شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

نقش توسعه‌ای بانک کشاورزی با رشد ۱۱۷ درصدی صدور ضمانت‌نامه

صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی که نقشی ارزنده در توسعه و رشد اقتصادی ایفا می‌کند را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین خدمات بانک‌ها به مشتریان عنوان کرد. بر همین اساس، بانک کشاورزی با هدف سهولت به مبادلات کشاورزی و کمک به توسعه اقتصادی، ۵۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر کرده است.

نقش توسعه‌ای بانک کشاورزی با رشد ۱۱۷ درصدی صدور ضمانت‌نامه

به گزارش شمانیوز، عدم وصول به موقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب مواقع صادرکننده را در تنگنای مالی قرارداده و در نتیجه باعث ناتوانی وی در ایفای تعهدات مالی به اعتباردهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشکستگی کامل آن ها می گردد. برای رفع این معضل، بانک‌ها و برخی موسسات مالی اقدام به صدور ضمانت‌نامه‌هایی می‌کنند که به موجب آن تجار با اطمینان خاطر بیشتری وارد مبادلات شده و می‌توانند اطمینان حاصل کنند که در صورت عدم پایبندی طرف تجاری به تعهد خود، به موجب ضمانت نامه نگاشته شده، آنها قادر به جبران زیان خود هستند. بر همین اساس، بانک کشاورزی در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به همین مقطع در سال گذشته معادل 117 درصد افزایش در صدور ضمانت‌نامه را داشته است.

یکی از مهمترین خدمات بانک‌ها به مشتریان، در کنار ارائه خدمات جاری و معمول شبکه پولی کشور، صدور و ارائه انواع ضمانت‌نامه است. صدور ضمانت نامه های بانکی نقش مهمی در تسهیل مبادلات اقتصادی دارد و کمک شایانی به رشد اقتصادی کشور می کند.

ضمانت نامه مستقل بانکی و اعتبار نامه انتظاری (به عنوان معادل ضمانت نامه در حقوق آمریکا), پدیده حقوقی نسبتا جدیدی است که به منظور تضمین تعهدات قراردادی به کار می رود. خصیصه اصلی این قبیل ضمانت نامه ها استقلال آنها از قرارداد پایه است. به این معنا که اولا تعهد بانک ضامن به پرداخت وجه ضمانت نامه و حق ذینفع برای وصول آن صرفا باید با مراجعه به مفاد و شروط مقرر در خود ضمانت نامه معین شود نه با مراجعه قرارداد پایه و ثانیا رابطه بین بانک و ذینفع از رابطه بین بانک و ضمانت خواه تاثیر نمی پذیرد. تنها استثنای وارد بر اصل استقلال ضمانت نامه, تقلب یا سو استفاده آشکار ذینفع در مقام مطالبه وجه ضمانت نامه است. 

در واقع بانک‌ها با این اقدام علاوه بر کسب سود، مبادلات اقتصادی را تسهیل و به رشد اقتصادی یک کشورکمک می‌کنند. از این رو می‌توان انتظار داشت اغلب بانک‌ها توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و با توان افزوده‌ای در این بخش ورود پیدا کنند تا بتوانند سهم مناسبی از بازار صدور ضمانت نامه را به خود اختصاص دهند.

بانک کشاوزی با هدف سهولت در مبادلات اقتصادی و کمک به رشد اقتصادی کشور، در ده ماهه سال جاری بیش از ۲۲ هزار و ۳۱۰ فقره ضمانت نامه به مبلغ  ۵۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال صادر کرده اند  که نسبت به همین مقطع در سال گذشته نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال معادل ۱۱۷ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است؛ بانک کشاورزی با شعار "بانک همه مردم ایران" همواره با ارائه خدمات نوین بانکی مورد توجه تمام مشتریان بانکی قرار گرفته است و در سال جاری نیز با هدف جلب رضایت مشتریان و تکمیل سبد خدمات اعتباری، خدمت گشایش اعتبار اسنادی داخلی (ریالی) را با شرایط ویژه و تسهیل شده در کلیه شعب خود ارائه می‌دهد که می تواند نتایج خوبی را برای بخش های تولیدی و تجارت کشور به همراه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied