شمانیوز
شما نیوز

یارانه نقدی | واریز یارانه

واریز اولین یارانه نقدی سال ۱۴۰۳ با تغییرات ویژه | کد دستوری دریافت یارانه

سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان واریز یارانه نقدی دهک‌های خانوارهای مشمول را اعلام کرد.

واریز اولین یارانه نقدی سال ۱۴۰۳ با تغییرات ویژه | کد دستوری دریافت یارانه

به گزارش شمانیوز : براساس اعلام این سازمان، واریز یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۳ طبق روال گذشته پرداخت می شود و شارژ سومین کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی فروردین نیزهمچون ماه‌های قبل انجام می‌شود.

یارانه دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود.

لازم به ذکر است برنامه کالابرگ الکترونیکی از طریق سایت https://shoma.sfara.ir و یا اجرای کد دستوری #1463*500* قابل دریافت است.

شماره تلفن «۶۳۶۹» برای اعلام شکایت و انتقاد از محل‌های اجرای طرح کالابرگ تعیین شده است.

کارشناس اقتصاد عنوان کرد اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بسیار بهتر از پرداخت یارانه به ابتدای زنجیره‌ها و یا اجرای طرح تخصیص ارز ترجیحی به واردات نهاده‌هاست.

مهدی سروی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی منجر به ثبات نسبی در قیمت اقلام مورد نیار مصرفی مردم شده است یا خیر؟ گفت: هدف از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تامین اقلام مورد نیاز دهک‌های پایین جامعه با قیمت مشخص بود که سال گذشته در مجلس مصوب شد و دولت نیز مکلف به اجرای طرح شد که از سال گذشته تاکنون این طرح در حال اجرا است.

وی افزود: طرح کالابرگ الکترونیک اگر چه توانسته سبد غذایی دهک‌های پایین را تامین کند، اما ارتباطی با ثبات قیمت کالاهای اساسی ندارد. زیرا قیمت اقلام اساسی مانند شیر، گوشت، روغن، ‌ لبنیات و…متاثر از هزینه‌های تولید است. هزینه‌های تولید هم در ماه‌های اخیر به دلیل تورم دچار نوساناتی شده است. به عنوان مثال سال گذشته به دلیل عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی قیمت مرغ با نوساناتی همراه شد اما با تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت با افزایش واردات و تنوع بخشی به مبادی ورودی بازار به ثبات رسید. بنابراین کنترل قیمت محصولات اساسی نیازمند اقدامات و سازوکارهای دیگری در زمینه کاهش هزینه های تولید و توزیع کالاها است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:در طرح کالابرگ دولت مابه التفاوت قیمت را به حساب فروشنده واریز می‌کند و تاثیری بر قیمت تمام شده محصول ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی از اشکالات طرح کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد و گفت: چون طرح کالابرگ الکترونیکی در مرحله اولیه است گستره اجرایی آن در برخی نقاط همچنان محدود است و در حال حاضر فروشگاه‌های کمی آن را اجرا می‌کنند. همچنین زیرساخت‌های این طرح در فروشگاه‌ها تکمیل نیست. از طرفی برخی از فروشگاه‌ها مردم را مکلف می‌کنند مبالغ بالایی خرید کرده تا بتوانند از کالابرگ استفاده کنند.

به گفته وی طرح کالابرگ الکترونیکی اگر چه تقاضای مردم علی الخصوص اقشار کم درآمد را برای تامین کالاهای مصرفی مرتفع می‌کند، اما نیاز است نواقص طرح برطرف و امسال با دقت بیشتری طرح اجرایی شود. همچنین در زمینه تخلفات مراکز عرضه نیز باید نظارت‌ها هوشمند شده و گزارش‌های‌ مردمی جدی گرفته شود.

سروی همچنین گفت: اجرای این طرح بسیار بهتر از پرداخت یارانه به ابتدای زنجیره ها و یا اجرای طرح تخصیص ارز ترجیحی به واردات نهاده‌ها است چنانچه در گذشته نیز شاهد بودیم در صورت جهش نرخ ارز، یارانه پرداختی در ابتدای زنجیره ها به دلیل عدم امکان نظارت بر فرآیندهای تولید و توزیع در زنجیره ها منحرف می‌شد و در نهایت مصرف کننده واقعی سودی از این موضوع نمی برد.

واریز اولین یارانه نقدی سال ۱۴۰۳ با تغییرات ویژه

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از ۱۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به مدت سه ماه و طی سه مرحله آغاز شد؛ طرحی که براساس آن قیمت تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی، به قیمت سال ۱۴۰۱ و معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه می‌شود و مابقی آن از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

در طرح فجرانه در راستای تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات است. قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

از آنجایی که این طرح از ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ شروع به کار کرده و مرحله اول آن تا ۱۸ اسفندماه ادامه داشت، مرحله دوم این طرح نیز از ۲۰ اسفند شروع شد و تا ۱۸ فرودین ماه ادامه دارد اما مرحله سوم طرح از ۲۰ فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه داشته و خانوارهای مشمول می‌توانند از ۲۰ فروردین ماه نسبت به خرید و استفاده از اعتبار تشویقی اقدام کنند.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن‌ماه) تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه، در مجموع بیش از ۳۹ میلیون تراکنش موفق خرید انجام شده که طی آن بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی توزیع شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied