شمانیوز
شما نیوز

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

کارگران، ستون اصلی تولید کشور هستند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگران را ستون اصلی تولید کشور دانست و گفت: با رشد تولید، قدرت رقابت صنعت کشور افزایش پیدا می‌کند و در نهایت موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود.

کارگران، ستون اصلی تولید کشور هستند

سیدصولت مرتضوی در آیین گرامیداشت هفته کارگر و مقام شهدای کارگر استان تهران و در جریان بازدید از شرکت مگاموتور سایپا گفت: این مجموعه هم مجموعه‌‌‌ای دانشگاهی و پژوهشی و هم کارگاهی و تولیدی است. مجموعه‌ سایپا مکان پژوهشی، دانش‌افزایی و از سوی دیگر کارگاه و کارخانه است چون ایده‌ها در این شرکت تبدیل به پدیده می‌شود. مهارت و آموزش در اینجا تبدیل به تولید شده است. از این منظر بسیار خرسندم که توفیق حضور در محضر شما را داشتم.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را سال "مهار تورّم و رشد تولید" نامگذاری کردند. اگر بنا باشد در کشوری تورم لجام گسیخته مهار شود گریزی جز توجه به تولید وجود ندارد. در تولید هم باید به کیفیت و هم کمیت توجه کنیم. باید توجه داشته باشیم که تولید باکیفیت هزینه‌های زندگی مردم را کاهش می‌دهد.

مرتضوی افزود: رونق تولید، قدرت رقابت‌پذیری صنعت را افزایش می‌دهد و در این‌صورت می‌توانیم واردات کشور را رونق ببخشیم و بخشی از بازارهای کشور همسایه را با کمترین زحمت به دست آوریم.

وزیر کار تأکید کرد: افزایش تولید سبب کاهش قیمت می‌شود. یکی از گلایه‌ها، عدم وجود کیفیت و افزایش قیمت‌هاست. اگر بنا باشد با تفکر بسیجی وارد کارزار تولید شویم، قطعاً باید به کیفیت و کمیت بیندیشیم. حوزه تولید در یکی دو سال گذشته وارد مرحله جدیدی شده است.

او با اشاره به هفته کارگر گفت: باید از تعریف و تمجیدهای زودگذر و کم‌اثر بگذریم. سه موضوع در رابطه با کارگران حائز اهمیت است و باید به آن توجه کنیم؛ اول منزلت کارگران است که در آموزه‌های دینی و سیره‌ عملی بزرگان، به آن توجه ویژه‌ای شده است. غفلت از منزلت کارگر گناهی نابخشودنی است و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی در گرو کار است از این‌رو به کار و کارگر باید احترام گذاشت.

مرتضوی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران، بر مقام و منزلت این قشر تأکید کردند و فرمودند: «ستون فقرات اقتصاد، تولید است و ستون فقرات تولید، کارگر است.» حضرت آقا تلویحاً گفتند مراقب ستون فقرات تولید باشید و به کارگران توجه کنید.

او به معیشت کارگران اشاره کرد و گفت: رهبری با تأکید بر معیشت کارگران فرمودند: کاری کنید کارگران در درآمد سهیم باشند. باید به جایی برسیم که اگر مجموعه‌ای بهره‌وری داشت، علاوه بر حداقل حقوق، پاداش بهره‌وری هم به کارگر برسد. این موضوع را باید نظام‌مند کنیم که کارگر در سود تولید سهیم شود.

رئیس شورای عالی کار گفت: کارگر عامل تعالی و پویایی اقتصادی است. کارگران نباید مستمسک ثروت‌اندوزیِ دیگران باشند. آنچه در شورای‌ عالی کار تعیین می‌شود حداقل حقوق کارگران است و به معنای آن است که کمتر از آن نباید به کارگر پرداخت شود. هنر کارفرما این است که رضایت کارگر را جذب کند تا معجزه در تولید شود.

مرتضوی گفت: دیر پرداخت‌کردن حقوق کارگر ظلم است و مدیران نباید اجازه دهند این ظلم در حق کارگر شود.

وزیر کار گفت: سومین موضوع در رابطه با کارگران، مسکن کارگری است. دولت و دستگاه‌های مختلف در این زمینه وظایفی دارند. دولت روی یک میلیون مسکن هدف‌گذاری کرده و کارخانجات باید در حوزه‌ مسکن کارگری اقدامات مؤثری انجام دهند.

او در پایان در خصوص حقوق کارگران و کارمندان گفت: اگر کارگر دغدغه منزلت، معیشت و مسکن نداشته باشد در کار جهاد می‌کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: با گرامیداشت یاد و خاطره ۱۴ هزار شهید کارگر، بهترین درودها را به روح بلند آنان می‌فرستم؛ بسیج در تمام عرصه‌ها از جمله تولید و نوآوری باید فعال باشد.

اولویت اول ما حمایت از سفره‌ کارگران است

حمیدرضا اله‌بداشتی مسئول سازمان بسیج کارگری و کارخانجات نیز در این جلسه گفت: کارگران ما علی‌رغم مشکلات معیشتی، بر عهد و پیمان خود با رهبری و امام ثابت‌قدم هستند.

او گفت: سازمان بسیج کارگری به‌عنوان سازمان پشتیبان کارگران در کنار وزارت کار سعی دارد مشکلات معیشتی و رفاهی کارگران را حل و در راستای برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی اقدام تسهیل‌گیری انجام دهد.

اله‌بداشتی با اشاره به اقدامات بسیج کارگری گفت: ۲ هزار جلسه جهاد تبیین، کمک به ایجاد ۹۸۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و ۱۳۰ هزار بسته معیشتی در این ایام با کمک کارفرمایان تهیه و با عزت به دست مردم رسانده شد.

او تأکید کرد: مهارت، آموزش، امنیت شغلی، بیمه و سلامت، ارتقای زندگی و دریافت سهم عادلانه از کار جزو مواردی است که در جهت تحقق آن عمل می‌کنیم.

مسئول سازمان بسیج کارگری و کارخانجات گفت: بسیج به عنوان بزرگترین تشکل مردمی اعلام می‌کند که پشتیبان کارگران است و برای تحقق حق و پررنگ شدن سفره کارگران تلاش می‌کند.

او تصریح کرد: رهبری دستور دادند معیشت کارگر در اولویت برنامه‌ها باشد. ایشان کمک به معیشت کارگران به‌عنوان بزرگترین سرمایه انسانی را سرمایه‌گذاری عظیمی دانستند.

اله‌بداشتی تأکید کرد: ما به پشتیبانی از وزارت کار نخستین اولویت‌مان حمایت از کار و کارگر و سفره کارگران است و دست به دست هم می‌دهیم تا حال کارگران را خوش کنیم.

در حاشیه این مراسم، مرتضوی وزیر کار از خط تولید شرکت مگاموتور سایپا بازدید کرد. در این بازدید مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیران و جمعی از کارکنان این شرکت نیز حضور داشتند.

در پایان این مراسم با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان این وزارتخانه، تعدادی از کارگران نمونه شرکت‌های مختلف و مدیران بخش تولید کشور و همچنین محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان مدیر نمونه استان تهران در حوزه تولید مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

 

مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied