شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت متوفیان | سهام عدالت

انتقال رایگان سهام عدالت متوفیان به وراث | اینفوگرافی انتقال سهام عدالت متوفیان در یک نگاه

سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

انتقال رایگان سهام عدالت متوفیان به وراث | اینفوگرافی انتقال سهام عدالت متوفیان در یک نگاه

به گزارش شمانیوز : به منظور آشنایی با مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش های استعلام سهام عدالت متوفیان

1. ورود وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان (سامانه میراث)

 در مرحله‌ی اول به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا همان سامانه میراث به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنید. ( باید بدانید که فقط افرادی که فرایند ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده‌اند، امکان استفاده از این سامانه را دارند.)

وارد بخش میز خدمت الکترونیک شده و با استفاده از گزینه ثبت درخواست، در فرم باز شده باید نام، نام خانوادگی متوفی، کدملی و تاریخ فوت را وارد کنید.

سپس گزینه درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث را انتخاب کنید. 

با زدن گزینه استعلام نوبت شما ثبت می‌شود و باید منتظر پاسخ از شرکت سپرده گذاری مرکزی شوید.

جهت پیگیری پرونده خود در بخش وضعیت پرونده می‌توانید گزینه «استعلام وضعیت پرونده» را انتخاب کنید. در صورت تایید پرونده، می‌توانید به مرحله دوم بروید.

 2- ورود سامانه استعلام سهام عدالت

سامانه‌ی sahamedalat.ir برای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ریزی شده است. با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، می‌توان از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایید. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به وراث غیرحضوری (کدهای وارثین)، اقدامات لازم را انجام دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سهام متوفی با کدملی می‌توانید به مقاله «استعلام سهام با کدملی» مراجعه کنید.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام متوفی را از طریق کارگزاری بیدار طی کنند. در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی در شعب کارگزاری بصورت حضوری و رایگان انجام می شود.

پس از ثبت پرونده و دریافت مدارک و تأیید سپرده گذاری مرکزی مطابق جدول زمان بندی زیر تقسیم سهام عدالت فوت شدگان بین وراث انجام می گردد:

سهام عدالت متوفیان

روش انجام

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایر ورثه با در دست داشتن مدارک زیر، به یکی از شعب کارگزاری های منتخب و یا بانک های ملی، ملت ،تجارت و پارسیان مراجعه نماید.

اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه

اصل و یا کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه کارت ملی و گواهی فوت معتبر)

تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

روش ویرایش پرونده های ثبت شده :

نماینده وراث به نشانی زیر مراجعه نمایند و بخش های مشکل دار اعلام شده را ویرایش نمایند.

ebidar.com/sahamedalat

سهام عدالت متوفیان بعد از سال 99

طبق اعلام دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، سهام عدالت فوت شدگان از سال 84 تا 31 تیر 1399 طبق قوانین و مقررات معاف از مالیات بوده‌اند. لازم است تا برای متوفیان مرداد ماه 99 تا 1402 نیز تصمیماتی اخذ شود تا نقل و انتقال سهام عدالت این افراد نیز معاف از مالیات باشد. قابل ذکر است که دولت و سازمان بورس برنامه‌ای جهت انتقال سهام عدالت متوفیان مرداد 1399 به بعد ندارند.

هزینه انتقال سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث چقدر است؟

برای انتقال سهام عدالت فوت شدگان در سامانه میراث نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. کارمزد انتقال سهام عدالت فوت شدگان از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌شود و وراث نباید هزینه‌ای واریز نمایند.

سهام عدالت متوفیان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied