شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دومین نشست برنامه‌ریزی با دهیاران و روسای شورا:

آبادی روستاهای چابهار با همراهی بین بخشی در سال 1402 رقم می‌خورد

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: آبادی روستاهای چابهار با همراهی بین بخشی در سال 1402 رقم می‌خورد.

آبادی روستاهای چابهار با همراهی بین بخشی در سال 1402 رقم می‌خورد

امیر مقدم در دومین نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی با دهیاران و روسای شوراها با تأکید بر لزوم همراهی و اتحاد بین بخش‌های مختلف، اظهار داشت: سال گذشته با مشکلات قانونی مواجه بودیم ولی امسال با همراهی شما و تداوم برگزاری این جلسات، کتابچه توسعه روستاهای محدوده منطقه آزاد چابهار را باهدف احصا نیازها و اولویت‌بندی خدمات را تدوین می‌کنیم.

وی ادامه داد: ماحصل این نشست ها می‌تواند به توسعه‌یافتگی منطقه و روستاهای تحت پوشش کمک کند و با رعایت عدالت، زیرساخت‌های اجتماعی و آموزشی را متحول سازد.

مقدم بر انسجام نهاد دهیاری با سازمان منطقه آزاد تأکید کرد و افزود: سیاست ما تأمین مالی، اولویت‌بندی و باز کردن گره‌های قانونی بخشی از پروژه‌های موردنیاز روستاها با محوریت اجرایی شدن آن‌ها به دست دهیاران می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به مشکلات این منطقه در حوزه تأمین آب و سرانه‌های آموزشی- ورزشی اشاره کرد و عنوان داشت: نتیجه جلسات هم‌اندیشی و هماهنگی، مبنایی برای حل‌وفصل این مشکلات بر اساس میزان نیاز هر روستا خواهد بود که برنامه آن در اختیار هیات منتخب روستاها، بخشدار و دهیاران قرار می‌گیرد.

وی ضمن امیدواری برای عملکرد مثبت این جلسات در پایان سال گفت: سازمان با جذب سرمایه‌گذاران به سمت رشد اقتصادی با سرعت در حال حرکت است و این رشد، رشد شهر، روستاها و صنایع مختلف به‌ویژه گردشگری را به همراه دارد.

مقدم همچنین خواستار توجه ویژه به مسئله نشاط و سلامت جوانان شد و تأکید کرد: یکی از سیاست‌های مهم امسال سازمان، ارتقا زیرساخت‌های اجتماعی متناسب با نیاز و خواست جامعه محلی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان از تحقق بیش از 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در اسفندماه سال گذشته خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری دیگری که در حوزه گردشگری خواهیم داشت، سال 1402 برای این منطقه با تحولات خوبی همراه می‌شود.

تحقق 145پروژه مسوولیت اجتماعی در سال 1401

سعید ریگی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در ادامه این جلسه از اجرای 145پروژه مسوولیت اجتماعی در سال گذشته خبر داد و گفت: کمک به ساخت 20 مدرسه، سه مرکز جامع سلامت، نصب 18 چمن مصنوعی در 18 روستا، تکمیل بخش بزرگی از شبکه آب‌رسانی روستای تیس و خانه‌های امید روستایی ازجمله این پروژه‌ها بوده است.

وی از ساخت سایت پرنده‌نگری به‌عنوان یک مرکز گردشگری، تحقیقاتی و محیط زیستی در مقوله توسعه پایدار نام برد و افزود: حفاظت از زیست‌بوم‌های دریایی با کمک محیط‌بانان محلی، اجرای خط انتقال آب به 14 روستای مرز ریمدان، ساماندهی هوتگ ها، طراحی 14 پروژه گردشگری در روستای هدف گردشگری برای معرفی جاذبه‌های طبیعی منطقه از دیگر موارد انجام‌شده در سال گذشته بوده است.

ریگی توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و آموزش جامعه محلی را لازمه تبدیل‌شدن به یک مقصد گردشگری دانست و یادآور شد: اولویت جدی این معاونت فرهنگی در سال جاری، توسعه 34 روستای تحت پوشش منطقه است.

تأکید بر تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت روستاها در سال 1402

عبدالحکیم آصفی، معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار نیز با اشاره به دستور کار جلسه با عنوان توسعه زیرساخت‌های روستایی در محدوده منطقه آزاد، خاطرنشان کرد: با توجه به این نکته که یکی از اهداف توسعه محدوده منطقه آزاد در سال 1398، کمک به محرومیت‌زدایی بوده، تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سال جاری از سوی بخشداری و دهیاری‌ها این توسعه را سرعت می‌بخشد.

وی همچنین بر لزوم اولویت‌بندی نیازهای هر روستا تأکید کرد و ادامه داد: ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با مدیریت امور شهری و روستایی سازمان، مشخص کردن محدوده و وضعیت طرح هادی هر روستا برای کمک به اولویت‌بندی مناسب هر پروژه خواسته‌ای است که به کمک دهیاران نیاز دارد.

آصفی خواستار همکاری نزدیک دهیاران با سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای حفاظت از اراضی در محدوده روستایی شد و گفت: این اقدام یک تکلیف قانونی برای دهیاران است.

برگزاری ماهانه این جلسات از موضوعات دیگر مورد تأکید معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در این جلسه بود.

بخشدار مرکزی چابهار و دهیاران نیز در ادامه این نشست به بیان نقطه نظرات و درخواست‌های خود پرداختند.

کمک به اجرای سه پروژه اجرای آسفالت روستایی، توسعه برق و کمک به آب‌رسانی سقایی بخشی از این درخواست‌ها بود.

گفتنی است، در سال 1398 پس از ابلاغ نهاد ریاست جمهوری و تأیید شورای نگهبان، محدوده منطقه آزاد چابهار از 14 هزار هکتار به 82 هزار هکتار افزایش پیدا کرد تا این منطقه آزاد بتواند ضمن ایجاد توسعه اقتصادی، به رفع محرومیت در روستاهای این خطه نیز کمک کند.

یادآور می‌شود، دومین نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی در خصوص تأمین زیرساخت‌ها و رسیدگی به مشکلات روستاهای واقع در منطقه آزاد با حضور امیر مقدم رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونان و مدیران سازمان، بخشدار مرکزی، رییس شورای بخش مرکزی، نمایندگان فرمانداری و شهرداری شهر چابهار به همراه دهیاران برگزار شد.

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied