شمانیوز
شما نیوز

رشد دسته‌جمعی متغیرهای معاملاتی فرابورس در هفته‌گذشته

بازار فرابورس 7 درصد بزرگ‌تر شد

بازارهای فرابورس طی هفته‌ای که گذشت، پنج روز معاملاتی پر رونق و مثبت را تجربه کردند که منجر به بازدهی 7.5 درصدی آیفکس شد.

بازار فرابورس 7 درصد بزرگ‌تر شد

طی هفته منتهی به 15 اردیبهشت‌ماه بازارهای فرابورس با رشد 7 درصدی ارزش بازار همراه شدند تا این متغیر به عدد 2.9 میلیون میلیارد تومان نزدیک شود. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد 7.5 درصدی توانست کانال‌های جدیدی را ثبت کند و در نهایت پرونده نیمه اردیبهشت را در آستانه ورود به سطح جدید 32 هزار واحدی به پایان رساند.

فرابورس یک هفته‌ای 188 هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر شد

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد طی هفته‌ای که گذشت بیش از 188 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار فرابورس افزوده‌شد تا این متغیر با رشد 7 درصدی به عدد تقریبی 2.9 میلیون میلیارد تومان برسد.

همچنین شاخص کل فرابورس با رشد 2هزار و 200 واحدی معادل 7.5 درصد، درسطح 31 هزار و 966 واحدی قرار گرفت.

رشد دسته‌جمعی متغیرهای معاملاتی

آمار و ارقام هفته گذشته نشان می‌دهد همه متغیرهای بازارهای فرابورس رشد دسته جمعی را تجربه کردند. به این ترتیب که در این مدت بیش از 68 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ بر 379 هزار میلیارد تومان در بیشتر از 3 میلیون نوبت معاملاتی، داد و ستد شد.

طی این 5 روز حجم معاملات 72 درصد، ارزش معاملات 16 درصد و تعداد معاملات 67 درصد بیشتر شد.

بازار اول؛ اول شد

ارزش معاملات به تفکیک بازارها نیز مهر تاییدی بر روند صعودی و پر رونق بازارها طی هفته گذشته زده‌است.

در این مدت بازار اول داد و ستد 18 هزار و 900 میلیارد تومانی را تجربه کرده که با رشد 172 درصدی نسبت به هفته ماقبل، بیشترین رشد هفتگی را در میان بازارهای فرابورس از آن خود کرد.

همچنین در بازار دوم بیش از 9.9 هزار میلیارد تومان داد و ستد انجام شده که صعود 66 درصدی را ثبت کرده و بازار پایه هم با معاملات 6.3 هزار میلیارد تومانی، افزایش 58 درصدی داشته‌است.

معاملات در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هم طی هفته گذشته با افزایش 122 درصدی نسبت به هفته منتهی به 8 اردیبهشت‌ماه همراه بود. هفته‌ای که گذشت در این بازار بیش از 73 میلیارد تومان معاملات انجام شد.

ETFها؛ جذاب‌های هفته گذشته

بازار ابزارهای نوین‌مالی نیز با معاملاتی به ارزش 344 هزار میلیار تومان، رشد حدود 11 درصدی را ثبت کرد.

آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد 103 درصدی همراه شده و از عدد 18 هزار میلیارد تومان فراتر رفته‌است.

همچنین معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن هم با رشد 69 درصدی نسبت به هفته ماقبل بیش از 62 میلیارد تومان بوده‌است.

ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی هم با افزایش 8 درصدی، 325 هزار میلیارد تومان بود.

جهش 75 درصدی ارزش معاملات خرد

در ادامه بررسی روند معاملات هفته گذشته، رصد معاملات خرد سهام نشان می‌دهد که ارزش معاملات در این بخش بازار هم رشد چشم‌گیری داشته و نسبت به هفته اول اردیبهشت، 75 درصد بالا رفته‌است.

به این ترتیب طی هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از 28 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد طی هفته منتهی به 8 اردیبهشت‌ماه، بیش از 16 هزار میلیارد تومان بوده‌است.

در این مدت صنایع محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، خودرو، فلزات اساسی و محصولات غذایی بیش از 43 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

بازار مشتقه هم پر رونق بود

رونق معاملات بازارهای سهام طی این مدت باعث شد تا بازار مشتقه نیز در روندی صعودی قرار بگیرد. به این ترتیب که طی هفته گذشته بیش از 2.1 میلیون ورقه قرارداد در این بازار مورد معامله قرارگرفت که نسبت به هفته ماقبل رشد 9 درصدی داشت. همچنین ارزش معاملات بازار مشتقه در هفته گذشته از رقم 142 میلیارد تومان فراتر رفت که افزایش 54 درصدی را تجربه کرد.

پرونده مثبت فرابورس در میانه اردیبهشت

در مجموع پروند نیمه اردیبهشت ماه در حالی به پایان رسید که در فرابورس شاهد رشد و رونق همه جانبه بودیم، به این ترتیب در 8 روز معاملاتی نیمه اول ماه‌جاری بازدهی شاخص کل فرابورس 9.4 درصد بوده‌است. ارزش این بازار هم طی دو هفته ماه جاری 9.4 درصد افزایش داشته‌است.

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied