که این مبلغ صرفه‌جویی مربوط به ۲۶ ردیف کالااست که توسط ۱۹ واحد کارگاه داخلی و یک واحد دانشگاهی انجام شده است.

علاوه بر موارد فوق می‌توان به مدیریت زنجیره تأمین کالا و خدمات در فولاد هرمزگان پرداخت. زنجیره‌ای که به عنوان یک جریان پویا که دارای اجزای ثابت مستمری مانند گردش اطلاعات، کالا، خدمات و منابع مالی بین واحدهای خرید و تأمین‌کنندگان شامل سازندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان است و کارایی آن از طریق سودآوری یا ارزش زنجیره تأمین حاصل از اختلاف ارزش محصول و هزینه‌های تأمین  قابل ارزیابی است.

معاونت خرید شرکت فولاد هرمزگان با هدف تأمین پایدار، اقتصادی، به‌موقع و باکیفیت در ساختار سازمانی خود دارای بخش‌های مختلف مدیریتی مانند خرید مواد اولیه و مصرفی، خرید تجهیزات و قطعات یدکی برق و مکانیک، امور قراردادها، مدیریت برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید و کنترل مواد است که در سال جاری با راه‌اندازی سیستم گزارش‌های آنلاین و عارضه‌یابی فرایند و رفع موانع و حذف گلوگاه‌ها اقدام به خرید اقتصادی کالاهای استراتژیک نموده تا بتواند با کاهش بهای تمام‌شده کالاهای اساسی ارزش زنجیره تأمین را بهبود دهد.

باتوجه به فعالیت‌های ذکرشده تعداد هزارو ۸۹۴ شرکت داخلی اعم از پارک علم و فناوری، دانش‌بنیان و غیره معادل ۳۰ درصد کل وندورلیست شرکت فولاد هرمزگان در سامانه مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان این شرکت وجود دارد، همچنین فرای

ندهای حمایتی، از طریق لحاظ کردن امتیاز دانش‌بنیان در ارزیابی‌های ورودی، می‌تواند نقش مهمی در استقبال از این دست شرکت‌ها جهت ورود به وندور داشته باشد.

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت فولاد ایران و از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه با برنامه‌های عملیاتی و طرح‌های به روز در راستای بهینه‌سازی عملکرد و فعالیت‌های خود با بهره‌مندی از آخرین دانش و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های پیشران توانست به یک عملکردی فوق‌العاده در افزایش تولید و اشتغال‌زایی دست پیدا کند.

همچنین این شرکت توجه بسیار ویژه‌ای به منابع انسانی و کارکنان خود دارد که در شرایط بسیار خاص جغرافیایی و آب و هوایی بندرعباس فعالیت می‌کنند و در واقع این کارکنان هستند که تولید را راهبری می‌کنند و پیش می‌برند.

شرکت فولاد هرمزگان برای تحقق چشم‌انداز 1404، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکندگان محصولات فولادی جنوب کشور با توانایی تولید دو میلیون تن فولاد خام و ورق عریض با گرایش به محصولات ویژه و حضور اثربخش در بازارهای صادراتی را هدف خود قرار داده است.

گفتنی است؛ هفته گذشته با حضور مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از فولاد هرمزگان به‌عنوان موفق‌ترین شرکت در حوزه مالیاتی گروه فولاد مبارکه تقدیر به عمل آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied