شمانیوز
شما نیوز

در هفته منتهی به 25 فروردین‌ رقم خورد

رشد 50 درصدی ارزش معاملات خرد فرابورس

دادوستدهای فرابورس ایران در 4 روز معاملاتی هفته گذشته با ثبت رشد 51 و 20 درصدی در متغیرهای حجم و ارزش معاملات همراه بود به نحوی که به دنبال رد و بدل شدن 49 میلیارد برگه دارایی مالی، معاملاتی به ارزش افزون بر 398 هزار میلیارد تومان در بازارهای فرابورس به ثبت رسید.

رشد 50 درصدی ارزش معاملات خرد فرابورس

در هفته‌ گذشته ارزش معاملات خرد سهام و اختیار سهام فرابورس با تجربه رشد 50 درصدی به بیش از 18 هزار میلیارد تومان رسید و همزمان شاخص کل فرابورس با 5.8 درصد رشد توانست با ورود به کانال جدید، در ارتفاع 27 هزار و 700 واحدی قرار گیرد.

در هفته سبز بازار سهام، بیشترین ارزش معاملات این بازار در روز شنبه 19 فروردین به ثبت رسید که در این روز به دنبال تغییر مالکیت 10 میلیارد برگه سهم، ارزش دادوستدهای بازار سهام بر 6 هزار میلیارد تومان افزون شد.

بازار اول صدرنشین بازار سهام

در هفته منتهی به 25 فروردین ماه، بالاترین ارزش معاملات بازار سهام فرابورس در بازار اول رقم خورد. طی این مدت 11.7 میلیارد برگه سهم به ارزش 8 هزار و 645 میلیارد تومان در این بازار مبادله شد که به ترتیب از رشد 65 و 68 درصدی دو متغیر حجم و ارزش مبادلات حکایت دارد.

در بازار دوم نیز در این مدت، حجم معاملات با 24 درصد رشد به 10.9 میلیارد برگه رسید و ارزش معاملات نیز با تجربه رشد 37 درصدی، بر 5 هزار و 210 میلیارد تومان بالغ شد. ارزش و حجم معاملات بازار پایه نیز در هفته معاملاتی اخیر بیش از 90 درصد افزایش یافته و به ترتیب به 6 هزار و 741 میلیارد تومان و 12.8 میلیارد برگه رسید.

بازار ابزارهای مشتقه در هفته گذشته تغییر چندانی را نسبت به هفته پیش از آن نشان نداد و در پی دادوستد 1.7 میلیون برگه دارایی مالی، ارزش معاملات این بازار به 53 میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر رصد معاملات خرد فرابورس نشانگر آن است که «محصولات شیمیایی» با سهم 10 درصدی صدرنشین معاملات خرد سهام و اختیار سهام هفته منتهی به 25 فروردین بود و گروه‌های «سرمایه‌گذاری‌ها»، «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «فلزات اساسی» و «خودرو و ساخت قطعات» روی‌هم‌رفته سهم 30 درصدی را به خود اختصاص دادند.

رونق گرفتن معاملات اوراق تسهیلات مسکن

در سومین هفته کاری فروردین ماه، حجم معاملات بازار ابزارهای نوین مالی 38 درصد افزایش یافت و به 14 میلیارد برگه رسید. ارزش معاملات این بازار نیز با تجربه بیش از 18 درصد رشد، به 380 هزار میلیارد تومان نزدیک شد.

بررسی آمار معاملات این بازار به تفکیک ابزار بیانگر این است که معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در هفته اخیر با رشد بیش از 45 درصدی در متغیرهای حجم و ارزش همراه بوده است به نحوی که در این مدت به دنبال دادوستد 400 هزار ورقه تسه و تملی ارزش این معاملات به 34 میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به رشد معاملات این اوراق به نظر می‌رسد معاملات مسکن در سال جدید که به دلیل تعطیلی‌های ابتدای فروردین در فاز استراحت بود، از این هفته کلید خورده است.

معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در هفته منتهی به 25 فروردین با رونق همراه بود و ارزش تبادلات با 38 درصد و حجم آن‌ها با 50 درصد رشد به ترتیب به 13 هزار میلیارد تومان و 9.8 میلیارد ورقه رسید.

همچنین در هفته‌ای که گذشت 364 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی در قالب 4.1 میلیارد ورقه در بازار ابزارهای نوین مالی مورد دادوستد قرار گرفت که حاکی از رشد 18 درصدی در ارزش و 16 درصدی در حجم بود.

گفتنی است ارزش بازار فرابورس در سومین هفته کاری فروردین‌ماه 4.2 درصد افزایش یافته و به 2.5 میلیون میلیارد تومان رسید.

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied