شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو خبر داد

۸ پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو با اشاره به ظرفیت‌های بینظیر سفر و جاذبه‌های آثار تاریخی این منطقه برای گردشگری، از ۸ پروژه برای حوزه گردشگری با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان و میانگین پیشرفت بالای ۵۰ درصد در منطقه آزاد ماکو خبر داد.

۸ پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان

به گزارش شمانیوز، بهنام امیریان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار شمانیوز، گفت: منطقه آزاد ماکو در شمال آذربایجان غربی، شامل ۳ شهرستان ماکو، شوت و پلدشت با ۲۲۰ هزار جمعیت می‌باشد که در مساحتی بالغ بر ۳۸۷ هزار هکتار از کشور این منطقه آزاد قرار گرفته است که هم‌مرز با پهنه شرقی کشور ترکیه است. مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی کشور و دروازه ترانزیت زمینی از مسیر اروپا به ایران است که با قدمتی ۱۰۵ ساله در اختیار منطقه آزاد ماکو می‌باشد، همچنین مرز دوم این منطقه آزاد در شهرستان پلدشت هم‌مرز با کشور آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده است. علاوه بر ۳ شهرستان، ۶ شهر و ۲۶۷ روستا در کنار پهنه وسیع منطقه آزاد با جمعیت بالا ویژگی‌هایی است که منطقه آزاد ماکو را از مناطق آزاد دیگر متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین طول مرز با ۲۷۰ هزار کیلومتر متعلق به منطقه آزاد ماکو است، افزود: کل مرز ایران با دنیا ۴۰۰ کیلومتر می‌باشد که ۲۷۰ کیلومتر این میزان در منطقه آزاد ماکو که به عنوان دومین منطقه آزاد در دنیا از نظر وسعت و جمعیت محسوب می‌شود، واقع شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه به دلیل وجود ویژگی‌های ذکر شده مرز و گمرک، مردم این منطقه هم بیشتر در کارهای بازرگانی فعالیت دارند، اضافه کرد: شرکت‌های متعددی در منطقه آزاد ماکو و اداره ثبت شرکت‌های این منطقه برای فعالیت‌های بازرگانی و ترانزیت به ثبت رسیده است. یکی از ظرفیت‌های بسیار خوبی که این منطقه آزاد ماکو دارد مربوط به بحث لجستیک، حمل‌و نقل و خدمات است. در همین راستا سیاستگذاری بر این قرار گرفته تا این منطقه آزاد بتواند سریعا به عنوان هاب لجستیک مطرح شود که در این زمینه به واسطه مسیر ترانزیتی بودن و واقع شدن جاده ابریشم در این مسیر طی سال‌های اخیر اقداماتی برای بهینه‌سازی زیرساخت‌های راه تدوین شده است.

بهنام امیریان، استفاده از ظرفیت فرودگاهی منطقه آزاد ماکو برای پروازهای بین‌المللی و ترانزیتی در راستای ارتقای گردشگری این منطقه را از مزیت‌های این فرودگاه عنوان کرد و گفت: دستور اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ارتقای خط آهن تبریز – بازرگان و تبریز – ماکو برای وصل شدن مستقیم به خط آهن کشور ترکیه از تحول‌های شگرف در بحث حمل‌ونقل، ترانزیت کالا ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت کشاورزی و صنایع غذایی به عنوان یک ظرفیت پذیرفته شده از طرف مردم، تصریح کرد: مشخصا در پهنه پلدشت منطقه آزاد ماکو در این زمینه استعدادهای فراوان و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مشخصی وجود دارد که با همراهی و مشارکت مردم این ظرفیت‌ها ارتقا داده خواهد شد. حضور بازارچه‌های مرزی و گردشگری خرید نیز از دیگر مزیت‌هایی است که با همراهی ماکووندان عزیز شاهد فعالیت در این حوزه‌ها هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو درباره ظرفیت گردشگری و تردد مسافران از مرز برای این منطقه آزاد، اظهار داشت:‌ به طور میانگین سالانه معادل ۲ میلیون نفر از مرزها با عناوین تجارت، مسافرتی، گردشگری و بازرگانی تردد دارند، اما این میزان مشخصا به عنوان مسافر و گردشگر ثبت نشده‌اند. طبق آمارهای رسمی در ۱۰ ماهه سال جاری ۸۹ هزار گردشگر و مسافر به صورت شب اقامت در منطقه آزاد ماکو به ثبت رسیده که ۱۸ هزار نفر از این رقم گردشگران خارجی بودند. فاصله معناداری از میزان تردد منطقه و ورود مسافر با آمار گردشگری که بسیار پایین است، وجود دارد.

امیریان با بیان اینکه ۱۴۷ اثر و جاذبه سفر در این منطقه وجود دارد، افزود: این میزان در نوع خود و برای جذب گردشگر یک ظرفیت بسیار عالی و بینظیر به حساب می‌آید، ضمن اینکه یک اثر در منطقه آزاد ماکو نیز ثبت جهانی شده است. اما تمام موارد به عنوان یک جاذبه سفر بوده و متاسفانه هنوز مقصد سفر نشده است. موضوع جاذبه‌های سفر و تردد ۲ میلیون مسافر، تصمیمات برنامه‌ای ما را بر این مبنا قرار داده تا در دولت سیزدهم به شکل کارویژه و مسئله‌ای مهم در دستور کار خود قرار بدهیم. تمام تلاش بر این است تا با ایجاد زیرساخت‌ها و تبلیغاتی مناسبت سهم منطقه آزاد ماکو را از سرانه سفر کشور ارتقاء بدهیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو ، اضافه کرد: با توجه به اینکه اهداف خود را بر اساس حرکت به سمت یک شب اقامت، ایجاد تورهای ترکیبی، تقویت و ارتقای زیرساخت‌های گردشگری به مانند هتل و... قرار داده‌ایم که علت اصلی ما هم برای حضور در نمایشگاه گردشگری همین موضوع می‌باشد. اگرچه منطقه آزاد ماکو جوان‌ترین منطقه آزاد کشور براساس سال تاسیس (۱۳۹۱) است، اما این دلیل کافی برای توجیه موضوع گردشگری و توریست نیست. با نگاهی به ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها، آثار و هم میزان تردد در این منطقه، با درک کم‌بودن سهم سفر و گردشگری در این منطقه و اتخاذ استراتژی‌ها، برنامه‌هایی را در این راستا تدوین و تبیین کرده‌ایم که امیدواریم سال ۱۴۰۲، سال تحول و نقطه عطف حوزه گردشگری منطقه آزاد ماکو باشد.

وی علت حضور در نمایشگاه گردشگری را معرفی ظرفیت‌ها و ۸ بسته سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۸ پروژه برای حوزه گردشگری با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان با میانگین پیشرفت بالای ۵۰ درصد برای منطقه آزاد ماکو در دست اجراست که دو هتل  ۴ و ۵ ستاره، مجموعه ساخت تله‌کابین و زیپ لاین از جمله این پروژه‌ها می‌باشد. سرمایه‌گذاری این‌ پروژه‌ها از طریق بخش خصوصی و با همکاری منطقه آزاد ماکو انجام می‌گیرد.

امیریان با بیان اینکه کار ستاد خدمات سفر برای سفرهای نوروزی از دی‌ماه آغاز شده، مطرح کرد: همه دستگاه‌ها، ادارات، فرمانداری‌های ۳ شهرستان کاملا هماهنگ هستند و در حوزه‌های مختلف ۱۳ کمیته فعال شده‌اند که بتوانیم یک میزبانی شایسته از مسافرین را داشته باشیم. برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی با ملاحظات شرعی ماه مبارک رمضان پیش‌بینی و تدارک دیده شده است. در حوزه زیباسازی منطقه برای استقبال چشمگیر از مسافران اتفاقات خوبی رقم خورده و فعالیت اعضای کمیته و ستاد را به صورت روزانه رصد می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied