شمانیوز
شما نیوز

اجاره بها

اجاره بها سر به فلک کشید / رشد تورم مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۳ چقدر شد؟

اجاره بها سر به فلک کشید / رشد تورم مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۳ چقدر شد؟

مرکز آمار ایران گزارش تورم اردیبهشت‌ را منتشر کرد. بر این اساس تورم ماهانه در دو بخش اجاره و مسکن بالغ بر ۲.۶ درصد اعلام شده است. این دو بازار در شاخص نقطه به نقطه و سالانه نیز با رشد تورم مواجه بوده‌اند.

به گزارش شمانیوز: مرکز آمار ایران روز گذشته، گزارش تورم اردیبهشت‌ را منتشر کرد. بر این اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است. همچنین شاخص تورم طی دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۷ درصد افزایش را پشت سر گذاشته است.

بخشی از گزارشی که مرکز آمار به‌صورت ماهانه از تورم منتشر می‌کند، مربوط به تغییرات قیمتی بخش مسکن و اجاره در سه مقطع ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه است. اما این دو بخش nv اردیبهشت ۱۴۰۳ چقدر افزایش قیمت داشته‌اند؟

تورم سالانه مسکن بالاتر از سطح ۴۰ درصدی قرار گرفت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، مسکن ضریبی ۳۳.۹ درصدی در شاخص تورم کل داشته و تورم ماهانه آن نیز در اردیبهشت‌ ۲.۶ درصد ثبت شده است.

مسکن همچنین در شاخص نقطه به نقطه نیز ۴۳ درصد رشد داشته و تورم سالانه آن نیز ۴۰.۴ درصد اعلام شده است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

تورم ماهانه اجاره به ۲.۶ درصد رسید

رشد قیمت در بخش اجاره روندی نسبتا مشابه با مسکن داشته است. تورم ماهانه اجاره ۲.۶ درصد مشخص شده و تورم نقطه به نقطه آن نیز ۴۳ درصد ثبت شده است. اما تورم سالانه بخش اجاره با تفاوت اندکی مواجه بوده و ۴۰.۳ درصد برآورد شده است. ضریب اهمیت بخش اجاره از سوی مرکز آمار در تورم کل ۳۳.۶ درصد ثبت شده است.

گزارش‌های رسمی و داده‌های میدانی حاکی از کاهش تعداد معاملات در سال ۱۴۰۳ نسبت به زمستان سال گذشته است. اما آمارها حاکی از آن است که رشد قیمت، به‌ صورت مستمر ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند تداوم روند رشد قیمت در بازار مسکن، در مقابل افت چشمگیر تعداد معاملات، برای بازار مسکن پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی