شمانیوز
شما نیوز

انارکی محمدی در گفتگو با شمانیوز مطرح کرد:

تأخیر در تنظیم آیین‌نامه‌ها؛ عامل مؤثر در عدم اجرای سریع قوانین و مصوبات

​کارشناس اقتصادی گفت: قوانینی که در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ می‌شوند، اجرایی شدنشان در دستگاه‌ها زمان‌بر است و متأسفانه دلیل این زمان‌بر بودن هم به خاطر این است که آیین‌نامه‌های مرتبط با قوانین با تأخیر تنظیم و تدوین می‌شوند.

تأخیر در تنظیم آیین‌نامه‌ها؛ عامل مؤثر در عدم اجرای سریع قوانین و مصوبات

احمد انارکی محمدی، نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، درباره چرایی تأخیر در ابلاغ مصوبات مجلس و دولت به دستگاه‌های اجرایی و تبعاتی که می‌تواند در پی داشته باشد، گفت: قوانینی که در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ می‌شوند، اجرایی شدنشان در دستگاه‌ها زمان‌بر است و متأسفانه دلیل این زمان‌بر بودنش هم به خاطر این است که آیین‌نامه‌های مرتبط با قوانین با تأخیر تنظیم و تدوین می‌شوند.

وی افزود: تأخیر در اجرای قوانین به مردم و اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند و به نوعی دچار سردرگمی و افزایش هزینه‌ها خواهد شد. از سوی دیگر نظام بروکراسی ایران از پیچیدگی‌های فراوانی بهره می‌برد و به نوعی مانع جدی بر سر راه اجرای سریع و صحیح قوانین مصوب مجلس و دولت محسوب می‎شود.

این کارشناس اقتصادی عامل دیگر در وابستگی دستگاه‌ها به یکدیگر دانست و در این باره گفت: این وابستگی سبب شده تا دستگاه‌ها نتوانند کنار یکدیگر قرار بگیرند و به تدوین آیین‌نامه قوانین مبادرت ورزند.

انارکی بیان کرد: تأخیر در اجرا و ابلاغ قوانین مردم را سردرگم می‌کند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهند. خیلی از مسائل و مشکلات کشور با اجرای سریع و صریح قوانین قابل حل و رفع هستند. وقتی قانونی تصویب می‌شود قطعاً برای بهبود عملکردهاست ولی وقتی در اجرای آن تأخیر به وجود آید قطعاً هزینه کشورداری هم افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه باید نظارت‌ها افزایش پیدا کنند، گفت: اگر نظارت‌ها تقویت شوند قطعاً شرایط اجرای قوانین بهتر می‌شود و شاهد تسریع در فرآیند اجرای قوانین و مصوبات مجلس و دولت خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: گاهی اوقات هم مشاهده می‌شود که درگیری و رقابت بین‌دستگاهی اجازه نداده آیین‌نامه‌ها نوشته و اجرا شوند. در تنظیم آیین‌نامه‌ها لازم است دستگاه‌ها هماهنگ عمل کنند ولی به خاطر نفعی که دستگاه‌ها دارند از انجام آن شانه خالی می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied