شمانیوز
شما نیوز

در هشتمین روز از دهه مبارک فجر، نخستین آیین نکوداشت مقام زن و تجلیل از زنان شاغل در گروه شستا برگزار شد؛

لزوم تقویت حضور زنان در عرصه‌های مختلف با حفظ هویت خانواده

در هشتمین روز از دهه مبارک فجر و در نخستین آیین نکوداشت مقام زن و تجلیل از زنان شاغل در گروه شستا که با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و ابراهیم بازیان مدیرعامل شستا در محل سالن همایش‌های گروه کشتیرانی برگزار شد، بر ضرورت استفاده مناسب از ظرفیت ارزشمند و راهگشای بانوان در همه بخش‌های این سازمان و نیز گروه شرکت‌های حوزه سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی تاکید شد.

لزوم تقویت حضور زنان در عرصه‌های مختلف با حفظ هویت خانواده

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در این مراسم با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از زنان گفت: در این دیدار رهبر معظم انقلاب تأکید کردند باید زنان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مشارکت بیشتری داشته باشند. باید برای این امر چاره‌اندیشی شود.

انسیه خزعلی، ضمن تبریک اعیاد رجب و گرامیداشت یاد امام و شهدایی که انقلاب را نگه داشتند، اولویت اول کشور را محرومیت‌زدایی اعلام کرد و افزود: برای ارتقاء، توانمندسازی و عزتمندی جامعه ایرانی، همان‌گونه که امام این هدف را برای ما ترسیم کردند، باید به هویت خود باز گردیم. روی پای خود ایستاده و مستقل شویم و در برابر زیاده‌خواهی‌ها بایستیم.

خزعلی گفت: امام به‌عنوان اینکه زنان پیشروان این حرکت هستند، زمینه رشد آنها را فراهم کرد. مقایسه آمارهای فعلی و قبل از انقلاب این مسئله را نشان می‌دهد. در گذشته ترک تحصیل برای فرزندان دختر 40 درصد بود که امروز به سه درصد رسیده است. فارغ التحصیلی بانوان از دانشگاه نیز به 60 درصد رسیده است.

وی بیان کرد: زنان رشد خوبی در همه بخش‌های دانشگاهی داشتند. رشد پسران هفت برابر زمان شاه و دختران 17 برابر بوده است. این نشان می‌دهد شرایطی در جامعه به‌وجود آمده است که دختران احساس امنیت کرده‌اند و وارد فضای آموزشی شده‌اند. همچنین شرایط پشتیبان دیگر مثل نبودن سربازی برای دختران سبب شده است که این رشد رقم بخورد.

خزعلی بیان کرد: در حوزه سلامت، وضعیت بی‌نظیر است. امید به زندگی از 56 در قبل از انقلاب به 78 سال ارتقاء یافته است. بهداشت در روستاها فراگیر شد و در سال گذشته چند بیمه خاص زنان و خانواده ایجاد شد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تاکید کرد: باید الگوی جدید با توجه به نقش چندگانه زنان در خانه و نقش‌های بی بدیلی که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند، ارائه دهیم. به فرموده مقام معظم رهبری، هیچ کس جایگزین زن نیست و نمی‌تواند جایگزین مادر و همسر شود.

 

جمهوری اسلامی نه نگاه متحجرانه به زن را قبول دارد و نه نگاه بی‌هویت غرب‌گرایانه

دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این مراسم ، با تأکید بر رسوخ‌ناپذیر بودن ایمان زنان ایران، گفت: دلیل این رسوخ‌ناپذیر بودن در روایتی از حضرت علی آمده است. به فرموده ایشان کسانی که محبت اهل بیت (ع) در دلشان رسوخ کرده باشد، ایمانشان از کوه احد استوارتر است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در شرایطی که دشمن تا بن دندان مسلح، از همه ابزارهای نفوذ و امپراطوری رسانه‌ای خود استفاده کرد تا هویتی که جمهوری اسلامی به زنان ما داده است را بگیرد، به دلیل ایمان زنان ایرانی در این توطئه و فتنه بزرگ و همه‌جانبه ناکام ماند چراکه زنان سرزمین ما به ایمان مسلح هستند و مثل کوه استوارند.

دکتر موسوی با اشاره به اینکه اگر در دل کسی محبت اهل بیت (ع) نباشد؛ حضرت علی می‌فرماید ایمانش مثل نمکی است که در آب حل می‌شود، افزود: زنان ما همان کسانی هستند که در کنار حضور فعال در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در کانون خانواده، تربیت فرزندانشان را به عهده دارند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی هم زنان حضور فعال داشتند. وقتی حضرت امام از پاریس پیام می‌دهد که زنان باید دوشادوش مردان به صفوف راهپیمایی بپیوندند، زنان به میدان می‌آیند. مردان و زنان ما در این انقلاب نقش مشابه داشتند.

وی افزود: زنان بعد از انقلاب در بخش‌های مختلف حضور یافتند. در جنگ حضورشان ملموس بود. از دامن همین زنان، شیرمردانی به عرصه آمدند که مقابل زیاده‌خواهی‌ها در اعصار مختلف ایستادند.

دکتر موسوی همچنین گفت: زنان ما در سال‌های پس از پیروزی اتقلاب اسلامی، در سازندگی و در صحنه‌های مختلف علمی حضوری فعال داشته‌اند و عمده زنان شاغل در شستا، زنان تحصیلکرده لیسانس و فوق‌لیسانس به بالا هستند.

وی یادآور شد: زنان ایرانی در عرصه تولید نیز حضوری فعال دارند. در صحنه‌های مختلف، بانوان ایرانی با ایمانی که وصل به محبت اهل بیت علیهم السلام و حضرت زهرا (س) است، مثل کوه احد ایستاده‌اند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به ملاقات با مادر شهید امیراحمدی از کارکنان این سازمان و شهدای اغتشاشات اخیر، مادر این شهید بزرگوار را استوار مانند کوه توصیف کرد و افزود: در این ایام دشمنان خیلی تلاش کردند تا امنیتی را که دستاورد انقلاب اسلامی است، تهدید کنند و در خیال خام خود و براساس محاسبات اشتباه در این مسیر روی زنان بسیار حساب کرده بودند اما پاسخ دندان‍‌شکنی از بانوان ایرانی دریافت کردند.

دکتر موسوی تأکید کرد: این نقش و جایگاهی است که ما در جمهوری اسلامی به آن مفتخر هستیم. جمهوری اسلامی نه نگاه متحجرانه به زن را قبول دارد و نه نگاه بی‌هویت غرب‌گرایانه را. نگاه جمهوری اسلامی به زنان، نگاهی است که الگویش الگوی مجسم و زنده‌ای در تاریخ اسلام است و در وجود نازنین حضرت زهرا رقم خورده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ما باید برای تقویت حضور زنان پرافتخار و موفق‌مان در عرصه‌های مختلف با حفظ هویت خانواده، تلاش کنیم.

وی با یادآوری اهمیت نقش زنان در نهاد خانواده، یادآور شد: دشمن مأموریت و برنامه‌ای دارد و می‌داند اگر هویت زن را از او بگیرد، در بقیه زمینه‌ها موفق خواهد شد. باید به نقش زن در محور خانواده توجه کنیم و شرایط را برای ورود بانوان به عرصه‌های مختلف فراهم کنیم.

دکتر موسوی با اشاره به ماموریت سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از شاغلان به ویژه زنان شاغل، افزود: طرح‌هایی را برای فراهم کردن آسایش و امنیت بانوان ایرانی، زنان خانه‌دار و کسانی که به هر صورت باید آینده و آسایش‌شان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، طراحی کرده‌ایم و پوشش بیمه فراگیر خانوده ایرانی را با تأکید رئیس جمهور محترم در این زمینه، ایجاد کردیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از انتصاب یک بانوی متخصص به‌عنوان مدیرهلدینگ سلامت برای اولین بار خبرداد و گفت: یک بانوی پرافتخار که مشاور بانوان سازمان تأمین‌اجتماعی و پزشک متخصص است را در رأس هلدینگ سلامت سازمان منصوب کرده و تلاش می‌کنیم با شناسایی ظرفیت‌های موجود از حضور بانوان بیش از پیش استفاده شود.

 

نقش‌دهی به بانوان از ضرورت‌های گام دوم انقلاب است

ابراهیم بازیان مدیر عامل شستا نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا و دهه فجر، این انقلاب را حاصل اراده امام امت و مشیت الهی دانست و افزود: سخن گفتن از دهه فجر بدون سختن گفتن از نقش بی‌بدیل بانوان، شاید سخنی ناقص تلقی شود. حضرت امام فرمودند بخش عمده بار انقلاب ما بر دوش زنان بود. زنان مشوق و محرک بودند. انقلاب را حمایت و هدایت کردند. به میدان آمدند و در میدان ماندند. امروز هم پای انقلاب هستند. نیمی از جامعه متعلق به بانوان است.

مدیر عامل شستا با اشاره به حضور و نقش‌آفرینی زنان در سطوح و حوزه‌های مختلف بیان کرد: امروز زنان موثر هستند. تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر بوده، اقدام می‌کنند و پیش می‌روند. اثرات، ثمرات و پیامدهای این حضور در چهل سال اول انقلاب بیش از پیش ظهور کرده است و در چهل ساله دوم باید بیشتر ظهور کند.

بازیان در زمینه لزوم مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی افزود: اساساً انقلاب بر مبنای مشارکت همگان شکل گرفت. برای این مشارکت باید در فرآیند و روند این نظام برنامه‌ریزی شود. در این زمینه اتفاقات مثبتی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده اما هنوز فاصله ما از نقطه مطلوب در به‌کارگیری بانوان قابل توجه است. نظام ما بدون حضور زنان و نقش موثر آنها کامل نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: نقش‌دهی به بانوان از ضرورت‌های گام دوم انقلاب است و یک راهبرد مبتنی بر تعالی و توانمندسازی منابع انسانی است. در این راهبرد حتما خانم‌ها مقدم هستند و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

دراین مراسم همچنین از 10 نفر از بانوان فعال و نخبه شاغل در هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا تجلیل شد.

 

روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied