شمانیوز
شما نیوز

شروع طوفانی و توسعه‌ای پارس در سال ۱۴۰۲

پارس از مثبت‌سازان شاخص بورس در این روزها در حال سودسازی و روند صعودی در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای است. برنامه‌هایی که باوجود چالش‌های مختلف می‌تواند راهگشای فعالیت‌های تولیدی و درآمدی این شرکت فعال و رده اول صنعت پتروشیمی کشور باشد.

معصومه قلباربند-خبرنگار شمانیوز، شرکت پتروشیمی پارس در حالی این روزها به‌عنوان تأثیرگذارترین مثبت بازار معاملات سهام با نماد «پارس» است که توقف ۴ماهه این شرکت مهم‌ترین چالش آن در سال ۱۴۰۱ بوده است. شرکت پتروشیمی پارس، به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس، در تولید محصولات پتروشیمی حائز نقش حیاتی است.

شرکت پتروشیمی پارس جزو شرکت‌های فعال در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان، پنتان پلاس، استایرن منومر، اتیل بنزن و تولوئن در کشور با ظرفیت اسمی ۴.۴۹۰ هزار تن در سال در رده اول این صنعت و شرکت پتروشیمی در جهان می‌باشد.

دو محصول اصلی این شرکت، گاز مایع (LPG) و استایرن منومر می‌باشد. این شرکت با ظرفیت 4.5 میلیون تن در سال،‌ در اسفند ماه 1377 تاسیس شده است و جهت تأمین خوراک، از گاز غنی شده و خوراک‌های اتیلن و بنزن استفاده می‌کند. محصولات این شرکت در داخل و خارج از کشور از طریق بازار بورس کالا به فروش می‌رسند و قیمت فروش بر اساس قیمت‌های جهانی، قیمت اعلامی توسط وزارت نفت، خوراک بین مجتمعی و قیمت بورس کالا تعیین می‌شود.

فروش‌های صادراتی شرکت، با توجه به نیازهای بازار جهانی و از طریق شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس به عنوان کارگزار فروش محصولات پروپان و بوتان و شرکت ناوک آسیا کیش به عنوان کارگزار فروش محصول استایرن منومر تولیدی صادر می‌گردد. بازار اصلی فروش‌های شرکت شامل بازار داخل ایران و سایر تولیدکنندگان صنایع پایین دستی واقع در کشورهای خارجی از قبیل امارات، چین، عمان، سنگاپور و سایر کشورهاست.

شرکت پتروشیمی پارس با سرمایه ثبت شده ۴۷ هزار و ۶۰۵ میلیاردتومانی و ارزش بازار ۱۵۵ هزار و ۸۶۰ میلیاردتومانی، در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال جاری نشان داد که در ادامه روند روبه‌رشد خود، توانست به بالاترین میزان درآمدی خود در ۳۸ ماه گذشته برسد و رکورد جدید ثبت کند.

شرکت پتروشیمی پارس از فروش محصولات خود به درآمد ۶ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومانی رسید. پارس فروردین با فروش 46938 میلیارد ریالی با نرخ فروش استایرن ۳۱۲,۲۸۴,۶۱۴ ریال آغاز کرد. شرکت پتروشیمی پارس در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال جاری 6313میلیارد تومانی فروش داشته است که رشدی ۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

شرکت پتروشیمی پارس در اردیبهشت ماه توانست مبلغ 63,127,028 میلیون ریال فروش محقق کند که 34 درصد رشد نسبت به ماه گذشته داشته است. پارس در 2 ماهه منتهی به اردیبهشت 1402 از فروش محصولات خود 11006میلیارد تومان درآمد کسب نمود و میزان درآمد تجمیعی دوره ۲ماهه پتروشیمی پارس در مقایسه با دوره مشابه سال مالی ۱۴۰۰ با افزایش ۷۴ درصدی همراه شد.

شرکت پتروشیمی پارس عسلویه که در سال گذشته به دلیل توقف ۴ ماهه با کاهش تولید و بالطبع آن کم‌شدن درآمد حاصله مواجه شد، سال جاری را با هدف دستیابی به روند سود‌سازی و کسب درآمد بیشتر در زمینه رشد تولید آغاز کرد. این شرکت برای نیل به اهداف توسعه‌ای خود اقدام به راه‌اندازی پرشتاب پروژه‌های تدوین‌شده پارس نموده است. 

بر این اساس، پروژه PDH-PP این شرکت که در شهریور ۱۴۰۱ کلنگ زنی شد و علی رغم زمان کم شش ماهه، با برنامه ریزی دقیق پتروشیمی پارس و روش های نوین مدیریت پروژه ، راه یکساله را در ۵ ماه اول پروژه طی کرد.

پارس، عملیات احداث طرح  PDH/PP را به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش تاب‌آوری افزون بر درآمدزایی به انجام می‌رساند که به گفته مدیرعامل این شرکت، این طرح برای ۳۷۰ نفر اشتغال مستقیم در مقاطع مختلف به‌صورت دائم و ۳۲۰۰ نفر در مدت چهار سال برنامه اجرایی طرح دارد، همچنین زمینه اشتغال غیرمستقیم بیش از ۵۵۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

طبق اعلام شرکت پتروشیمی پارس، فعالیت های مقدماتی این طرح اعم از مطالعات مفهومی، مطالعات محیط زیستی، مطالعات ژئوتکنیک، توپوگرافی در پایان اسفندماه به اتمام رسید و کارهای نهایی‌کردن سناریوهای لیسانس واحد و تهیه اسناد مناقصه ها و فراخون عمومی و برگزاری مناقصه دو پروژه PDH-PP در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ تکمیل شد. فصل بهار شروعی طوفانی از طرف این شرکت برای انتخاب پیمانکار و آماده سازی کل طرح با احجام میلیون متر مکعبی اعلام شد.

شرکت پتروشیمی پارس یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با ارائه کارنامه پربار و ارزشمند از دستاوردهای محیط زیستی و صنعت سبز حضوری درخور و شایسته ای را برای دوستداران محیط زیست

 

ایفا نموده که بسیار حائز اهمیت است.

این شرکت با دریافت گواهینامه های متعدد جهانی و همچنین الواح تقدیر و نشان های افتخار آفرین گوناگون توانسته در ارتقا جایگاه ارزش آفرین صنعت پتروشیمی در عرصه صنایع صنعت داخلی و بین المللی و همچنین بازارهای شرق آسیا تا مجامع محیط زیستی اروپا را از آن خود نموده‌ است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied