شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// مجید بهزادپور مطرح کرد

افزایش نقش نظارتی بیمه مرکزی و کاهش مداخله در صنعت بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی ایران معتقد است که مقررات‌زدایی و اصلاح آیین‌نامه‌ها با هدف کاهش مداخله و افزایش نظارت بیمه مرکزی در این صنعت با رعایت حقوق بیمه‌گذاران در راستای جذب سرمایه‌گذاران جدید از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان برای فعالان این صنعت است که در این مسیر کاهش مسئولیت بیمه مرکزی در احراز صلاحیت از عدد ۱۶ به ۶ شرکت از نمونه‌های بارز آن می‌باشد.

افزایش نقش نظارتی بیمه مرکزی و کاهش مداخله در صنعت بیمه

به گزارش شمانیوز، مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی ایران در یک نشست خبری با حضور در جمع اصحاب رسانه، اهداف را بهترین مبنا برای بهتر درک‌کردن گزارش عملکرد بیمه مرکزی در صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: سند تحول که توسط دولت به بخش‌ها و اصناف ارائه شد، یکی از اقدامات مهم سال جاری بود که در ادامه این راه، سند تحول صنعت بیمه را می‌توان به عنوان یکی از کامل‌ترین اسناد به شمار آورد. بیش از ۲۲ بند هدفگذاری در این سند برای صنعت بیمه انجام گردیده که به صورت یک نقشه‌راه مسیر را برای مجریان روشن کرده است.

وی هدفگذاری‌های ۲۲ بندی سندل تحول بیمه را در چند محور اصلی؛ توسعه صنعت، تحول دیجیتال به عنوان یکی از موضوعات مهم در دوره گذار صنعت بیمه، آموزش در حوزه نیروهای انسانی و مردمی‌کردن صنعت بیمه با اولویت‌بندی نگاه به مشکلات جدی مردم، بیان کرد.

بهزادپور، بخشی از اقدامات بیمه مرکزی را در مبحث تحول دیجیتال، اظهار داشت: از ابتدای سال با تعریف پروژه‌های جدید در کنار راه‌اندازی پروژه‌هایی که طی سال‌های گذشته نیمه‌کاره رها شده بود را آغاز کردیم. این پروژه‌ها در زمینه‌های ارائه‌ محصولات، آسان‌سازی و تسهیل فرآیندهای بیمه‌ای و حتی در حوزه نظارت که رسیدگی به درخواست و مجوزها می‌باشد، تعریف شده است. بسیاری از این پروژه‌ها از لحاظ عملیات طراحی سامانه به انتها رسیده و آماده بهره‌برداری می‌باشد که امیدواریم با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی در هفته بعد رونمایی شوند. پروژه‌های کروکی آنلاین، بیماری، ثبت و تشکیل تکلف، راننده محوری، سوئیچ بیمه که با وجود حاشیه‌های فراوان آماده بهره‌برداری شده و همچنین پنجره واحد خدمات الکترونیک از دیگر نمونه‌های مطرح برای بهره‌برداری است.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در حوزه آموزش اتفاقات خوبی توسط پژوهشکده بیمه مرکزی برای صنعت بیمه رخ داده، اضافه کرد: راه الزام صنعت بیمه برای استفاده از تجارب بین‌المللی منجر شد تا همکاران چند سفر مؤثر را در این خصوص انجام بدهند که براین اساس تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های فعال بیمه در کشورهای مالزی و امارات نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقمندان با هدف رسیدن به استانداردهای بین‌المللی به امضاء رسید. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران درخصوص حکمرانی در صنعت بیمه با نگاه تربیت مدیران در دو بخش مربوط به بیمه مرکزی و فعالان صنعت بیمه منعقد گردید که تا دوسال آینده اعلام عمومی خواهد شد. دوره‌ها و کارگاه‌های خوبی توسط پژوهشکده در آذرماه سال جاری برای علاقمندان و فعالان صنعت بیمه برگزار گردید.

وی درباره تاسیس شرکت‌های جدید، گفت: در ابتدای شروع به کار با تعداد زیادی شرکت‌های متقاضی تاسیس روبرو شدیم که با جهت‌گیری انجام شده، تصمیم بر این شد که با مجوز شرکت‌های تخصصی در بیمه‌های زندگی و اتکایی موافقت شود. در همین راستا، به ۶ شرکت مجوز اعطا شد که عملکردی بالا محسوب می‌گردد، چرا که طی ۱۰ سال سابقه ۴ شرکت موفق به دریافت مجوز شدند. احتمال دارد تا پایان سال تعداد بیشتری مجوز دریافت کنند که نشان‌دهنده آمادگی صنعت بیمه در جلب سرمایه‌گذاری‌های جدید با توجه به بازار موجود و امکان بهره‌برداری از همه بازیگران این بازار است.

مجید بهزادپور، بحث تکافل برای نوآوری در حوزه محصول را به عنوان یک محصول جایگزین یا تکمیلی در کنار محصولات دیگر برشمرد و افزود: با توجه به نگاه‌های دیگر در این خصوص تصمیم گرفته شد تا پژوهشکده با انجام بررسی تمامی جوانب کار را متولی این امر باشد. با تشکیل شورای فقهی در پژوهشکده و استفاده از تجارب دیگر شرکت‌های فعال این صنعت در کشورهای خارجی قرار بر این شد تا تکافل به صورت محصول ارائه گردد و سپس در مرحله بعد با بهره‌گیری از تجارب این ارائه محصول و بررسی بیشتر به صورت یک نظام بیمه‌ای به شرکت‌هایی که به صورت خاص در این زمینه فعالیت می‌کنند، سپرده شود.

وی دستاوردهای برگزاری نمایشگاه در حاشیه همایش را بسیار مثبت ارزیابی و ادامه داد: مستندسازی دستاوردها و برگزاری نمایشگاه و در تکمیل آن سه‌شنبه‌های نوآوری که اغلب معرفی حوزه‌های اجرایی می‌باشد از جمله برنامه‌های تدوین‌شده در جهت تشویق فعالیت‌ها و ایجاد زمینه همه‌گیرتر در صنعت توسط مرکز نوآوری است. علیرغم موانع ابتدایی در تاسیس مرکز نوآوری فعالیت‌های هماهنگ این مجموعه با مرکز علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری ادامه پیدا کرد که امیدواریم با شکل‌گیری مرکز به صورت رسمی فعالیت‌های سه‌شنبه‌های نوآوری به آنجا منتقل می‌شود. راه‌اندازی پشتیبان مرکز داده که سال‌ها متوقف بود، اقدام بسیار مهم دیگری بود که به انجام می‌رسد.

رئیس بیمه مرکزی ایران با اشاره به انتشار اوراق بهادار بیمه اتکایی، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۹ و با تبصره مربوطه در قانون بودجه همان‌سال انتشار این اوراق به تصویب رسید. کار به صورت جدی پیگیری و آغاز شد و در این مسیر طولانی با همکاری سازمان بورس آیین‌نامه‌ مشترکی هم تنظیم شد، اما در آن سال که اولویت با بیمه‌ مرکزی بود، این کار به انجام نرسید ولی امسال به طور جدی این حرکت با در اولویت‌ قراردادن شرکت‌ها آغاز شد. بسیاری از شرکت‌ها اعلام آمادگی نمودند و مصوبه‌ای هم از شورای فقهی بورس در این باره اخذ شد. انتشار اوراق بهادار بیمه به خاطر انتقال ریسک به مردم یک تغییر نگاه جدی به حساب می‌آید. یکی از ایفای نقش‌های انتشار اوراق را می‌توان در کاهش نقش بیمه مرکزی از مداخله به نظارت عنوان کرد.

وی رویکرد اصلی بیمه مرکزی در حوزه مقررات‌زدایی و اصلاح قوانین را براساس شعار ابتدایی سال این صنعت که همان کاهش مداخله و افزایش نظارت است، عنوان کرد و گفت: در گذشته حدود ۱۶ سمت برای احراز صلاحیت توسط بیمه مرکزی وجود داشت که اکنون به ۶ سمت کاهش پیدا کرد، ضمن اینکه نظارت افزایش هم داشته است. آیین‌نامه ۱۰۲ پس از توقف طولانی در دستور کار شورا قرار گرفت که امیدواریم تا قبل از پایان سال نهایی گردد. آیین‌نامه سرمایه‌گذاری نیز با همان نگاه کاهش مداخلات و حذف قیدوبندهای مقرراتی برای افزایش سرمایه‌گذاری با رعایت حقوق بیمه‌گذاران در دستور بعدی کار قرار گرفته است.

بهزادپور، تشکیل پدافند غیرعامل با همکاری ستاد پدافند کشور که مبنایی برای کلیه سازمان‌ها قرار گرفت به همراه تدوین سند پولشویی با ملاحظات جدی در بررسی تهدیدات با همکاری مرجع مربوطه را از نمونه کارهای مهم انجام شده در سال جاری توسط بیمه مرکزی برشمرد.

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی باید به سمت نظارت و مدیریت صنعت بیمه حرکت کند، گفت: بنده به شخصه معتقدم بیمه مرکزی باید از عملیات بیمه‌ای به دور باشد و نقش نظارتی خود را افزایش دهد. به عنوان مثال عدد نقش بیمه مرکزی در بیمه اتکایی اجباری با توجه به ملاحظات سندیکا، کاهش داشته اما از نظر ما باید این عدد بسیار پایین‌تر باشد و اگر ما بخواهیم تصدی‌گری کاهش پیدا کند حتما باید ظرفیت‌سازی ایجاد گردد. در حوزه بیمه زندگی محصولات بسیار خوبی از طریق شرکت‌های تازه تاسیس همچون شرکت‌های کاریزما و شرکت‌هایی که دارای زمینه فعالیت از قبل مانند؛ خاورمیانه و باران ارائه‌ می‌شود و امیدواریم به عنوان یک راهبرد سهم بالایی را در پرتفوی صنعت بیمه به خود اختصاص دهد.

افزایش حق بیمه شخص ثالث ریلی برای پرداخت خسارت به حادثه‌دیدگان، قرارداد تحت پوشش قرارگرفتن ایثارگران و فرهنگیان با ورود مستقیم بیمه مرکزی و بیمه زائران اربعین از جمله کارهای مثبت انجام شده در سال جاری توسط بیمه مرکزی در صنعت بیمه است. همچنین بیمه درمان با همکاری بیمه سلامت و تامین اجتماعی به انجام رسید که انتقال اطلاعات از بیمه تکمیلی به سامانه اصلی وزارت بهداشت و درمان و حذف نسخه کاغذی آغاز شده است.

مجید بهزادپور در پایان به ارائه گزارشی از عملکرد بیمه مرکزی در ۱۰ ماه ۱۴۰۱ پرداخت و افزود: حق بیمه تولیدی این صنعت طی ده ماهه سال جاری ۶/۱۴۰ همت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/۵۵ درصد افزایش داشته است. تعداد بیمه‌نامه‌های صادره با ۱/۳رشد به عدد ۴/۵۵ میلیون فقره در این مدت رسیده است. مبلغ خسارت پرداختی صنعت بیمه ۳/۷۳ همت تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ بوده که رشدی ۴/۵۵ درصد را نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۰ کسب کرده است. ۵۶ میلیون فقره تعداد موارد خسارت‌های پرداختی تا انتهای ماه ابتدایی فصل زمستان بوده که افزایش ۹/۲۳درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. نسبت خسارت تقریبا ثابت با عدد 2/52 درصد بوده است. سهم بخش دولتی از حق بیمه ۸/۷۳ درصد و از خسارت 3/72 درصد، سهم رشته‌های بیمه از پرتفوی حق بیمه صنعت هم در حوزه شخص ثالث 1/30 درصد، درمان 6/27 درصد و زندگی 3/14 درصد در مدت ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ بوده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied