شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان خبر داد

برنامه ۱۰۰ میلیون یورویی امسال در حوزه بومی‌سازی

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در یک نشست صمیمانه با اصحاب رسانه پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال جاری و ارائه برنامه‌های آتی و چالش‌های پیش‌رو از رشد ۴۰ درصدی در حوزه بومی‌سازی و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

برنامه ۱۰۰ میلیون یورویی امسال در حوزه بومی‌سازی

به گزارش شمانیوز، امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در حاشیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شمانیوز، درخصوص آمار و ارقام بومی‌سازی تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در صنعت فولاد، گفت: امسال یک برنامه ۱۰۰ میلیون یورویی در بومی‌سازی در دستور کار فولاد خوزستان قرار داشت، که تا امروز و براساس گزارش ۹ ماهه سال جاری نزدیک به ۸۰ درصد این برنامه‌ها در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات انجام شده است که ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به توان و ظرفیت کشور ایران و منابع عظیم معدنی و نیروی انسانی متخصص مهمترین شرط خودکفایی در بسیاری از حوزه‌ها را خودباوری عنوان کرد و افزود: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر در کشور ایران نقش بسیار تاثیرگذاری را در تولید ناخالص داخلی ایفا می‌کند. در سنوات گذشته بیش از ۲۵ درصد در بحث تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز به کشورهای دیگر وابسته بودیم که الحمدلله امروز به واسطه اتکا به توان نیروی داخلی این عدد به نزدیک یک هشتم و در برنامه تعریف شده صنعت فولاد ان‌شاءالله به یک شانزدهم وابستگی خواهد رسید.

وی درخصوص مباحث تعریف شده در حوزه بومی‌سازی افزود: در حال حاضر صنعت فولاد یک‌قدم جلوتر حرکت می‌کند و در زمینه بومی‌سازی اقدامات مختلفی انجام شده است. مجموعه فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده فولاد کشور با تولیدی معادل ۳.۸ میلیون تن در سال است. در حوزه صادرات به عنوان بزرگترین صادرکننده کشور حدود ۲ میلیون تن در سال گذشته صادر کرده که این رقم نزدیک به ۳ درصد ارز حاصله در کشور را به صادرات شرکت فولاد خوزستان اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل فولاد خوزستان تصریح کرد: در یک دهه گذشته این مجموعه فولادی با اعتقاد و اعتمادی که به توان شرکت‌های داخلی داشته، بالغ بر ۲۵ هزار قطعه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو را توانسته بومی‌سازی کند. به عبارتی شاید برای اولین بار این قطعات در مجموعه فولاد خوزستان به واسطه ریسک پذیرفته‌شده در جایگزین قطعات و اعتماد به شرکت‌های داخلی با همت مدیران و کارکنان این مجموعه توانستیم بومی‌سازی را به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی در حوزه بومی‌سازی قطعات مختلف کوره‌ها و نسوزها افتاده است، ادامه داد: در حوزه‌ کاتالیزورها و کاتالیست‌هایی که در صنایع احیا استفاده می‌شود، کارهای خوبی انجام شده که خیلی از اینها برای اولین بار در فولاد خوزستان پس از گذراندن تست و آزمایش به مرحله نیمه‌صنعتی و صنعتی رسیده و شاید بتوان گفت که فولاد خوزستان در این زمینه پیشرو بوده است. تقریبا نزدیک به ۸۰ میلیون یورو از ابتدای سال تاکنون برای انجام کارهای مختلف در حوزه بومی‌سازی سرمایه گذاری شده است.

ابراهیمی با اشاره به نامگذاری سال جاری در قالب دانش‌بنیان‌ها، رشد ۴۰ درصدی امسال نسبت به سال گذشته را در بومی‌سازی قطعات فولاد خوزستان یادآور شد و افزود: بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر در مجموعه فولاد خوزستان در حال فعالیت هستند. با توجه به گلایه شرکت‌های کوچک در ورود به وندورها، سیاست‌های تسهیل‌گر و اقداماتی را برای اخذ مجوزها از هیئت مدیره و سهامدار محترم به انجام رساندیم که سبب بروز اتفاقات مهم و خوب در حوزه دانش بنیان شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به سوالی مبنی بر چالش‌های تامین انرژی گفت: متاسفانه در دو سال اخیر تأمین انرژی به چالش صنعت فولاد تبدیل شده است به طوری که هر سال محدودیت گاز مورد استفاده در صنایع فولادسازی یک‌ماه جلوتر از سال گذشته آن اعمال می‌شود. این در حالی است که گاز به عنوان یک تکنولوژی تولید که عامل احیا شونده گندله را تبدیل به آهن اسفنجی می‌کند. گاز یک مزیت رقابتی در تولید مطرح است که کل مصرف گاز عددی نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب در صنعت فولاد می‌باشد. همانگونه که مستحضر هستید تقریبا نزدیک به یک میلیارد مترمکعب استخراج گاز داریم که از این مقدار ۸۲۰ تا ۸۳۰ میلیون مترمکعب آن به شبکه‌های انتقال گاز تزریق می‌شود. عددی بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب گاز با توجه به شرایط پیک و دمایی در حوزه مصارف خانگی، ۴۰ میلیون متر مکعب در فولاد و ۳۵ میلیون مترمکعب در پتروشیمی و مابقی در مباحث صنایع فولادی و دیگر صنایع مصرف می‌گردد.

ابراهیمی میزان مصرف گاز خانگی را در حدود 5/1 برابر کل مصرف صنعت فولاد عنوان کرد که در توقف تولید محصولات فولادی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که با ۱۰ درصد افزایش کل صنعت فولاد تعطیل می‌شود و اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی و کاهش در مصرف گاز خانگی به وجود بیاید، کل صنعت فولاد احیاء می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه میزان کاهش‌ها و توقف‌ها به خاطر قطعی گاز شدیدتر شده است به نحوی که شرکت‌هایی مانند؛ فولاد خراسان یا شرکت‌های منطقه سناباد و فولاد قائنات که در شرق ایران و انتهای خطوط انتقال گاز و سرخس قرار دارند، حدود دو ماه‌ونیم تولید آنها به صفر رسیده و هم اکنون ۴۰ درصد ظرفیت شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی به علت کمبود و قطعی گاز بلا استفاده مانده است. در نتیجه فولادسازی ما نزدیک به ۲۰ درصد کاهش تولید داشته که تا به امروز تناژ از دست داده در مجموعه فولاد خوزستان حدود ۷۰ هزار تن تولید به خاطر اعمال محدودیت و قطعی گاز بوده است. متاسفانه این رقم تا پایان سال قطعا افزایش پیدا خواهد کرد که نیازمند ارائه راهکارهای جبرانی و مهمترین آنها بحث اصلاح الگوی مصرف می‌باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد با چالش بسیار جدی در سال‌های آینده روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، مباحث مربوط به الزامات محیط زیستی را با توجه به گسترش شهر اهواز تا نزدیکی کارخانه را از اولویت‌های این مجموعه برشمرد و تصریح کرد: پروژه‌ای را در مجموعه با دستور هیئت مدیره و سهامدار محترم مبنی بر نوسازی خطوط تولید فولادسازی را در دستور کار قرار داده ایم. در فاز اول نوسازی واحد ریخته‌گری با یک تکنولوژی اروپایی در پروژه اسلب عریض در حال اجراست که امیدواریم ظرف دوسال آینده وارد مدار بشود و مجموعه فولاد خوزستان را به سبد تولیدکنندگان اسلب عریض که در حال حاضر فقط فولاد مبارکه و جهان آرا تولیدکننده آن هستند برای تامین خوراک شرکت‌هایی همچون فولاد اکسین اضافه کنیم. در حوزه کوره برنامه‌ای داریم تا ۶ کوره موجود را به ۴ کوره تبدیل کنیم که در این راستا، در قدم اول توسعه سایت فولادسازی را به همراه تولید کوره هفتم قراردادیم که تا اواسط سال آینده تکلیف پیمانکار این کوره مشخص می‌گردد. پس از راه‌اندازی کوره هفتم ظرف ۵سال آینده با شرط ثبات در تولید 8/3میلیون تن از شش کوره به چهار کوره می‌رسیم که در نتیجه تحقق این مهم میزان مصرف گاز تا ۳۰ درصد کاهش، افزایش تولید تا ۴/۴ میلیون تن و وضعیت آلایندگی بسیار متفاوت نسبت به شرایط فعلی خواهد بود.

 ابراهیمی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا سال ۱۴۰۴ میزان تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن افزایش یابد و ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات فولاد داشته‌باشیم. اگر هرحوزه‌ای در حیطه خود عمل کند و صنایع در زمینه صنعت و معدنی‌ها در حوزه معدن قرار بگیرند، با توجه به افق برنامه‌ریزی شده طی چهار سال آینده قرار است ۳۶ میلیون تن فولاد در کشور به مصرف داخلی و  ۲۰ میلیون تن آن به کشورهای خارجی صادر شود که این می‌تواند درآمدهای خوبی را برای صنعت فولاد و کشور ایجاد کند.

وی در خصوص مشکلات مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد، افزود: ما اعتقاد داریم که اقتصاد یک موجود زنده است و بازار هم بر مبنای عرضه و تقاضا می باشد و قیمت‌گذاری دستوری می تواند  چالش‌های زیادی را برای صنایع بزرگ و به خصوص صنعت فولاد کشور به وجود آورد.

درباره چالش‌های موجود در تامین مواد اولیه باید گفت؛ برای تحقق برنامه افق ۱۴۰۴، ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن مورد نیاز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که با توجه به ذخیره ۳/۳ میلیاردتنی سنگ‌آهن در کشور که در حال حاضر ناشی از کار اکتشافی در ۷درصد کشور می‌باشد، ظرفیتی بین ۱۳ تا ۲۰ سال را در کشور نیاز داریم که واقعا بسیار جای نگرانی است. چرا که علاوه بر به خطر انداختن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، طرح‌ و توسعه‌ها را نیز به مخاطره می‌اندازد. به نظر بنده مجوزهای صادر شده اخیر، غیرکارشناسی بوده که نیازمند تمرکز در حوزه اکتشاف، تامین سنگ‌آهن از خارج کشور، افزایش بهره‌وری معادن و بهبود ماشین‌آلات است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied