شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// با توجه به تولید قطعات انحصاری شرکت‌های اروپایی در داخل عنوان شد

جهادگرانی نمونه در عرصه تولید و خودکفایی

شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان بمدیریت عاملی مهندس امیر ایرانپور بابت عملکرد موفق در زمینه بومی سازی و اجرای پروژه های متعدد در سطح کشور مورد تقدیر قرار گرفت، موضوعی که سبب شد تا اصحاب رسانه برای درک بهتر موضوع با ایشان به گفت‌وگو بنشینند و ماحصل آن را در یک جمع‌بندی می‌توان ساخت قطعاتی عنوان کرد که در داخل برای اولین بار انجام می‌گیرد و از چالش‌های صنعت فولاد در تامین آنها به شمار می‌آمد.

جهادگرانی نمونه در عرصه تولید و خودکفایی

به گزارش شمانیوز، سازندگان قطعات و تجهیزات توانمند در سطح کشور وجود دارند که علیرغم وجود چالش های متعدد و تحریم‌ها دستاوردهای بزرگی را خصوصا در حوزه بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور رقم زدند و با خودکفا نمودن بخش های گوناگون صنعت فولاد کشور زمینه قطع وابستگی را فراهم می کنند که در خور تقدیر و شایستگی هستند. شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان یکی از این شرکت های جهادگردر عرصه تلاش و جهاد خودکفایی است که اخیرا مورد تقدیر گرفت.

برای درک بهتر شایستگی و علت تقدیر از این شرکت در عرصه تولید، خبرنگار شمانیوز در حاشیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در یک گفت‌وگوی اختصاصی با امیر ایرانپور مدیر عامل این شرکت، چند و چون ماجرا و دلیل انتخاب را از زبان خود ایشان جویا شد که به صورت خلاصه در این مطلب آورده شده است.

مهندس امیر ایرانپور، مدیرعامل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان در این باره گفت: تقدیر انجام شده در راستای توان شرکت در انجام پروژه های گوناگون در طول عمر کوتاه کاری خود در ذوب آهن اصفهان و سابر شرکت ها در کل کشور و خصوصا جهت انجام دو پروژه بومی سازی بوده است. یکی بحث ساخت قالب های مسی کریستالیزاتورهای بخش ریخته‌گری شرکت ذوب‌آهن است که یکی از چالش های صنعت فولاد کشور بوده و ما در نمایشگاه سال گذشته تفاهمنامه آنها را با ذوب آهن به امضاء رساندیم و تا پایان سال به مرحله تولید خواهیم رسید.این قالب ها سایز 150* 150 با شعاع 8000 میلیمتر میباشدو پس از انجام پروژه دانش فنی آن شامل محاسبات ،مشخصات فنی،اطلاعات پایه،نقشه ها،اطلاعات تفصیلی،مهندسی پایه و تفضیلی،مدلها،فرآیند تولید ،استانداردها و دستورالعمل ها در اختیار کارفرما قرارخواهد گرفت. این قالب‌ها از مواردی به شمار می‌رود که با تولید وتحویل آنها به خودکفایی و بی‌نیازی از خارج کشور خواهیم رسید. صرفه جویی ارزی این پروژه حدود ................ دلار در سال میباشد.

وی مورد دوم  را ساخت قفسه نهایی کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن عنوان کرد و افزود: در نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن که تولید ریل با مقاطع سنگین در آن انجام می‌شود، آخرین قفسه آن که قفسه چهارغلتکه یونیورسال است که جزو اصلی‌ترین و کارآمدترین قفسه نورد تولید ریل می‌باشد. ما در قالب تفاهمنامه‌ای که با شرکت ذوب‌آهن امروز به امضاء رساندیم، ساخت آن را شروع خواهیم کرد که برای اولین بار این قفسه در ایران ساخته خواهد شد. ابعاد این قفسه 7.5 *3.5*2.25 می‌باشد که از قطعات خیلی بزرگ با وزنی در حدود ۵۰ تا ۷۰ تن است که حدود ۱۰۰۰ قطعه ساختنی دراین قفسه به کار می‌رود. 

این تامین‌کننده شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه ساخت این قفسه کاملا به صورت بومی خواهد بود، تصریح کرد: نقشه‌ها و طرح‌های ساخت این قفسه آماده شده و در نهایت یک فاینال بوک کامل به شرکت ذوب‌آهن ارائه خواهیم داد. میزان صرفه‌جویی ارزی حاصله از ساخت این قفسه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون یورو است.  

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن، ادامه داد: حدود ۱۵۰۰ نفر نیروی متخصص در این شرکت فعالیت دارند که عمده مباحث مربوط به تولید و ساخت، تعمیرات، ساخت اسکلت فلزی و تجهیزات را به انجام می‌رسانند.در قالب پروژه تعمیرات مکانیکی این شرکت قادر به انجام تعمیرات در کلیه واحد های نیروگاهی سراسر کشور بوده و در قالب پروژه تعمیرات الکتریکی با در بر داشتن کارگاهی مجهز به بالاترین امکانات آمادگی سرویس و تعمیر موتورها و ترانس های برق در سایز های مختلف را دارا میباشد و آماده قبول سفارش از کل کشور بوده و از دیر باز در این امرذوب آهن اصفهان زبانزد و سرآمد بوده است.ذوب آهن اصفهان مجهز به بالاترین امکانات ساخت تجهیزات شامل کارگاههای ریخته گری ،اسکلت فلزی و ماشین کاری با قدمت بیش از 50 سال میباشد.یکی از کارگاههای در اختیار شرکت مهندسی و پویش ساخت کارگاه ریخته گری قطعات سنگین فولادی بوده که در ایران منحصر بفرد بوده و توانایی ریخته گری تا تناژ 400 تن در این کارگاه وجود دارد و درحال حاضر ساخت پاتیل برای ذوب آهن اصفهان،فولاد مبارکه،مس سرچشمه،فولاد آلیاژی،زرند کرمان و... را در حال انجام میباشد.انجام پروژه ها در قالب EPC در سالهای اخیر توسط شرکت بانجام رسیده و آمادگی لازم برای انجام در کل کشور وجود دارد.دفتر فنی بسیار توانمند با استفاده از بروزترین نرم افزارهای موجود در بخش فنی مهندسی مشغول به فعالیت بوده و علاوه بر طراحی اولیه تجهیزات مهندسی معکوس نیز انجام داده و به واحد ساخت ارجاع مینمایند.

 قطعا برای ساخت قفسه نورد ۶۵۰ از نیروهای متخصص جدیدی استفاده خواهیم کرد که در آینده برای تامین و ساخت قفسه‌های دیگر شرکت‌های داخلی از آنها بهره ببریم. این قفسه‌ها از کشورهای آلمان، ترکیه و چین وارد می‌شد که اکنون در ایران به صورت کاملا داخلی، تولید و بومی‌سازی می شود و برای تمامی شرکت‌های صنعت آهن و فولاد کاربرد دارد. این قفسه به دلیل چهار غلتکی بودن جزو سخت‌ترین قفسه‌ها می‌باشد و ما سخت‌ترین را برای ساخت انتخاب کردیم و مابقی قفسه‌ها به صورت دو غلتکی و آسانتر می‌باشند.

وی با بیان اینکه یک‌سال زمان اعلامی ما برای ساخت قفسه بوده است، تاکید کرد: پس از تحویل و گذراندن تولید اول، این قفسه برای دیگر شرکت‌ها و تولید انبوه در دست اقدام قرار خواهد گرفت، چرا که تمام شرکت‌های سراسر دنیا در صنعت فولاد و آهن نیازمند تهیه این محصول هستند اما هدفگذاری ما در ابتدای مسیر تامین نیاز داخل است و در آینده امکان صادر و فروش آن به خارج از کشور ممکن خواهد بود.

ایرانپور همچنین درباره کارگاه ولوسنتر افزود : پیش از این کلیه ولوهای ذوب آهن برای تعمیر به خارج از شرکت ارسال میشد که بر اساس دستور مدیر عامل ذوب آهن این کارگاه تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفت که از از ابتدای سال تا کنون حدود ۱۰۰ «ولو» تعمیر شده که برای ذوب آهن صرفه اقتصادی بالایی داشته است. ایشان افزود که با توجه به توان و دانش متخصصان و امکانات موجود آمادگی لازم جهت تعمیرات ولو های مختلف وجود دارد.لازم بتوضیح است که برخی از ولوهایی که مورد تعمیر قرارگرفته از رده خارج شده بوده که مورد سرویس و بهره برداری قرارگرفته است

مدیرعامل پویش ساخت در خصوص هاب تعمیرات لوکوموتیو و واگن در ذوب آهن اصفهان، گفت: تعمیرات لوکوموتیو در ایران توسط چند مرکز واقع در بافق، قم و تهران انجام می‌گیرد. یک کارگاه تعمیراتی در ذوب‌آهن وجود دارد که نسبت به دیگر جاهای موجود بزرگتر است و دارای امکانات بالایی برای این فعالیت می‌باشد. در گذشته این کارگاه برای تعمیرات لوکوموتیو‌ها و واگن های ذوب‌آهن مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اکنون طبق یک قرارداد این کارگاه (اعم از پرسنل و امکانات) به شرکت پویش ساخت واگذار گردیده است. شرکت مهندسی و پویش‌ ساخت ذوب‌آهن در حال حاضر این آمادگی را دارد تا با توجه به امکانات و نیروهای متخصص موجود خود در این حوزه، تمامی مراحل تعمیر واگن‌ها و لوکوموتیو را برای دیگر  شرکت‌ها به عنوان یک هاب مرکزی برای کل کشور به انجام برساند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied