شمانیوز
شما نیوز

پارس جنوبی فرصتی که از دست می‌رود

شما نیوز: آنا از حلقه مفقوده رقابت نابرابر ایران و قطر در برداشت از میدان گازی مشترک پارس گزارش می‌دهد.  

با توجه به جايگاهي كه صنعت نفت ايران از آن برخوردار است چشم انداز اين صنعت از اهميت بسياري برخوردار است به طوريكه دراين رابطه اهداف گوناگوني براي آن درنظرگرفته شده است.

حفظ جايگاه ظرفيت دومين توليد كننده نفت خام دراوپك كه مستلزم حفظ فاصله مناسب ازنظرايجاد ظرفيت توليد با ساير رقباي اين جايگاه است و دستيابي به جايگاه دوم جهاني در ظرفيت توليد گاز طبيعي با توجه به ضرورت استفاده ازمخازن مشترك از جمله مواردي است كه در چشم اندازصنعت نفت مورد توجه قرار گرفته است.

دستيابي به جايگاه اول منطقه به لحاظ ظرفيت پالايشي به منظورايجاد بالاترين ارزش افزوده ازمنابع هيدروكربوري كشور، دستيابي به جايگاه اول منطقه به لحاظ ارزش توليد مواد و كالاهاي پتروشيميايي به منظورايجاد بالاترين ارزش افزوده ازمنابع هيدرو كربوري كشور و نيل به جايگاه اول فناوري نفت و گاز در منطقه نیز از دیگر مواردی است که به آن توجه می‌شود.

يكي ازمهمترين مباحث صنعت نفت، تدوين برنامه پنجم توسعه كشور در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي در راستاي اهداف چشم اندازملي، منطبق بر ماموريت‌هاي وزارت نفت و سياستهاي كلي نظام دربخش نفت و گاز است.

* انرژی ده سال کل ساکنان زمین در پارس جنوبی

در کنار ذخایر نفتی، میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و در آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده‌. این میدان گازی بین ایران و قطر مشترک بوده و در کشور قطر میدان گازی گنبد شمالی نام دارد و در صورت برداشت کامل گاز این میدان، انرژی ده سال کل ساکنان زمین تامین می‌شود.

حجم گاز قابل برداشت‌ میدان به همراه میعانات گازی، معادل ۲۳۰ میلیارد بشکه نفت خام است ضمن اینکه ذخیره بخش ایرانی میدان، ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۰ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده است.

* سهم ایران و قطر از میدان گازی پارس جنوبی

مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی قطر قرار دارد و این در حالی است که ذخیره بخش قطری میدان ۳۷ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۲۶ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۳۰ میلیارد بشکه ‌میعانات گازی است که معادل ۹۹٫۹ درصد ذخایر گازی قطر و ۲۱ درصد ذخایر گازی جهان است.

* سرمایه‌گذاری 6 برابری قطر در میدان مشترک گازی با ایران

براساس آمار ارائه شده در گذشته قطر با ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز خود در سال توانسته‌ است از پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان، برداشت کند. اما ایران با سرمایه گذاری ۴۰ تا ۷۰ میلیارد دلاری در پارس جنوبی و عسلویه فاصلهٔ زیادی تا میزان برداشت قطری‌ها دارد.

براين اساس بايد بررسي كرد كه در بخش نفت و گاز، امروز كجاییم كجا مي‌خواهيم باشيم؟ مجموعه اقداماتي كه ما را ازموقعيت كنوني به جايگاه مطلوب آينده رهنمون مي‌شوند، چيست؟ منابع بخش نفت و گاز در آينده چه وضعيتي دارد و بايد صرف چه برنامه‌هايي شود؟

الزام به استفاده هوشمندانه‌تر از منابع انرژي در فرآيند جهاني شدن اقتصاد، ضرورت حركت به سمت اقتصاد دانش پايه، لزوم تفكر سيستمي و جامع‌نگر برنامه‌ريزي استراتژيك براي تبديل كردن ايران به يك قدرت منطقه‌اي، توجه به ضرورت ايفاي نقش برتر ژئوپليتيكي و ژئواكونوميكي براي تحقق بخشيدن به اهداف ملی بسیار اهمیت دارد.

بنابراین با توجه به اینکه در شرایط فعلی دشمنان جمهوری اسلامی وضعیت ناعادلانه‌ای را در قبال کشورمان در پیش گرفته‌اند و تحریم‌ها نیز کلیدی برای خود کفایی تلقی می‌شود لزوم اهمیت به مسائل پژوهشی حوزه نفت و گاز و بر طرف کردن نیاز صنعت بیش از پیش احساس می‌شود.

در این راستا فعال کردن قطب‌های علمی و پژوهشی و ایجاد گروههای پژوهشی قدرتمند در دانشگاهها می‌تواند به حل مشکلات صنعت در حوزه نفت و گاز کمک شایانی داشته باشد که با توجه به مسائل ذکر شده، تقویت این حوزه صنعتی مخصوصا در بخش پارس جنوبی می‌تواند با نازل‌ترین قیمت جهانی در حوزه نفت و گاز درآمدی بالای 150 میلیارد دلار در سال عاید جمهوری اسلامی کند.

تحقق رونق اقتصادی و کسب درآمد بالا برای کشورمان با توجه به نیاز روز افزون جهانی به انرژی محقق نمی‌شود جز با افتتاح تمام فازهای پارس جنوبی و مشارکت بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی و صنعت در تکمیل آن. بنابراین پر واضح است که در صورت کوتاهی یا اتلاف وقت و اهمیت ندادن به فعالیت دانشگاه در این پروژه عظیم ملی(میدان گازی پارس جنوبی) منابع از دست کشور خارج شده و این ضرر جبران نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied