شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ سازمان بورس بیان شد

مجید عشقی: ارزش معاملات بورس کالا به بیش از ۱۰۰۰ همت رسید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با ارائه گزارشی از عملکرد سال ۱۴۰۱ ، امسال را سالی پرفراز و نشیب و البته با عملکردی مطلوب در سازمان بورس عنوان کرد که برای اولین بار ارزش معاملات بورس کالا با رقمی بیش از ۲۵ میلیارد دلار معادل هزار همت در سال جاری بوده و بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار معامله شده است.

مجید عشقی: ارزش معاملات بورس کالا به بیش از ۱۰۰۰ همت رسید

به گزارش شمانیوز، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال جاری چند مرحله فراز و فرود داشتیم، گفت: از ابتدای سال تغییرات جدی را در متغیرهای کلان با ایجاد فضای خاصی در بازارهای جهانی را آغاز کردیم که منجر به کاهش قیمت‌ها شد. در ادامه مباحث سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک منجر شد تا شرایط بازار با افت و خیز روبه رو شود.

وی افزود: به اعتقاد بنده نوسانات با همراهی صندوق‌های بازارگردانی و تثبیت و توسعه تا حدود زیادی کنترل شد و بازار روندی منطقی داشت. علیرغم تمام مباحث و موارد مطروحه و در چنین فضایی با قدرت و جدیت برنامه‌های اعلامی در سال ۱۴۰۰ پیگیری شد. بحث شکست انحصار در صدور مجوز‌های نهادهای مالی از مواردی بود که در سال ۱۴۰۱ با روند بسیار خوبی ادامه پیدا کرد که در این راستا با گسترش شرکت‌های خدمات دهنده بازار سرمایه از قبیل؛ شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، سرمایه‌گذاری، مشاور سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا بتوانند به تعداد سهامداران بیشتری خدمات بدهند.

عشقی یکی از اهداف اصلی سازمان بورس را بحث توسعه صنایع غیرمستقیم عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ با کمک نهادهای مالی بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های جدید کردیم. هفت صندوق تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… که عمدتا توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شد. ان‌شاالله در سال آینده توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار داریم. در حال حاضر طیف متنوعی از صندوق‌ها را داریم که سطح ریسک‌پذیری متفاوتی دارد و سلیقه‌های متفاوت را پوشش می‌دهند. تجربه حضور در این صندوق‌ها نشان داد که هم افراد حرفه‌ای و هم افراد مبتدی در این صندوق‌ها حضور دارند.

رئیس سازمان بورس اظهار امیدواری کرد که با ساماندهی و طبقه‌بندی بازارها بحث نقدشوندگی سرمایه‌ها در سال آینده هم ادامه پیدا کند تا دامنه نوسان منطقی در بازارها با شکستن صف‌های خرید و فروش قیمتی به روال طبیعی برگردد.

مجید عشقی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نمادهای معاملاتی که از سال‌ها قبل بسته مانده است، بی‌تفاوت نخواهد ماند، به‌دنبال رفع گره‌ها و مشکلات آنها هستیم. خوشبختانه طی سال گذشته بسیاری از این نمادها بازگشایی شدند. اقداماتی همچون گواهی شمش طلا که یکی از حلقه‌های مفقوده طلا محسوب می‌شد و با این ابزار، سرمایه‌های خرد جذب بازار خواهد شد. امیدواریم در آینده ابزارهای متنوع‌تری در بحث‌ بازار مشتقه راه‌اندازی بشود.

وی با بیان اینکه گواهی سپرده نفت خام تعهدی در فروش ریالی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: این موضوع نیز در جذب سرمایه‌های خرد و افرادی که می‌خواهند واردات در این زمینه انجام دهند بسیار کمک کننده خواهد بود. البته این بازارها نیاز به مراقبت و همراهی وزارت نفت دارد.

رئیس سازمان بورس، بیان کرد: در سال جاری ارزش معاملات برای اولین‌بار بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار رسید که تاکنون تقریبا بیش از هزار همت ارزش معاملات بورس کالا بود که شامل معامله بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار می‌شود. این مسئله اطمینان قابل قبولی در فروش شرکت‌ها ایجاد می‌کند؛ طی سال‌ آینده نیز این سیاست را پیش خواهیم برد و اقلام بیشتری به بورس کالا ورود خواهد کرد.

وی سال آینده را سال اجرای حاکمیت شرکتی دانست و افزود: ما در رعایت حاکمیت شرکتی نقص های جدی داریم. لذا سال آینده برنامه جدی برای آموزش مدیران ناشران خواهیم داشت که امیدوارم نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهام‌داران اقلیت داشته باشد.

مجید عشقی درخصوص بخش پرداخت سودها در سال ۱۴۰۱، گفت: سجام یک اتفاق بسیار مثبت در سال جاری از این جهت بود که با پرداخت نقدی همه سودها، به سهامداران کمک کرد تا سریعتر به سودهای خود برسند. در سال جاری بیش از 30 میلیون نفر واریزی سود سنواتی داشتیم. افرادی بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سودهای رسوبی طلبکار بودند.

وی بحث عملکرد هیات داوری را در سال جاری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: یک اتفاق مثبتی که امسال در بازار سرمایه افتاده است، بحث عملکرد هیات داوری بود. این هیئت همواره این مشکل را داشت که پرونده‌ها خیلی طول می‌کشید. این آمار امسال بسیار کم شده است. امسال بیش از پرونده وارده به هیات داوری، پرونده مختومه داشتیم. میزان

انباشت پرونده ها در هیات داوری به کمترین مقدار خود رسیده است. بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه شد و حدود ۳۲۰ پرونده هم جز پرونده‌های وارده بود. میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده. مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied